van der Horst

24H Spa: Zege voor Nico Verdonck in de Endurance Racing Legends

Nico Verdonck - Lamborghini Murcielago LP670 R-SV GT1
Nico Verdonck - Lamborghini Murcielago LP670 R-SV GT1
In het voorprogramma van de 24 Hours of Spa werden twee races van de Endurance Racing Legends en een race van de Heritage Touring Cup afgewerkt. Beide series vinden normaal onderdak in de Peter Auto weekends, maar voor de jubileumeditie van de etmaalrace zakten beide series speciaal af naar het circuit van Spa-Francorchamps. In beide series kwamen er Belgen aan de start, beter de tweede race van de Endurance Racing Legends (GT wagens 1993-2013) werd gewonnen door Nico Verdonck (Lamborghini Murcielago LP670 R-SV GT1) terwijl Erik Qvick (BMW E36 STW) vierde werd in de Heritage Touring Cup race.
  • St. Paul
Sam Hancock/Alexander Rittweger - Maserati MC12 GT1
Sam Hancock/Alexander Rittweger - Maserati MC12 GT1
Op uitnodiging van Stephane Ratel zelf nam Nico Verdonck vorig weekend het stuur van de Reiter Lamborghini Murcielago GT1. Grote favoriet voor de race was de Vitaphone Maserati MC12 GT1 en dat bleek al na de kwalificaties waar Sam Hancock en Alexander Rittweger de wagen op de pole zetten voor beide races. Nico Verdonck kwalificeerde zich als negende en achtste. De Maserati won de eerste race maar Verdonck wist met de Lamborghini op te rukken naar de tweede plaats. Tegenstand kwam er vooral van de Lotus Elise GT1 van de familie Hezemans en de Panoz Esperante GTR van Olivier Galant, die in race 2 van op de eerste rij startte maar al na één ronde aan de kant moest, waarop de Maserati naar een nieuwe zege leek te rijden. Maar aan de finish was het Nico Verdonck die als eerste onder de vlag doorkwam.
 
Erik Qvick - BMW E36 STW
Erik Qvick - BMW E36 STW
Heel wat Belgen stonden aan de start van de Heritage Touring Cup (touring cars 1966-2000). Zij werkten één race af op zaterdag, maar met pitstop en eventueel rijderswissel. Maar niemand was in de race opgewassen tegen de BMW 3.0CSL van Michael Kammerman en Sebastian Gläser. In het begin van de wedstrijd leek Wim Kuijl (Ford Capri RS3100) het tempo van de BMW nog te kunnen volgen totdat de motorkap van de wagen los kwam en Kuijl de strijd moest staken. Onze beste vertegenwoordiger was Erik Qvick die op weg was naar een podiumplaats maar na geknoei bij de organisatie van de wedstrijd werd de BMW op de vierde plaats gezet. Een motorbreuk tijdens de kwalificatie maakte dat de BMW M3 van Jean-Michel Martin en Maxime Martin niet aan de start kwam.

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op dinsdag 2 juli 2024.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons