van der Horst

24H Zolder: Nieuwssprokkels uit de pitlane

Pitlane 24H Zolder
Pitlane 24H Zolder
Donderdag staat te Circuit Zolder traditioneel in het teken van de vrije trainingen en de kwalificaties voor de 24 Hours of Zolder. Naar goede gewoonte sprokkelde Autosport.be tussen de sessies door weer enkele reacties bijeen in de paddock van Circuit Zolder; hieronder een overzicht.
Heli Racing - BMW 120D
Heli Racing - BMW 120D
Zoals Autosport.be eerder meldde, slaan Heli Racing en Recy Racing de handen in elkaar voor de 24 Hours of Zolder. Hoewel de wagen is ingeschreven onder Heli Racing, betreft het eigenlijk de BMW 120d van Recy Racing. De bolide van Heli Racing geraakte niet tijdig klaar en dus zag het team zich genoodzaakt tot deze oplossing. Het eigenlijke probleem was geen gebrek aan tijd, maar een tekort aan onderdelen. Enkele broodnodige stukken voor de krachtbron komen pas later dit jaar beschikbaar. Van deze raceversie van de BMW 120d werden slechts 11 exemplaren gebouwd en BMW beschikt momenteel niet meer over een voldoende grote stock aan onderdelen, waarna de teams besloten om hun krachten te bundelen. Dit impliceert dat ze nu twee wagens hebben, waarvan er een aangewend wordt als racebolide en één als potentiële donorwagen in geval van problemen.

QSR Racing School pand
QSR Racing School pand
QSR Racing School heeft een leegstaand pand gekocht (de vroegere disco) naast de start finish-lijn en wil de locatie exploiteren voor de activiteiten op circuit. "We hebben de locatie overgenomen met het oog op onze QSR Racing School activiteiten", vertelt teameigenaar Stefaan Schoonjans. "De ruimte onderaan het pand kunnen we gebruiken voor de QSR Racing School, maar bovenaan zijn er slaapplaatsen. In het totaal kunnen er een 15-tal personen terecht, ideaal dus voor teams die nog een vlot toegankelijke locatie zoeken voor bij toekomstige evenementen als de Truck Grand Prix en het American Festival NASCAR Finals."

QSR Racingschool - Mercedes AMG GT4
QSR Racingschool - Mercedes AMG GT4
QSR Racing School gaat overigens vol voor visibiliteit deze wedstrijd, want alledrie de wagens zijn voorzien van lichtreflecterende bestickering over de volledige carrosserie. "Dit is een speciale bestickering", vertelt Schoonjans. "Hopelijk rijden we ons naast sportief vlak ook op deze manier in de kijker met onze Porsche, Mercedes en BMW." De Woutim-kleuren tooien deze race niet enkel de QSR-wagens. "De naam van Woutim zal opvallen bij deze 24 Hours of Zolder", vertelt Jimmy De Breucker. "Er zullen maar liefst vijf wagens zijn die de reclame dragen."

Aqua Protect Racing Team - Norma M20 FC
Aqua Protect Racing Team - Norma M20 FC
Consternatie voor de parade naar Heusden-Zolder bij de prototypeteams. Het gros van de teams dat een CN-prototype inzet zag het niet zitten om met de wagen over de openbare weg te rijden van het circuit naar het Heldenplein. Afgelopen jaar waren er enkele opleggers beschikbaar om die wagens te transporteren, maar dit jaar waren deze niet voorzien. Een oplossing werd gevonden in de vorm van een boete. De teams die met een eigen oplegger de prototype vervoerden moesten 150 euro boete betalen, de teams die niet present tekenden in Heusden-Zolder, dienden 250 euro op te hoesten.

Kata Bozó
Kata Bozó
We tellen vijf vrouwen onder de deelnemers, Kata Bozo (VGL Racing Saker RAPX), Eveline Maes (Baelus-Lievens BMW M235i), Chantal Prinz (Hofor Racing BMW E46 M3), Sigrid Maes (JUSI Racing BMW 120D) en Ines Lammens (AR Performance BMW E90 325i).



Belgium Racing zet dan toch geen tweede Porsche 911 in, alhoewel die wagen wel op de initiële inschrijvngslijst stond. Zoals zo dikwijls liggen financiële beslommeringen aan de basis van dit forfait, er werden namelijk onvoldoende sponsors gevonden om een extra wagen in te zetten.

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Martijn Wouters



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons