van der Horst

Belcar Historic Cup: Wie klopt familie Kuijl en Luc Branckaerts op Circuit Zolder?

Opnieuw richting duel Ford-Corvette?
Opnieuw richting duel Ford-Corvette?
Dit weekend is Circuit Zolder het toneel van het New Race Festival. Meteen het moment om alle Belcar Series aan het werk te zien. Uiteraard is ook de Belcar Historic Cup ‘powered by St. Paul’ van de partij dat op het Limburgse asfaltlint de derde en vierde manche zal betwisten van het kampioenschap 2024. Na de demonstratie van de familie Kuijl en Luc Branckaerts tijdens de Spa Summer Classic is het uitkijken wie het vuur aan de schenen kan leggen van deze eerste leiders van het seizoen.
Drie generaties BMW aan het werk
Drie generaties BMW aan het werk
De circuits van Francorchamps en Zolder verschillen veel van elkaar en bij wisselende weersomstandigheden kan de concurrentie wel eens verrassend uit de hoek komen. 49 wagens kleuren momenteel de inschrijvingslijst, verdeeld over vier platformen volgens bouwjaar en homologatie.

Tijdens het openingsweekend in Francorchamps twee weken geleden waren Dieter, Wim & Tim Kuijl primus in hun respectievelijke platformen 1, 2 & 4 en keerden als eerste leiders terug huiswaarts. In platform 3 was het dan weer Luc Branckaerts die duidelijk te snel was voor de concurrentie en tweemaal zegevierde in platform 3.
De zeges overall waren voor de Corvette C4 van Branckaerts en de Ford Capri RS 3100 GAA van Wim Kuijl na twee schitterende wedstrijden met veel spanning en animo. 

Dieter Kuijl opnieuw favoriet met Capri RS3100 GAA Cosworth bij de HTP wagens
Dieter Kuijl opnieuw favoriet in platform 1 FIA HTP
Dieter Kuijl opnieuw favoriet in platform 1 FIA HTP
In platform 1 (HTP of Historisch Technisch Paspoort) is het uiteraard uitkijken naar de St. Paul-Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth van regerend kampioen Dieter Kuijl die in Spa de eerste race won, maar door een technisch probleem de zege in race 2 moest laten aan de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen. De titelsponsor van het kampioenschap kon wel uitrijden en leidt de dans, maar Van Elderen en de mooie Renault Alpine A110 van Andreas Fricke volgen op amper twee tellen. Dieter deed afgelopen weekend mee aan een wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap en trapte door de remmen van zijn Capri. Een geluk bij een ongeluk omdat hij dit in Zolder geen tweede keer zal voor hebben. Zodoende is er terug een kinderziekte opgelost van zijn superkrachtige Capri RS 3100 GAA Cosworth.    

Wim Kuijl viseert opnieuw zege algemeen
Wim Kuijl eerste leider
Wim Kuijl eerste leider
Met twee zeges in Spa mag Wim Kuijl met zijn krachtige Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth als leider en gedoodverfde favoriet binnen platform 2 (NTP of Nationaal Technisch Paspoort) richting Circuit Zolder. Maar Wim is niet alleen tevreden met de zege in zijn platform en klasse. De razendsnelle Capri is in Zolder ook favoriet zijn voor de algemene zege.


Erik Bruynoghe kan voor de verrassing zorgen in platform 2
Erik Bruynoghe kan voor de verrassing zorgen in platform 2
Ondanks het feit dat andere zegekandidaten meestal te zoeken zijn in andere platforms en dus geen punten kunnen afpakken is het voor bepaalde piloten toch belangrijk om als eerste onder de geblokte vlag te duiken. Dat zagen we ook in Francorchamps na de spannende duels met ondermeer de Capri en de Corvette C4 van Luc Branckaerts. De verschillen op Circuit Zolder zullen kleiner zijn terwijl de kans op regen ook reëel is. En dan komen er andere favorieten boven drijven. Dan denken we vooral aan Erik Bruynoghe die een pak ervaring heeft met zijn Porsche 911. De Hasselaar had problemen met de schakelbak in de eerste manche in Francorchamps, maar vanuit de achterste gelederen rukte hij in de tweede manche op richting podium.
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel - Altijd goed voor een podiumplaats
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel - Altijd goed voor een podiumplaats
De snelle Ford Escort Holbay van Roessle
De snelle Ford Escort Holbay van Roessle
Regerend kampioen Gust Van Haelst staat voorlopig op een tweede plaats met een kleine voorsprong op de mannen van de regelmaat Dominique Holvoet (Toyota Celica), Anthony Vonk (BMW 635 CSI), enz. Ook de Escort MK1 Holbay van Marc Roessle is een wolf in schapenvacht en gaat als een raket. Zeker deze outsiders in de gaten houden. 


Luc Branckaerts en de Corvette C4 voorlopig ongrijpbaar
Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts is niet alleen favoriet voor de algemene zege, maar uiteraard ook binnen platform 3 is hij voorlopig ongrijpbaar in zijn Corvette C4. De machtige Amerikaanse bolide wist in Spa zelfs de eerste race van het seizoen algemeen te winnen.

Branckaerts, Moortgat & Batenburg: Top 3 in tussenstand platform 3
Branckaerts, Moortgat & Batenburg: Top 3 in tussenstand platform 3
De snelle Nederlander Leonard Batenburg met een zeer potente BMW M3 van Vink Motorsport staat op een voorlopige tweede plaats terwijl regerend kampioen Luc Moortgat (Porsche 964 RSR 3.8) zich voorlopig moet tevreden stellen met de derde plaats in de tussenstand. De regerende kampioen was onderweg met nieuwe remschijven en was op het einde van de tweede race bezig met de rembalans van zijn Porsche. Hij maakte hierdoor een zeldzame stuurfout in de bocht van La Source. Batenburg kon zodoende langszij en dat kostte Moortgat enkele kostbare punten en een tweede podium in Spa. De snelle Waaslander moet het voorlopig ook stellen met een motor die aan revisie toe is. Verder is er Jan Van Elderen die telkens goed mee vooraan rijdt, maar hij moest zijn Ford Sierra Cosworth met pech aan de kant moest zetten in Spa.
De knappe BMW 635 CSI 24v vann Yuri Vannieuwenborgh
De knappe BMW 635 CSI 24v vann Yuri Vannieuwenborgh
Ook de maidentrip van de imposante BMW 635 CSI 24v Groep 2 van Juri Vannieuwenborgh was goed, maar de West Vlaming zal zeker nog aan snelheid winnen eens hij de wagen nog beter leert kennen.
De BMW 535 M5 24v van de immer snelle Evertjan Alders vroeg in Spa nog enkele aanpassingen en was onderweg zonder stabilo’s.

Eric Nulens kan altijds iets meer in Zolder
Eric Nulens kan altijds iets meer in Zolder
De wagen van Atrex Motorsport is wel bijzonder snel en we mogen deze op korte termijn vooraan verwachten. Net als Sidney Dieleman in de ex Thaens-BMW 325i, Eric Nulens in de Porsche 964, pechvogel Samuel Verheggen met de bijzonder knappe Mercedes 190 AMG 2.5 evo2, Fred Krab (BMW E30 M3), enz.



BMW versus Audi in platform 4
Tim Kuijl start in Zolder met het max van de punten
Tim Kuijl start in Zolder met het max van de punten
In platform 4 tenslotte is Tim Kuijl dan weer de te kloppen man. Hij is erin geslaagd om een supersnelle motor te laten bouwen voor zijn BMW E36 325i. Een motor van een M3, maar via een kortere slag gereduceerd naar de maximum toegelaten 2500cc.
Tijdens de kwalificatie in Spa moest hij in de STW BMW 320i van Erik Qvick nog zijn meerdere erkennen, maar tijdens de races was hij tweemaal de snelste van het lot. Hij leidt dan ook de debatten voor de Audi 80 STW Quattro Competition van François Bouillon en de BMW 320i STW van Van Rompuy/Qvick.

François Bouillon deed het voortreffelijk tijdens zijn maidentrip in de Auidi 80 Quattro Competition
François Bouillon deed het voortreffelijk tijdens zijn maidentrip in de Auidi 80 Quattro Competition
Dirk Van Rompuy was door omstandigheden niet aanwezig tijdens de kwalificatie en de pole van Qvick werd na een derogatie omgezet naar een plaats achteraan voor Dirk Van Rompuy. De regerende kampioen vocht zich een weg naar voor, maar verloor veel tijd door de safety car. Ook Erik Qvick kon zijn chrono van de qualif niet meer evenaren tijdens de tweede race door een defecte stabilo en kon het bastion van Tim Kuijl dan ook niet bestoken.

Dirk Van Rompuy - BMW 320i STW
Dirk Van Rompuy - BMW 320i STW
Erik Qvick geeft overigens forfait door een spijtige kalender overlapping met Spa-Classic van Peter Auto. Hierdoor moet Dirk Van Rompuy alleen de kleuren van VR Racing verdedigen tegenover Tim Kuijl, François Bouillon, Ben Thaens/Bert Theunissen (BMW 325i) en de rest veld binnen de wagens uit de jaren ’90.


Sidney Dieleman: "Stiekem hopen op een podiumplaats binnen de klasse 3D"
Sidney Dieleman - BMW 325i
Sidney Dieleman - BMW 325i
Wie denkt dat de Belcar Historic Cup alleen voor oude piloten is die hun strepen reeds verdienden in andere disciplines is eraan voor de moeite. Veel piloten zijn inderdaad meegegroeid met het materiaal, maar ook vanuit de jeugd is er veel interesse in historisch materiaal. De broers Tim & Wim Kuijl zijn er het perfecte voorbeeld van. Maar ook Ilaria Stalliviere, Jasper Dierckx, Roessle en Sidney Dieleman zijn jonge piloten die actief  zijn binnen het racen met historische wagens.

Evertjan, Sidney, Ben & Erik Bruynoghe
Evertjan, Sidney, Ben & Erik Bruynoghe
Sidney is amper 19 jaar en reeds bezig aan zijn derde seizoen in de Belcar Historic Cup met een BMW 325i. Vanaf dit seizoen legt de jongeman uit Axel de lat wat hoger en onder de vleugels van Atrex Motorsport werd de BMW 325i ex Ben Thaens aangeschaft.
Sidney: "Een wereld van verschil met de vorige BMW waarmee ik reed en die voorlopig nu in handen is van mijn vader Peter in afwachting van zijn Volvo. Ik beschik nu over een meer krachtige motor, betere remmen en ophanging. De chrono's tijdens de eerste races in Spa namen reeds een duik van 10 seconden tegenover vorig seizoen. Merkelijk sneller dus. We zijn in de autosport beland via Luc Moortgat en de familie Kuijl, terwijl we vorig seizoen bij Atrex gingen aankloppen voor een andere motor. Toen de wagen ex Ben Thaens onlangs vrij kwam hebben we deze gekocht en we vormen nu team binnen Atrex Motorsport. Vooral de service en de ervaring die Evertjan en Ben met ons delen is fantastisch. Ik rij trouwens ook de 24H Zolder mee binnen het team met een BMW E36".
Sidney met rokende banden door La Source
Sidney met rokende banden door La Source
"Waarom ik de keuze maakte richting de Historic Cup ligt voor de hand. Ik hou geweldig veel van wagens die over weinig of geen hulmiddelen beschikken. Vechten met de wagen en de limieten gaan opzoeken is mijn ding. Ik rij wel verstandig en zal nooit een gewaagd duel uitvechten met een wagen uit een ander platform die me geen punten kan afsnoepen. Ik rij in platform 3 en dat is een zeer moeilijke klasse met veel en snel materiaal. Na Spa sta ik op een voorlopige 5de plaats in platform 3 en 2de in de klasse 3D (tot 2500cc). Ik durf geen uispraken te doen gezien de zware concurrentie in platform 3 met ondermeer Porsche 964, BMW M3 en Mercedes AMG. Maar binnen de klasse tot 2500cc of 3D hoop ik toch wel stiekem op een podiumplaats, besluit Sidney Dieleman".         

Timing en deelnemersveld: https://www.bravoracing.be/2024/Events/Details/58
Tussenstanden platformen en klassen: https://www.bravoracing.be/2024/Standings 

Foto's: Bravo Racing / David Noels



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 15 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons