van der Horst

New Race Festival: Reacties na de race

Start 2024 Belcar New Race Festival
Start 2024 Belcar New Race Festival
Circuit Zolder was het strijdtoneel voor de seizoensopener van het Belcar Endurance Championship 2024. De openingsmanche van het Belgisch kampioenschap uithouding werd gewonnen door Filip Teunkens en Dirk Schouten in hun Porsche 911 GT3 Cup, terwijl Manfred Verbeke solo naar de zege reed in de toerismeklassen. Zoals gebruikelijk sprokkelde Autosport.be enkele reacties aan de voet van het erepodium.
  • Prospeed Competition
Q1-Trackracing - Porsche 911 GT3 Cup
Q1-Trackracing - Porsche 911 GT3 Cup
Filip Teunkens (Q1-Trackracing, Winnaar algemeen en GTA). "Dit hadden we niet verwacht, maar soms mag het meezitten. Ik was niet echt tevreden over mijn tempo en we hebben vervolgens besloten om vrij vroeg het stuur door te geven aan Dirk (Schouten n.v.d.r.). Hij kwam zo relatief ver achter de leiders terug de baan op en heeft getracht de kloof te dichten. De neutralisatie in de eindfase kwam echt op het perfecte moment voor ons. Het was een riskante gok, maar de goede. Dit is mijn allereerste algemene zege en dat op mijn leeftijd  (lacht). Het voelt enorm goed om het seizoen op deze manier aan te vatten."

Dirk Schouten
Dirk Schouten
Dirk Schouten (Q1-Trackracing, Winnaar algemeen en GTA): "We leken uitgeteld voor de zege, maar het team maakte de juiste strategische keuzes. Ik kon tijdens mijn eerste stint niet echt pushen, gezien ik op de banden van Filip reed en daardoor niet te veel van het rubber kon vragen. Gezien er een neutralisatie was, besloot het team bij de laatste pitstop nieuwe banden te monteren en daardoor had ik plots alle wapens in huis om te strijden voor de overwinning. Ik zag dat ik voor Jan (Lauryssen, Belgium Racing n.v.d.r.) terug op de baan kwam en ik was op dat ogenblik vrij zeker ik hem achter mij kon houden en dat we dus zouden winnen. Een mooie zegereeks, zowel voor mijzelf als het team, want vorige week wonnen we ook bij de Porsche Carrera Cup Benelux in Spa."

M&D Racing - Audi RS3 LMS TCR
M&D Racing - Audi RS3 LMS TCR
Manfred Verbeke (M&D Racing, 8ste algemeen, Winnaar TA): "Blij met deze zege, maar heel erg moeilijk was het eigenlijk niet. Het enige waar ik echt voor moest opletten, waren de voorbanden die snel sleten. Tijdens de laatste pitstop - onder de neutralisatie - heeft het team echter een bandenwissel uitgevoerd en daardoor was het risico ook meteen geweken. Ik reed de wedstrijd op mijn eentje uit en heb me geamuseerd. Een uitstekende manier om het seizoen te starten met een zege in de klasse."

IR Pwrd by GRT Motorsport - BMW G20 CS
IR Pwrd by GRT Motorsport - BMW G20 CS
Geoffrey Verkoyen (IR Pwrd by GRT Motorsport, 16de algemeen, 3de TB): "Dit overtreft onze verwachtingen echt enorm. Een week geleden hadden we echt niet verwacht dat we voor een podium zouden rijden in onze allereerste wedstrijd in de autosport, maar zie ons hier nu staan. Als dit een graadmeter is voor het seizoen, dan kan ik niet wachten op het vervolg. Een beetje tot mijn verbazing kwamen we sterker voor de dag dan we gedacht hadden en we kenden daarnaast ook geen enkel probleem, dus dat is zeker bemoedigend. Uiteraard moeten we nog heel wat stappen zetten, maar dit was een enorm leerrijk weekend. Dat op zich is al positief, maar als je die ervaring dan kan bekronen met een zege, dan smaakt dat des te zoeter."

Tip Top by NGT - Porsche Cayman GT4 RS
Tip Top by NGT - Porsche Cayman GT4 RS
Kenny Herremans (TipTop Rent by NGT, 6de algemeen, 1ste GTB): "Ik had tot voor de start van het weekend nog geen kilometer gereden, dus het was best wel aanpassen in de wagen. We hadden niet echt de ideale set-up en tijdens het weekend hebben we ook meermaals de BoP (Balance of Performance, n.v.d.r.) moeten aanpassen, met o.a. 60kg gewicht erbij en een restrictor die ons een slordige 100pk kostte. Dat maakt het afstelwerk er uiteraard niet eenvoudiger op. De wagen is echter wel een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, een pak krachtiger. Hij rijdt ook helemaal anders dan de Camaro (waarmee Herremans in de GT4 European Series in actie kwam, n.v.d.r.). Jammer dat er niet wat meer tegenstanders zijn in deze klasse, maar we kijken naar onszelf en dan mogen we tevreden zijn met het verloop van het weekend. Ook de samenwerking met Arthur ging heel vlot."

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Bert Longin (PK Carsport, derde algemeen en GTA): "Niet echt de wedstrijd waarop we gehoopt hadden. Een podiumplaats is mooi, maar er zat echt meer in, veel meer. We waren snel, dat bewezen we met onze pole positie en met onze eerste stints, maar bij de laatste pitstop liep het helemaal mis. We hadden het geluk niet aan onze kant, want we deden onze stop onder racecondities, terwijl de latere winnaar kon profiteren van een neutralisatie. Bij de herstart van die neutralisatie zat Stienes bovendien vast achter een tragere wagen die hij pas aan start/finish mocht inhalen. Op de koop toe kreeg hij ook af te rekenen met een lekke band, waardoor we geen aanspraak konden maken op de zege. Soms kan autosport frustrerend zijn."

VDW Motorsport - BMW E46
VDW Motorsport - BMW E46
Nico Vangeel (VDW Motorsport, 13de algemeen, 1ste TB): "Leuk om het seizoen met een zege te beginnen. We hadden niet echt problemen, op een klein akkefietje met een kapotte sensor na. Het is leuk om strijd te hebben in onze klasse met enkele van de BMW 330i's, die wagens zijn een pak sneller dan de BMW 325i's Clubsport en dat betekent dat we echt moeten knokken voor de zege. Jammer dat Tom (Werckx, n.v.d.r.) van de baan schoof, maar ik denk dat we hem ook op de piste wel hadden kunnen passeren. Het seizoen is nog lang, maar de eerste wedstrijd winnen is een morele opsteker voor het hele team."

Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Jan Lauryssen (Belgium Racing, 2dee algemeen, 2de GTA): "Dit voelt echt zuur aan. De Audi was intrinsiek de snelste wagen, maar door goed pitwerk en degelijke chrono's hebben we toch een vuist kunnen maken. We veroverden de leiding, maar Dirk Schouten had geluk om bij de laatste reeks pitstops van een neutralisatie te profiteren en zo een achterstand van meer dan 20 seconden om te zetten naar de eerste plaats. Ik heb alles geprobeerd om hem in de slotminuten terug te passeren en daarbij ging ik zelfs iets te ver. Net voor de Rea ging ik door het gras, de wagen raakte links de bandenstapels, vervolgens rechts de bandenstapels en ging daarna over de kop. Gelukkig landde hij terug op de vier wielen, waarna ik hem probeerde te starten, wat lukte. Ik heb dan de laatste kilometer richting de meet nog afgewerkt om zo de punten van de tweede plaats te pakken. De tweede plaats is mooi voor het team, maar we waren zo dichtbij de zege..."



Foto's: Thomas Smets - Marnik Mouchaers - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 20 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons