van der Horst

Belgian VW Club met twee eendagspiloten naar race in de VS

VW Jetta
VW Jetta
In samenwerking met AutoGids en Le Moniteur Automobile organiseerde de Belgian VW Club een wedstrijd met wel een heel aantrekkelijke hoofdprijs. Zo mochten winnaars Maxime Libert en Fabrizio Colucci naar Californië afreizen om er een race in de Chump Car World Series te betwisten. Aan het stuur van een VW Jetta werden ze geflankeerd door Xavier Daffe en Eric Bachelart.
Volkswagen Passat Belgian VW Club
Volkswagen Passat Belgian VW Club
Een uitstapje naar de VS is op zich geen nieuw gegeven voor de Belgian VW Club. In de jaren 80 werden er maar liefst zes reizen georganiseerd waarbij leden van de club telkens mee in de auto konden met de "VW-pilo(o)t(en) van het jaar".
In 2013 kreeg dat verhaal voor het eerst een verlengstuk: de winnaars van een wedstrijd mochten meerijden in een Chump Car-race in Laguna Seca. "Alles verliep toen zo fantastisch dat we beslist hebben om het dit jaar nog eens over te doen, in samenwerking met AutoGids en Le Moniteur Automobile", aldus Charles-Henri Bonnet, algemeen secretaris van de Belgian VW Club.

"Het automagazine organiseerde een wedstrijd en de winnaars daarvan mochten zes dagen naar Californië. Op het programma stonden uiteraard de bezienswaardigheden in de regio, maar ook de deelname aan een race in de Chump Car-series op het Laguna Seca-circuit in Monterey. Het was op die manier dat Maxime Libert en Fabrizio Colucci het stuur van een Volkswagen Jetta mochten delen met Xavier Daffe, de hoofdredacteur van beide automagazines, en Eric Bachelart, een ex-piloot van de VW Club die nu in de Verenigde Staten woont."

Om diverse praktische redenen stond deze reis niet open voor de clubleden en vertrok er dit jaar dus maar een beperkt gezelschap richting VS. "Deze wedstrijd rijmt wel volledig met de filosofie van onze club om de autosport toegankelijk te maken voor nieuwe piloten", aldus nog Charles-Henri Bonnet. "De Chump Car-series is een atypische competitie die uitsluitend is voorbehouden aan amateurs. Een van de basisprincipes van het kampioenschap is dat de waarde van de auto's, zonder de veiligheidsvoorzieningen, niet hoger mag zijn dan 500 dollar. Het is echt autosport in zijn zuiverste vorm, puur voor de fun!”

Alvorens achter het racestuur te kruipen, kregen Maxime Libert (23 jaar) en Fabrizio Colucci (41 jaar) ruim de tijd om van hun Californische trip te genieten. Op woensdag bezochten ze eerst een aantal van de bekendste plekken in Los Angeles, zoals Beverly Hills, Hollywood Boulevard, filmhuis Chinese Theatre en Griffith Park… alvorens te genieten van de zonsondergang op Santa Monica Beach.
Op donderdag stond een bezoek aan het VW Test Center California in Oxnard op het programma, een van 's werelds grootste onderzoeks- en ontwikkelingscentra, dat onder het toezicht van Volkswagen Group of America staat. Tientallen ingenieurs werken er aan de ontwikkeling van prototypes, die zich hier in een eindstadium bevinden en de laatste stap voor de serieproductie zijn. Onder meer het elektronisch beheer van de versnellingsbak en van de motoren wordt in Oxnard op punt gesteld. En het is dus ook hier dat er onderzoek wordt verricht naar de recente problemen, hoofdzakelijk van elektronische aard, met wagens die al op de markt zijn.

In het VW Test Center California werken ook Robert Mink, Ian King en Bjerre Sorensen. Uit liefde voor de autosport en uit competitiegeest besliste dit drietal om in hun vrije tijd een Volkswagen Jetta klaar te stomen voor het Chump Car-kampioenschap. Het is ook die Jetta die ze gul ter beschikking stelden aan het team met de kleuren van de Belgian VW Club.

Op vrijdag, de dag voor de wedstrijd, begaf de Belgische delegatie zich dan langs de prachtige Pacific Coast Highway naar het Laguna Seca-circuit in de buurt van Monterey. Na de briefing en de verschillende controles was iedereen volledig in racestemming, met op zaterdag en zondag telkens twee manches van 7 uur op het menu. Daarin toonde Eric Bachelart dat hij nog niets aan talent heeft ingeboet, en ook Xavier Daffe – als een van de weinige journalisten uitgenodigd om een ritje te maken in de Audi R18 e-tron quattro die zegevierde in Le Mans – gaf blijk van een bovengemiddeld niveau. Voor Maxime Libert en Fabrizio Colucci was het een echte vuurdoop. Tussen 45 wagens en op een tot dan toe onbekend circuit konden ze volop proeven van de opwinding van een echte race. Ze hadden wel al een opleiding achter de rug – gegeven door Xavier Daffe en Alexis van de Poele – en een eerste ervaring in de VW Fun Cup op het circuit van Zolder, maar dit was toch nog andere koek... Helaas eindigde het avontuur te vroeg, met een kapotte koppeling op zondagmorgen.

"Het is jammer dat het zo moest aflopen", aldus Charles-Henri Bonnet. "We hadden weliswaar niet de ambitie om de race te winnen, maar wel om er het maximum uit te halen en vooral ook om de finish te bereiken. Maar onze vier piloten hebben wel genoten achter het stuur en de groepssfeer was erg tof. Ik denk dat we ons deel hebben gedaan en de twee winnaars een onvergetelijke ervaring hebben bezorgd, zoals alleen de Belgian VW Club dat kan, in partnerschap met AutoGids en Le Moniteur Automobile. Ze kunnen hoe dan ook terugblikken op een heel intense trip!"

Foto's: Belgian VW Club
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 18 december 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons