Curbstone: Probably the best track and test day organiser in the world
Maar het idee en de doelstelling van Patrick Van Glabeke reikte verder. Het was niet de bedoeling om een soort van Rotary Club voor gepassioneerde autoliefhebbers te creëren. De aangeboorde put was dieper en door een uitstekende strategie staat Curbstone op dit moment een heel eind verder.
Patrick Van Glabeke: “De filosofie achter Curbstone is meervoudig. Enerzijds willen we een platform creëren voor eigenaars van GT’s in straat- en raceconfiguratie die op een veilige manier hun wagens de sporen kunnen geven en waarbij amusement centraal staat. Iedereen vindt zijn gading en wie dat ietsje meer wenst kan over een ervaren instructeur beschikken.
Anderzijds kunnen mensen bij ons een circuitdoop boeken naast een ervaren piloot. Er zijn ook altijd huurwagens ter beschikking zoals een Porsche 991 GT3, Ferrari F430 Scuderia, Ferrari F430 GT3, Ferrari 458 Challenge, Radical SR3, Audi R8 en binnenkort ook een Porsche 991 GT3 RS. Bovendien staan een aantal meccano’s klaar om de klanten bij te springen bij het wisselen van wielen, remmen en technische problemen. Ook hoeven de klanten niet met banden of wielen te sleuren, want Pirelli is altijd aanwezig met een batterij aan banden.”
“En last but not least kunnen ook teams hun competitiemateriaal komen uittesten. Tijdens iedere track day zijn er 12 sessies die we onderverdelen in GT Sport en GT Race. De GT Sport dat over het algemeen de pure amateur huisvest beschikt over vijf sessies van 30 minuten, terwijl de GT Race over vijf sessies van 45 minuten beschikt. Tijdens een allerlaatste zesde sessie van 45 minuten worden de beiden samen gevoegd. Voor raceteams is dit ideaal om hun materiaal gedurende een ganse dag uit te testen en tussen de sessies door kan er worden gesleuteld.
Ze worden ook op de piste niet gehinderd door tragere of minder ervaren gentlemen drivers. Zo mochten we vorig jaar in de aanloop naar het weekend van de F1 een groot aantal teams verwelkomen uit de Porsche Mobil1 Supercup".
"Ook voor de amateur is dit een moment waarbij hij de professionals van dichtbij aan het werk kan zien. Belangrijk is wel dat in elke categorie het aantal deelnemers beperkt blijft om de veiligheid zo optimaal mogelijk te houden. Dat is trouwens een van de redenen waarom onze track- en testdagen iets duurder zijn dan elders waar je soms met 140 auto’s tegelijkertijd op het circuit wordt gejaagd.”
“Verder is er nog een verzorgde catering voorzien en sluiten we de dag af met een glas champagne om bij te praten en te evalueren. En enkele dagen na een event krijgen alle deelnemers een selectie klasse foto’s en een compilatiefilm van het event gratis aangeboden. Zodoende kunnen we spreken van ‘probably the best track and test day organiser in the World’,” lacht Patrick Van Glabeke.
Curbstone organiseert in 2014 maar liefst vijftien track days verdeeld over Francorchamps (9), Paul Ricard (4), Imola (1) en Mugello (1), waarvan negen in eigen beheer en zes als co-organisator.
Het idee om track days te organiseren en dit te koppelen aan competitie zien we ook bij Skylimit events van Andy Jaenen. Patrick Van Glabeke: “Klopt en ik heb dan ook het grootste respect voor het werk van Andy en verschillende van onze klanten hebben ook reeds bij Andy gereden. Maar met de GT’s waarmee wij rijden komen we in de problemen met de geluidsbeperking op Circuit Zolder. Onze doelstellingen lopen enigszins wel parallel, maar ik denk niet dat wij rechtstreekse concurrenten zijn”.
En dan zijn er de piloten die naast de track days ook hun geluk willen beproeven in competitie. In het BRCC en de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux zijn ze uiteraard zeer welkom en gezien het schitterend materiaal vormen ze niet zomaar een opvulling op de startgrid. De meest opmerkelijke figuren vorig jaar waren ondermeer Patrick Van Glabeke, Raf Vleugels, Nicolas Van Dierendonk, Thierry Verstraete, Paul Stoffel en Louis-Philippe Soenen die een of meerdere wedstrijden reden in de BRCC en de PGCCB.
Patrick Van Glabeke: “Dat is het resultaat van onze inspanningen, onze samenhorigheid en onze drang om onze prestaties te verbeteren. We zijn allen gentlemen drivers en geen jonge snaken meer. De meeste van ons komen uit de zakenwereld en onze ambitie op jongere leeftijd lag meer in het werk dan op de circuits. Voor velen onder ons is het een nieuwe uitdaging en het verhaal van gentlemen drivers is zo oud is als de autosport zelf, want het kost handenvol geld om een competitieve wagen aan de praat te houden".
"We zijn misschien niet de snelste piloten van het peloton, maar voor de organisatoren zijn we een belangrijke schakel en we brengen mooi materiaal naar de circuits. Vorig seizoen waren reeds een aantal klanten van Curbstone aanwezig en dat zal dit jaar nog stijgen. In ieder geval gaan we een soort van niet-officiele strijd uitvechten op de piste onder elkaar, de Curbstone Gentlemen’s Trophy, en nadien wordt de beste voorzien van een fles bubbels,” besluit een gedreven Van Glabeke.
Méér info omtrent de kalender en activiteiten van Curbstone Track Events is terug te vinden op www.curbstone.net
Foto's: Autosport.be / Curbstone
Tweet