van der Horst

Zandvoort Historic Grand Prix: Schot in de roos voor familie Kuijl en Luc De Cock

P1 & P2 voor Wim & Dieter Kuijl
P1 & P2 voor Wim & Dieter Kuijl
De Historic Grand Prix op het duinencircuit van Zandvoort heeft de Belgen en de Belcar Historic rijders geen windeieren opgeleverd. Niet minder dan tien verschillende kampioenschappen werkten een of meerdere race af gedurende het weekend en ook de weergoden waren van de partij. De Belgische deelnemers vinden we terug in de RECO NK GT&TC '66-'81, de Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 Touring Cars en de Super Sixties, uitsluitend voor http wagens met een FIA historisch technisch paspoort.
Meerdere schitterende startgrids zagen we ondermeer in Pre 1966 Grand Prix Cars, Lurani Trophy, Historic Formula 2, Masters Endurance Legends, Masters GT Trophy, Masters Racing Legends, Masters Sports Car Legends en de Super Sixties. Een totaal van ongeveer 275 historische racewagens tekenden paraat aan de Nederlandse kust. Van Toerisme tot F1 en dus een heus walhalla voor de liefhebbers van historische wagen.

Wim en Dieter Kuijl heersen in RECO NK GT&TC '66-'81. Pech voor Tim Kuijl en Freddy Van Sprundel. 
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Het Nederlands kampioenschap was aan zijn derde meeting toe en is dus na de Grand Prix in Zandvoort halfweg het seizoen. Na de races in Spa en Zandvoort is het nog steeds Dieter, Wim & Tim Kuijl die de wet dicteren met Hans De Graaf die momenteel als enige de supersnelle Fords Capri kan benaderen en het podium viseren. Wim Kuijl reed zich met de Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth via een strakke 1’50” naar de pole voor Hans De Graaf in zijn Porsche 911 en Tim Kuijl in een Ford Capri RS 2600 Weslake. Dieter Kuijl plaatste zijn Capri na een korte kwalificatie met technische
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
problemen op de zesde startplaats, net voor Freddy Van Sprundel met zijn FIA Ford Escort MK1 BDA. Marnix Dierick en Geert Boels parkeerden hun Escorts op een respectievelijke 11de en 13de startplaats, terwijl de Bastos-BMW 530i van Audrey Van Ham en onder de vlag van St. Paul Raceteam mocht starten op de dertiende startrij.



Freddy Van Sprundel - Ford Escort MK1 2l. BDA
Freddy Van Sprundel - Ford Escort MK1 2l. BDA
Nadat Wim Kuijl de kwalificaties domineerde, pakte hij ook de zege in de eerste race van het weekend voor de supersnelle Porsche 911 van Hans De Graaf en Dieter Kuijl die de laatste podiumtrede pakte in zijn Ford Capri Cosworth RS 3100 GAA. Tim Kuijl was goed onderweg met de Capri RS 2600 Weslake, maar kreeg af te rekenen met technische problemen en moest de arena verlaten. Ook Freddy Van Sprundel, de leider in het kampioenschap, was goed onderweg, maar kwam in aanraking met een gedubbelde rijder en moest zijn Escort BDA MK1 naar de kant sturen. Geert Boels, Marnix Dierick en Audrey van Ham werden respectievelijk 7de, 8ste en 20ste. 

Audrey van Ham - BMW 530i
Audrey van Ham - BMW 530i
Ook tijdens de tweede race was Wim Kuijl oppermachtig en won voor vader Dieter in een quasi identieke Ford Capri. Tim Kuijl kreeg zijn bolide niet aan de praat en moest werkloos toekijken. Ditmaal werd Hans De Graaf derde en zodoende een zelfde podium als race 1 met Dieter ditmaal een trapje hoger. Van Sprundel was op revanche uit en reed een schitterende race door vanuit de achterste gelederen op te rukken naar de 6de plaats algemeen. Boels, Dierick en van Ham werden ditmaal 11de, 12de en 19de algemeen.

Dieter Kuijl was uiteraard in de wolken nadat hij tweemaal het podium mocht delen met zoon Wim. Zonder de problemen op de Capri van Tim had een volledig podium met St. Paul piloten mogelijk geweest. 
KUIJL Dieter  - Ford Capri 3100 RS Cosworth
KUIJL Dieter - Ford Capri 3100 RS Cosworth
“We doen nog mee voor de titel in het Nederlands kampioenschap en gaan opnieuw vol voor winst tijdens de Zolder Historic GP waar ook de vijfde en zesde manche plaats heeft binnen de Belcar Historic Cup. We hopen tegen die tijd dat de problemen van het olieverlies aan de achteras zijn opgelost. Een typisch probleem van de Capri’s door de jaren heen. De olie komt op de achterste wielen terecht wat uiteraard zorgt voor een onstabiele wagen”. 
In de Belcar Historic Cup staan Dieter en Wim aan de leiding in de platformen 1 & 2 met hun Ford Capri RS 3100 Cosworth, terwijl Tim met zijn BMW 325i op de tweede plaats staat in platform 4. 

Luc De Cock leidt binnen internationaal gezelschap 
Luc De Cock - Lotus Elan
Luc De Cock - Lotus Elan
Een andere landgenoot die op een zeer hoog niveau presteert is Luc De Cock met zijn Lotus Elan S1. De Deldiche-rijder kwam in Zandvoort uit in twee series. Enerzijds de Masters Gentlemen Drivers en anderzijds de Super Sixties. Twee FIA kampioenschappen die zeer hoog staan aangeschreven in het wereldje van historische racewagens.  

De Masters reed een wedstrijd over anderhalf uur en het deelnemersveld is zeer competitief met ronkende namen zoals Thomas, Pastorelli, Hart, Atkinson, Greensall, Buurman met schitterend materiaal zoals de Ferrari 250 GTO, Ferrari 250 LM, Shelby Cobra Daytona, TVR, enz. De Cock werd knap 9de algemeen en 3de in de klasse. De race werd gewonnen door vader en zoon Hart in een Shelby Cobra. 

Luc De Cock
Luc De Cock
In de Super Sixties werd Luc binnen een veld van maar liefst 44 wagens respectievelijk 7de en 5de  algemeen met tweemaal zilver in de klasse. Vooral tijdens de tweede race was het bijzonder spannend en verloor Luc De Cock de zege in de klasse aan merkgenoot Peter Brouwer met een verschil van 18/100 sec. of een bumperdikte. Na een lang gevecht met Brouwer had Luc wel de pech dat de wedstrijd werd afgevlagd met een rode vlag, waardoor hij zijn leiderspositie van een ronde eerder verloor. 

“De Super Sixties kent een bijzonder hoog niveau is belangrijk voor mij. Ik won de races in het Franse Charade en momenteel sta ik met de Lotus Elan aan de leiding van het kampioenschap met ondermeer Cobra’s, Fords GT40, enz. in mijn zog. Ik ga er alles aan doen om dit internationaal kampioenschap te winnen,” besluit een supergemotiveerde Luc De Cock die reeds meer dan 50 actief meedraait in de internationale autosport.

Foto's: Marnik Mouchaers / MB Photo-Van Sprundel / St. Paul Raceteam / Circuit Zolder



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op donderdag 27 juni 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons