FIA European Truck Racing Championship opnieuw op Circuit Zolder
Even de belangrijkste spelregels samenvatten van het FIA European Truck Racing Championship. Aan de start zien we geen seriematige Trucks, maar echte racemachines met meer dan 1000 paarden onder de motorkap. De snelheid is beperkt, om veiligheidsredenen tot 160 km/u, een snelheid die ze overigens in minder dan 8 seconden bereiken. Om die monsters tot staan te krijgen, worden de zeer grote schijfremmen met water gekoeld.
Tijdens één meeting worden er vier races afgewerkt. Alvorens het zover is, worden er op de eerste dag twee vrije trainingen verreden, gevolgd door een kwalificatiesessie en superpole voor de tien snelste deelnemers. Nog op de eerste dag staan twee kampioenschapsraces van 45 kilometer en één ronde op het menu. Op zondag volgt dan een warm-up, weer een strijd om de polepositie en wederom twee races van 45 kilometer en één ronde. Meer dan voldoende actie dus!
Top toerwagens en spannende merkencups
Voor het eerst is ook het ETCC of de FIA European Touring Car Cup op Circuit Zolder van de partij. Sinds 2005 bestaat dit kampioenschap parallel aan het WTCC en heel wat snel talent zette zijn eerste stappen in het ETCC alvorens naar het WK voor Toerwagens of WTCC door te groeien. Eurosport Events is de promotor, net als voor het WTCC. In het ETCC zijn vier klassen: de hoofdklasse is voorbehouden aan de wagens met een 1.6-liter turbo onder de motorkap. De klasse Super 2000 TC2 is dan weer voorbehouden aan de atmosferische 2-liter wagens, terwijl de Ford Fiesta ST de Super 1600 categorie domineert. De Single Make Trophy (SMT) ziet exclusief de SEAT León Cup Racer op de startgrid verschijnen.
In de loop van het weekend zien we twee sprintwedstrijden, één met een staande start en één met een rollende start. De deelnemers hebben trouwens reden te over om snel te gaan, want in samenwerking met bandenpartner Yokohama wordt er maar liefst 250.000 euro aan prijzengeld verdeeld.
In de tussenstand van de hoofdklasse leidt de Georgiër Davit Kajaia in zijn BMW E90 320 TC van Team Engstler. In TC2T zien we de Tsjech Michal Matĕjovský in zijn BMW 320 de tussenstand aanvoeren. De 21-jarige Duitser Niklas Mackschin beheerst met zijn Ford Fiesta de debatten in Super 1600 en de Serviër Dušan Borković voert het klassement bij de SEAT aan.
Het van oorsprong Engelse 2015 Lotus Cup Europe Championship gaat ook de laatste rechte lijn in. De voorlaatste manche in Zolder zou de kaarten al behoorlijk moeten schudden, alvorens er volgende maand naar Le Mans wordt getrokken. De Lotus Cup Europe heeft meerdere klassen en via een goed uitgedokterd puntensysteem, maakt iedereen kans op de titel. De Lotus uit de V6 Cup class zijn de wagens die we vooraan zien.
Op meerdere plekken in de wereld is Kia actief in de autosport. Met de Kia Picanto heeft Kia Motors Polen samen met een keten van tankstations de Lotos Cup opgezet. Voor het tweede opeenvolgende seizoen wordt de finale van het spektakelstuk verreden op… Circuit Zolder! Wie van echt cupracen houdt, die moet dit weekend zonder meer even naar onze Poolse vrienden komen kijken.
Circuit Zolder Press
Tweet