van der Horst

FIA gooit de Formule 1 reglementen voor 2026 op tafel

Het nieuwe F1-chassis vanaf 2026
Het nieuwe F1-chassis vanaf 2026
In de aanloop naar de Grote Prijs van Canada brengt de FIA belangrijk nieuws voor de Formule 1 naar buiten: de nieuwe reglementen die vanaf 2026 van kracht worden. Met nog anderhalf jaar te gaan voordat deze regels van toepassing worden, heeft de autosportautoriteit nu de belangrijkste details onthuld en deze zijn ingrijpend. Zo zullen de motoren kleiner worden, krijgen we een compacter chassis, maar het meest opvallend is dat we afscheid zullen nemen van het DRS-systeem.
Oracle Red Bull Racing met Ford vanaf 2026
Oracle Red Bull Racing met Ford vanaf 2026
De FIA had aanvankelijk een eenvoudig plan. Eerst wilden ze de merken die momenteel aanwezig zijn in de formule 1 of willen toetreden in 2026, te overhalen om de sprong naar het nieuwe reglement te wagen, om vervolgens van daaruit verder te werken. Deze tactiek bleek succesvol, gezien Honda aan boord blijft en er met Ford en Audi twee nieuwe deelnemers bijkomen. De grootste verandering voor 2026 betreft het verdwijnen van de MGU-H, een ontwikkeling die door veel fabrikanten zal worden toegejuicht. Om dit te compenseren, krijgen de wagens echter wel extra elektrisch vermogen (MGU-K), dat tot 300 kilowatt wordt verhoogd. Ook komt er een overgestap naar duurzame brandstof voor de verbrandingsmotor. Dit alles resulteert in ingrijpende veranderingen op het gebied van het chassis en de aerodynamica. De FIA heeft aangekondigd dat de wagens 30% minder downforce zullen genereren en ook nog eens 55% minder luchtweerstand zullen hebben, wat zal leiden tot nieuwe uitdagingen voor de ontwikkeling van een gloednieuw voertuig.
Vaarwel DRS, hallo actieve aerodynamica
Carlos Sainz - Ferrari
Carlos Sainz - Ferrari
Ooit voorspelde Pat Symonds, voormalig ingenieur bij onder meer Williams, dat DRS voor altijd in de Formule 1 zou blijven. Deze voorspelling wordt nu echter door het technische team van de FIA weerlegd, want het huidige gekende/beruchte Drag Reduction System (DRS) zal plaats moeten maken voor actieve aerodynamica. Om dit mogelijk te maken, zullen beide vleugels aanzienlijk worden gewijzigd om de stabiliteit van de wagens te waarborgen. Hoewel DRS verdwijnt, wordt het vervangen door een nieuw systeem. Er zullen namelijk drie modi beschikbaar zijn op de achtervleugel, die uit drie secties zal bestaan. Deze modi zijn als volgt:

- Z-mode: voor het creëren van normale downforce in bochtensecties.
- X-mode: voor rechte stukken en kan door de coureurs zelf worden ingesteld.
- ​Manual override mode: vervangt actief de DRS en kan worden geactiveerd om extra vermogen te verkrijgen voor inhaalmanoeuvres, vergelijkbaar met Push-to-Pass in IndyCar.

In tegenstelling tot bij Push-to-Pass, zal dit laatste systeem niet worden beperkt tot een bepaalde tijdsduur, maar kan worden gebruikt wanneer een coureur zich binnen een bepaalde afstand van zijn voorganger bevindt. Eigenlijk net zoals nu met de DRS.
Chassis op dieet: lichter en slanker
Red Bull sloeg gensters in Bahrain
Red Bull sloeg gensters in Bahrain
Het chassis zal ook ingrijpend worden aangepast, met als doel het gewicht van de wagens te verminderen en hun afmetingen te beperken. De wagens zullen maar liefst 30 kg lichter worden dankzij een streng dieet, waardoor het totaalgewicht op 768 kg komt te liggen - chassis, piloot en banden incluis. Daarnaast worden de wielbasis en breedte van de wagens met respectievelijk 0,2 meter en 0,1 meter verminderd. Bovendien wordt de vloer van de wagens 150 millimeter dunner, wat resulteert in het verlies van downforce en luchtweerstand. Het doel van deze aanpassingen is om het grondeffect te verbeteren en de stabiliteit van de wagens te vergroten.

Nieuwe chassis voor Formule 1 in 2026
Nieuwe chassis voor Formule 1 in 2026
De FIA heeft grote ambities om de kwaliteit van de races te verbeteren met deze wijzigingen, maar erkent ook de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Desondanks zijn ze ervan overtuigd dat deze veranderingen zullen leiden tot spannendere races en meer inhaalmogelijkheden. Met nog anderhalf jaar te gaan voordat deze nieuwe reglementen van kracht worden, kunnen de teams zich voorbereiden op een nieuwe fase in de Formule 1, waarbij de race om innovatie en prestaties weer helemaal opnieuw begint.

Foto's: FIA - Oracle Red Bull Media - Racing International Photography - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule 1 op donderdag 6 juni 2024.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons