Ford Fiesta Sprint Cup: Vijfde seizoen voor Philippe Huart
![Philippe Huart](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1162/2fccf3a3544f133c06252f6cca0e543c4df3f7f2.jpg)
![Philippe Huart - Ford Fiesta Cup](https://www.autosport.be/i/200/upload/99c5b80e8eb8d75297922d1e4fa9f447019673e9.jpg)
“Nadat Belgium Racing besloot er een punt achter te zetten, vond ik voor wat mijn vierde jaar zou worden een zeg maar budgetvriendelijk akkoord met Philip Peerlings en Raf Sontrop, zoals het ter beschikking stellen van een volledige gereviseerde race-klare auto. Daarnaast konden we terugvallen op de voorraad Ford-onderdelen en dat is echt wel nodig: de Fiesta Cup wordt in dit soort sprintjes immers zwaar belast en dat vraagt onderhoud en noodzakelijkerwijze het regelmatig vervangen van vitale onderdelen.Daarnaast heeft binnen de organisatie van Ford Peerlings elke auto een eigen verantwoordelijke en hiervoor kon ik steevast rekenen op mijn vaste mecanicien Jan Boon.”
![Philippe Huart](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1162/ae8369b10d4a921c89a592e92d10c6a8d848e7e4.jpg)
« De races zijn van een zeer hoog niveau, er wordt op het scherp van de snee gestreden en de minste tegenslag of een stuurfoutje kan fataal zijn. Ik ben uitermate tevreden over de samenwerking met Ford Peerlings en beleef er terug plezier als rijder. Die twee aspecten hebben mij overhaald om nogmaals bij te tekenen en in mijn vijfde seizoen voor de overwinningen en de titel te gaan!”
En zeggen dat zijn prille debuut in de autosport al dateert van de 24 Uren van Zolder in 1983 ! De periode dat Circuit Zolder de regionale circuitracerij – wat later Carglass Cup en uiteindelijk Belcar zou gaan heten – in handen nam en dat jaar voor de eerste keer zelf de Zolderse etmaalrace organiseerde.
“Met een min of meer aangepaste VW Golf GTi haalden wij een vierde plaats en wonnen onze klasse,” herinnert Philippe zich nog goed. “Om maar te zeggen dat je toen je hobby kon beleven zonder veel centen of de noodzakelijke aanschaf van een dikke auto.”
![Philippe Huart - EJ Automotive](https://www.autosport.be/i/200/upload/b5a08a25e130c8e9647c365c4b3343bb8846b3cb.jpg)
“Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan het zuivere sprintwerk en ging daarom in op het aanbod van MI om met een Astra deel te nemen aan BTCS en in 2013 was ik in een Porsche GT4 van Skylimit één van de hoofdrolspelers in de BRCC Sprints. Het volledig verdwijnen van een sprintklasse op circuit bracht mij ertoe af te haken en mij te concentreren op het runnen van Best Budget, de referentie voor tweedehands-auto’s. Het was via Walter Cleynhens, een strijdmakker in de periode van de Renault-merkencups, dat ik weet kreeg van de lancering van de Ford Fiesta Sprint Cup.”
Foto's: Niels Vaeck & Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet