François Ribeiro wil ook op digitaal platform meer WTCC
![François Ribeiro](https://www.autosport.be/i/200/upload/14ad4507c3633f2f3eb6b49d9ee0627db1f85ce6.jpg)
![Citroën Racing](https://www.autosport.be/i/200/upload/c52f27182730d4d575e3698f90416924bcdc21f5.jpg)
"Natuurlijk maak ik mij zorgen, ik maak me het hele jaar door zorgen wat de betrokkenheid van constructeurs in het WTCC betreft, maar dat hoort nu eenmaal bij mijn job. Aan mij om die goed te doen. De samenwerking van Peugeot Sport en Citroën Racing zo'n twintig jaar nadat beide verschillende wegen insloegen zat er aan te komen. Het wordt een moeizaam proces waarbij besparingen en efficiënte investeringen centraal staan. Kijk, ik maak me geen illusies: indien een constructeur vindt dat zijn hart, zijn DNA bij het rallygebeuren ligt, dan zal die voor het WRC opteren, maar ik maak me sterk dat we genoeg troeven in handen hebben om de balans in het voordeel van het WTCC te doen doorslaan."
"Opteert Citroën voor het WRC, dan zijn ze het, gezien hun eerdere successen en palmares, aan zichzelf verplicht te winnen van Volkswagen, Hyundai en Toyota, niks minder. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast. Voorts is er het nieuwe technisch WRC-reglement voor 2017 dat een hertekende, krachtiger wagen impliceert en dat allemaal met de huidige budgetten die bevroren moeten blijven."
![Met Ma Qing Hua reeds Chinese rijder in WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/5de8f4bbe9358f20ab0f615973480fe3d569235b.jpg)
![Bereikbaar voor fans, hier Tom Coronel](https://www.autosport.be/i/200/upload/63a2dede3a70bf97ffe8f3cd4b19c0797b21feae.jpg)
![Yvan Muller - Citroën Total](https://www.autosport.be/i/200/upload/a3bacd23c15ef99882f0511e4b21b8f6cbdd80f5.jpg)
"Tja, Muller kende spijtig genoeg een moeilijke periode. Maar Yvan is een vechter, staat mentaal zeer sterk en hoewel hij er ziek van werd, ging hij toch met de simulator aan de slag. Op de Hungaroring vertrouwde hij me toe dat hij er zonder die vele uren in de simulator nooit de pole had kunnen draaien. Om zichzelf op zijn leeftijd naar het voorbeeld van de youngsters tot simulatorwerk te dwingen en een andere rijstijl op te leggen, je moet het maar doen. Simulators zijn vandaag inherent aan motorsporten. José Maria Lopez oefent wel tien uur vooraleer hij naar een omloop afreist en kent dan reeds zijn limieten. Ook Filippi, Demoustier, D'Aste ... maken er gebruik van, het is ook zovele malen goedkoper dan ter plekke te gaan testen. Een omloop afhuren voor twee auto's kost al snel 20.000 euro, tel daarbij de kosten voor het transport van wagens en personeel, hotels, onderdelen, enz. en in een vingerknip staat de teller op 50.000 euro. De simulator van Citroën kost inclusief software minder dan 200.000 euro, het equivalent van vier testdagen. Hoewel niet zo gesofisticeerd als deze in F1, is zo'n simulator dermate accuraat dat de ingenieurs er voor 95% de set-up mee kunnen bepalen. Het aantal omlopen waarop je virtueel kan testen is quasi onbeperkt, net als het aantal auto's die je zonder kost in de vernieling kan rijden. Ik zie elke constructeur die in de serie stapt dan ook wel in zo'n simulator investeren. Overigens kan je er voor een prikje ook een huren."
![FIA WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/9fc54376156d5593db9c194855510100f51b02cd.jpg)
"Géén probleem, integendeel. De wedstrijden worden betwist tussen 19u30 en 21u30 CET, prime time in Europa en een "slot" dat ook werkt voor Centraal- en Zuid-Amerika. Vrijdag is in het Midden-Oosten tevens de eerste dag van het weekend. Nu we het toch over Eurosport-uitzendingen hebben, tegen volgend jaar wil ik de middelen die Discovery Connections ons biedt optimaal zien te benutten om de WTCC-berichtgeving nog uit te breiden."
![FIA WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/ac6ddf70ce703555bdcf05e8f669744a75fe2a6e.jpg)
Foto's: Hans van Onsem
Tweet