van der Horst

Herasfalteringwerken op Spa-Francorchamps in aanloop naar de CrowdStrike 24 Hours of Spa.

Uniroyal toren Spa-Francorchamps
Uniroyal toren Spa-Francorchamps
In Francorchamps wordt ijverig verder gewerkt aan de modernisering van het circuit. Heel wat infrastructuurwerken staan er de komende dagen, maanden en jaren op het programma. Recentste activiteit in het rijtje is de herasfaltering van bepaalde secties van de omloop over een totaal van 3,5 km en 600m pitlane. In totaal goed voor een oppervlakte van 43.000m2.
Raidillon
Raidillon
Deze grootschalige werken, die een vervolg vormen op de heraanleg die in 2022 werd uitgevoerd tussen Eau Rouge en de Raidillon en tussen Bruxelles en Speaker Corner, moeten de veiligheidsomstandigheden op de baan verbeteren. De delen die thans worden aangepakt behoren tot de oudste van de omloop: met name de secties Kemmel-Bruxelles, Campus-Paul Frère en deze van Blanchimont tot Eau Rouge. 

rechte lijn Spa-Francorchamps richting Eau Rouge
rechte lijn Spa-Francorchamps richting Eau Rouge
 "Het is een ware uitdaging waarbij  we op het advies van gespecialiseerde bedrijven vertrouwden. De duur van de werkzaamheden lijkt misschien kort en de heropening na de afwerking vroeg, maar uit hun onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om er reeds de dag na de werkzaamheden op te rijden. Ook is gebleken dat het aanleggen van nieuw asfalt specifieke weersomstandigheden vereist. Bij een temperatuurverschil kan de weerstand van de coating problematisch zijn, reden waarom we deze werkzaamheden in juni uit te voeren het temperatuurverschil tussen dag en nacht het kleinst is" aldus Amaury Bertholomé, algemeen directeur van het circuit van Spa-Francorchamps.

Circuit Spa-Francorchamps
Circuit Spa-Francorchamps
De veiligheid op het circuit is een prioriteit" klinkt het. "Deze winter werden er al veel projecten afgerond. Langsheen de omloop werd één kilometer nieuw hekwerk geplaatst, er werden nieuwe toegangswegen voorzien voor de interventievoertuigen en de Speaker Corner-bocht kreeg een nieuwe curbstone. Voorts, niet onbelangrijk  op Spa-Francorchamps, is de afwatering op de piste verbeterd dankzij nieuwe goten en het aanbrengen van groeven bij Speaker Corner. Er werden ook verschillende drains geïnstalleerd voor een beter beheer van het grondwater."

De werken namen een aanvang op 9 juni en duren nog tot 14 juni. Zolang is alle activiteit op de omloop vanzelfsprekend uitgesloten. Deze hernemen vanaf 15 juni met een trackday, vervolgens de Spa Italia op 16 juni waarna de tweede helft van juni wordt gewijd aan de SRO Speedweek en de langverwachte honderdste verjaardag van de CrowdStrike 24 Hours of Spa.

Of de herasfaltering een invloed kan hebben op het griplevel en de BoP-bepaling voor de 24H, vroegen we Kurt Mollekens, GT Program Manager bij Team WRT.
"In principe gaan we het raceweekend in met de BoP die tijdens de Test Days werd gehanteerd. Maar SRO kan er mogelijks ook voor opteren om tijdens de Bronze-testsessie van drie uur op dinsdag een nieuwe BoP vast te leggen, rekening houdend met de nieuwe asfaltlaag. Indien die in droge omstandigheden wordt gelegd dan is het griplevel wellicht hoog, regent het dan zou deze wel eens kunnen tegenvallen. Ik vermoed dat men dat nog eventjes op dinsdag zal willen testen, de korte sessies op donderdag zijn m.i. te kort en de condities veranderen teveel. Het inzetten van één of twee pro-wagens per merk op dinsdag zou natuurlijk jammer zijn voor de Bronze-piloten die zich in die drie uur normaliter op de eigen prestaties kunnen focussen zonder teveel in hun spiegels te hoeven kijken." aldus Kurt Mollekens.

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Varia op woensdag 12 juni 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons