Lamborghini Miura SV wordt vijftig jaar in 2021
De motor van de SV leverde meer vermogen, 385 pk bij 7850 tpm en de wagen was vooral beter te besturen dankzij de verbeterde en verschillend verdeelde koppeling, terwijl de vier 'Weber Triple Barrel'-carburateurs een nieuwe instelling kregen. Een apart smeersysteem tussen de motor en de versnellingsbak werd geïntroduceerd toen de SV al in productie was. Dat was een modificatie die, hoewel niet van buitenaf zichtbaar, een enorm belangrijke technische verbetering was.
De Miura SV was eigenlijk heel anders dan de andere Miura's (P 400 en P400 S), zowel technisch als stilistisch. De algemene lay-out werd behouden maar met een vier-liter, twaalf-cilinder, dwarsgeplaatste motor vanachter in het midden, had de SV een stijver chassis, met bepaalde strategische versterkingen, zoals een herwerkt achterophangingssysteem met verschillende ankerpunten en armen met een bijna 130 mm grotere spoorbreedte. De wagen was ook uitgerust met banden van verschillende grootte tussen de voor- en achterkant, waarbij de achterwielen werden vergroot van zeven naar negen inch. Het ontwerp van de velgen werd ook herzien om ze sportiever te laten ogen, en de meeste SV-klanten bestelden ze dan ook met de opvallende gouden afwerking.
Carrosserie en interieur
Die technische aanpassingen vereisten ook een herziening van de buitenkant van de Miura SV. Dat werkje werd uitgevoerd door dezelfde Marcello Gandini die toezicht had gehouden op het oorspronkelijke project. Visueel werd de veranderde SV gekenmerkt door bredere achterspatborden, anders ontworpen achterlichten en een motorkap die befaamd werd door een nieuwe luchtinlaat voor de radiateur.Een van de belangrijkste visuele veranderingen aan de Miura SV was in feite de afwezigheid van de beroemde 'wimpers' rond de koplampen. Er was geen echte technische reden voor deze esthetische wijziging. Het was gewoon dat Ferruccio Lamborghini, die heel goed wist dat het monteren en perfect afwerken van de wimpers een zeer complexe en tijdrovende stap was, de productietijd van de Miura wilde verkorten. Voor zijn eigen persoonlijke Miura SV - de enige die deze specificatie officieel overnam - vroeg hij echter om de 'wimpers' rond de koplampen te behouden.
Het interieur van de SV is beter afgewerkt en moderner dan dat van de vorige versies, vooral dankzij het meer gebruik van leer voor de bekleding en de toevoeging van verschillende details in chroom.
De officiële topsnelheid van de Miura SV was meer dan 290 km/u. De wagen had ook een record op zijn naam, vanaf stilstand legde hij een kilometer af in iets minder dan 24 seconden.
Begin 1973, nadat er 150 exemplaren waren geproduceerd, werd de Miura SV uit productie genomen, alhoewel er twee jaar later nog officieel een laatste exemplaar werd vervaardigd, speciaal voor Walter Wolf, bekend van Walter Wolf Racing in de Formule 1.
Het einde van de productie van de Miura SV betekende ook het einde van een tijdperk waarin snelheid en 'curves' de boventoon voerden. Toen een kleine groep jonge mannen, gedreven door een aangeboren passie en gezegend met grote technische vaardigheden, in staat waren om te creëren wat voor velen de mooiste auto was - en nog steeds is - die ooit in serie werd geproduceerd.
Foto: Lamborghini, Remi Dargegen
Tweet