Maasmechen ontvangt Rallycross Challenge Europe
![Pucher versus Jansen bij de SuperCars](https://www.autosport.be/i/200/upload/523d15c330a0cc07d3f614ef1021de56e9c0a5a6.jpg)
![Jansen versus Stepanenko in Divisie Supercars](https://www.autosport.be/i/200/upload/07d8f0fae86d0cad3336d79d977e9bc975510fe4.jpg)
Het RCE bestaat uit zes weekends, verreden in Tsjechië, Litouwen, België, Nederland, Oostenrijk en Italië. Zes wedstrijden waarvan de beste vijf resultaten in rekening worden gebracht voor de berekening van het kampioenschap.
Het systeem is te vergelijken met Rallycross RX, met dit verschil dat er maar één kwalificatiemanche wordt verreden op zaterdag bij de supercars, gevolgd door drie op zondag, de halve finales en de finale. Verder zijn de TouringCars door de beperkte interesse opgenomen bij de SuperNationals. Deze samensmelting resulteert in de SuperTouringCars – en + 2000cc.
In ieder geval oogt het deelnemersveld reeds een stuk beter dan twee jaar geleden toen Maasmechelen koos voor het kersverse RCE verhaal en niet in zee ging met IMG. Dat jaar hadden we geen internationale wedstrijd op niveau, waarna IMG vanaf 2004 uitweek naar het Waalse Mettet.
Met twaalf SuperCars aan de start zitten we met een goed gevuld startveld naar RCE normen. Daarin zitten reeds zeven verschillende nationaliteiten en hebben we met Jos Jansen een Belg aan de leiding in het kampioenschap. De racende drukker deed vorig seizoen veel ervaring op en reed een volledig wereldkampioenschap RX.
zeventien wagens zien we op de startlijst in Super1600 met enkele ronkende namen zoals Artis Baumanis die net als zijn broer in het Eurpean RX een Renault Twingo bestuurt en aan de leiding prijkt in de tussenstand. Verder is er nog een zeer Belgisch getint SuperTouringCars met 12 +2000cc wagens en 17 -2000 cc wagens. In totaal 29 wagens, waarvan 25 Belgen. Een soort van veredeld Belgisch kampioenschap dus in tegenstelling tot de SuperCars en de Super1600.
![RCE - Divisie Supercar](https://www.autosport.be/i/200/upload/2defd47060ec134a9a4667c3b0060c422c3f20b9.jpg)
![RCE - Divisie Super1600](https://www.autosport.be/i/200/upload/3198276ea856de9339bb7d30881f59463d844f25.jpg)
![RCE - SuperTouringCars -2000cc](https://www.autosport.be/i/200/upload/96d9d2016c694cd7420304515b6f453eb9e3f872.jpg)
![RCE - SuperTouringCars +2000cc](https://www.autosport.be/i/200/upload/79e872b4f9b166738b7fdf017646893d9b62687e.jpg)
Timing | |
Vrijdag 7 augustus 2015 | |
10 uur | Circuit open |
22 uur | Circuit gesloten |
Zaterdag 8 augustus 2015 | |
07.30 u | Circuit open |
08.00 u - 10.15 u | Administratieve controle |
08.05 u - 10.30 u | Technische controles |
10.00 u - 11.00 u | Vrije trainingen Retro Cup (4 ronden) |
11.00 u - 12.30 u | Vrije trainingen 1 (4 ronden) RCE |
12.45 u | Briefing piloten |
13.15 u - 14.25 u | Vrije trainingen 2 (4 ronden) RCE |
14.30 u | Start eerste reeks Retro Cup |
15.30 u | Start eerste reeks RCE |
16.45 u | Start tweede reeks Retro Cup |
Zondag 9 augustus 2015 | |
07.30 u | Circuit open |
08.30 u - 10.00 u | Warm - up (2 ronden) RCE |
10.30 u | Start derde reeks Retro Cup |
11.00 u | Start tweede reeks RCE |
12. 30 u | Parade op het circuit met de teams |
gevolgd door signeersessie | |
13.30 u | Start derde reeks RCE |
14.30 u | Start vierde reeks RCE |
15.30 u | Halve finale |
16.30 u | Finale |
RCE podium in de paddock |
Foto's: Johnny Loix
Tweet