MAC 3: WTCC wil merkenkampioenschap in 2016 opwaarderen. (+video)
![Honda Racing](https://www.autosport.be/i/200/upload/fca1cefe058dcf3b375a4bf1540ca7d9fdaec2e7.jpg)
![François Ribeiro - General Manager WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/2387db5ded6810887b0b74553360f2ec78ea2839.jpg)
MAC3 betekent een meerwaarde voor de WTCC-fabrieksteams, brengt na afloop van de kwalificaties meer vertier voor de toeschouwers en zal aanleiding geven tot meer leuke verhalen in de media. De teams zullen drie rijders aanduiden die zullen moeten zien samen te werken, kort nadat ze het individueel nog tegen elkaar hebben opgenomen. Ik ben benieuwd te zien welke strategie de constructeurs op de verschillende omlopen zullen hanteren, zeker op snelle omlopen als de Nordschleife, en hoe de rijders deze zullen opvolgen.
![Eurosport Events](https://www.autosport.be/i/200/upload/8645db93afacf07697b45971797a5318b341d991.jpg)
Omdat MAC3 de waarde van het merkenkampioenschap wil opkrikken blijft de competitie wel beperkt tot de WTCC-fabrieksteams. Maar niks verbiedt fabrieksteams bv. om een privérijder aan te duiden, mits die met het zelfde merk rijdt.
Toegegeven, MAC3 zal een kleine meerkost voor de teams met zich meebrengen: een nieuwe set banden, enkele liters benzine en wat testwerk teneinde de strategie te bepalen. Daar staat tegenover dat wij per meeting wereldwijd 20% meer TV-coverage zullen realiseren en een totaal nieuw initiatief introduceren dat op interesse van toeschouwers en kijkers zal kunnen rekenen. Een goede investering als je het mij vraagt." aldus Ribeiro.
MAC3: Hoe werkt het?
1. De chrono start van zodra de eerste van de drie wagens (per merk) de startlijn overschrijdt en stopt wanneer de laatste wagen het opgelegde aantal ronden heeft afgewerkt.
2.Op elke omloop zal minimaal 10 kilometer worden afgelegd, uitgezonderd op de Nordschleife waar één ronde wordt gereden.
3. Bij elk event scoort het snelste team 10 punten voor het merkenkampioenschap, het tweedesnelste team krijgt 8 punten, het derdesnelste 6 punten enz...
4. Het parc fermé-reglement blijft gelden tussen het einde van Q3 en de start van MAC3 maar er zal kunnen getankt worden en nieuwe rubbers geschoeid.
5. De deelnemende teams zullen in omgekeerde volgorde, in acht genomen de kampioenschapsstand, van start gaan.
Foto's: Hans van Onsem & FIA WTCC
Tweet