van der Horst

Nabeschouwing Laurens Vanthoor op het seizoen 2015

Dag iedereen, met veel plezier neem ik nog een laatste keer contact met jullie op in dit seizoen 2015. Jullie hebben het misschien al vernomen: mijn comeback in de competitie, na mijn hevige crash in Misano, is op het hoogste trapje van het podium geëindigd bij de 12 Uren van Sepang. Het kon niet beter zijn!
  • Powercars
Je hoort vaak dat niets in het leven toevallig gebeurt. Uiteraard was dit ongeval geen pretje, maar deze moeilijke periode in mijn carrière heeft tegelijk ook goede kanten gehad en heeft me een aantal positieve zaken bijgebracht. Het was een levensles en ik geloof dat ik hier sterker ben uitgekomen voor de toekomst. Ik was zwaar ontgoocheld omdat ik niet kon deelnemen aan de FIA GT World Cup in Macao, maar we hebben gezien dat de Audi's daar weinig kansen op succes hadden. Mijn comeback in Sepang heeft me daarentegen wel een zege opgeleverd.

Het was geen eenvoudige overwinning. Toen ik na de eerste stint uit de wagen stapte, had ik erg veel last van de warmte. Mijn lichaam verdraagt de hitte heel moeilijk... ik ben meteen in een ijsbad gedoken en heb me letterlijk afgevraagd wat ik daar eigenlijk deed. Nadien waren het de hevige regenbuien die het ons moeilijk maakten. Het ging er nerveus aan toe en soms was het bijzonder moeilijk. Je moest snel rijden maar tegelijk mocht je vooral geen fouten maken. Om eerlijk te zijn, ik was echt bang om een stommiteit te begaan, zeker bij mijn terugkeer na een seizoen waarin ik er naar mijn mening teveel begaan heb. De wagen van de baan laten gaan was wel het laatste wat ik wou! De omstandigheden waren verschrikkelijk moeilijk... bij momenten was het meer een kwestie van overleven dan van racen. Op dat moment heb ik teruggedacht aan mijn fout in de Total 24 Hours of Spa. Ik heb niets geforceerd en ondanks alles kon ik m'n ritme goed aanhouden. Ik wist dat de race op het einde beslist zou worden. De twee laatste uren waren een sprint waarin ik permanent voor de volle 100% heb aangevallen. Bij de laatste pitstop heeft Adam, mijn ingenieur, beslist om de banden te vervangen. We wisten dat mijn teamgenoot Christopher Mies in de andere R8 LMS van het Belgian Audi Club Team WRT dat niet zou doen, om tijd te winnen bij zijn stop en voor ons weer de baan op te komen. Ik jaag immers liever zelf dan dat ik opgejaagd word! Ik kom heel goed overeen met Christopher en hij heeft heel sterk gepresteerd in 2015, zelfs al heeft hij niet van iedereen de erkenning gekregen die hij verdiende. Uiteindelijk ben ik erin geslaagd hem in te halen en zelfs te dubbelen, na een spannend maar sportief duel. Ik heb me echt geamuseerd... des te meer omdat ik dat duel dus ook gewonnen heb. Dankzij deze overwinning heb ik tot slot ook een antwoord gekregen op de vraag die ik me aan het einde van m'n eerste stint stelde: ik was daar omdat ik wilde winnen, omdat ik de beste wilde zijn. Geen twijfel mogelijk, ik leef meer dan ooit voor de competitie.

Deze overwinning is een mooi verhaal. Voor mij, met deze succesvolle comeback, maar ook voor Stéphane Ortelli, mijn teamgenoot. Stéphane reed in Sepang zijn laatste race als officieel Audi-piloot. Ik wilde onze samenwerking echt met een goede noot eindigen! Aan het begin van onze gemeenschappelijke carrière hebben we samen de race in Nogaro gewonnen. We wonnen ook onze laatste sprintrace samen, in 2013 in Baku. En nu hebben we ook onze laatste uithoudingsrace samen op onze naam geschreven... Stéphane betekent veel voor mij. Ik heb veel van hem geleerd en hij is een echte vriend geworden. Na de race heeft hij me de helm gegeven waarmee hij in Sepang reed. Ik kan u zeggen dat die bij mij thuis een mooi plaatsje zal krijgen! In elk geval wil ik 'Steph' nog eens bedanken voor zijn vriendschap en zijn goede raad. Hij is een fantastische kerel en ik wens hem het allerbeste toe voor de toekomst! ik ben ervan overtuigd dat hij zal blijven rijden en dat hij een te duchten tegenstander zal zijn als we elkaar weer ontmoeten op een of ander circuit.

Zo eindigt voor mij het jaar 2015. Ik heb moeilijke momenten gekend... mijn ongeval in Brands Hatch en alle commotie daarrond, het overlijden van J.G. Mal-Voy, die in zekere als zin een vader voor mij was in het racemilieu, mijn fout in de 24 Uren van Spa en dan de crash in Misano... dat is meer dan genoeg op één seizoen! Als ik het positief bekijk, ben ik echter blij te zien dat we bij iedere race waaraan we hebben deelgenomen, ook echt voor de overwinning gestreden hebben. Met een beetje meer geluk hadden we nog meer races en kampioenschappen op onze naam kunnen schrijven... maar dat zal voor volgend jaar zijn!

Dankzij deze laatste overwinning kan ik gerust de winter ingaan. Ik ga me optimaal voorbereiden, te beginnen met een stage van een week op Lanzarote, waar ik heel wat zal kunnen fietsen.

Ik maak nog een laatste keer van de gelegenheid gebruik om jullie allemaal te bedanken voor de aandacht in het voorbije seizoen en voor de positieve reacties op deze Laurens' World. Het deed mij plezier om deze momenten met jullie te kunnen delen. Ik wens jullie prettige feestdagen en alvast een fantastisch 2016!

Graag tot volgend jaar op de circuits!

Laurens

Laurens Vanthoor press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 23 december 2015.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons