van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 21

2024 International GT Open Spa 500
2024 International GT Open Spa 500
Het weekend zit er op en we zagen weer een aantal races om duimen en vingers bij af te likken. Naast de International GT Open, dat de Spa 500 afwerkte, was er natuurlijk ook nog de DTM op de Lausitzring en de British GT in Donington Park. Dit weekend is er in eigen land de Spa Euro Race, en in de Verenigde Staten de wedstrijd in Detroit, maar alle ogen zullen dit weekend gericht zijn op de Nordschleife met de 24 uur van de Nürburgring. Ondertussen blijven de nieuwtjes binnen rollen, die we u zeker niet willen onthouden.
  • Prospeed Competition
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** De British GT wedstrijd van vorig weekend kende de nodige animo, want het weer was een belangrijke pion tijdens de 3 uur durende race. Tot tweemaal toe moest de wedstrijd stilgelegd worden vanwege de hevige regenval, maar op het einde was het wel de polesittende Barwell Motorsport Lamborghini van Alex Martin en Sandy Mitchell die met de winst naar huis ging. Zij hadden een halve tel overschot op de Optimum Motorsport McLaren van Mark Radcliffe en Tom Gamble, terwijl Ian Loggie en Phil Keen in de 2 Seas Motorsport Mercedes als derde eindigden.

In GT4 ging Optimum Motorsport met hun McLaren Artura GT4 aan de haal met winst. Zij haalden het met drie seconden voorsprong van de Forsetti Motorsport Aston Martin van Marc Warren en William Orton en mochten Kavi Jundu en Dan Vaughan in de Toyota Gazoo Racing UK GR Supra GT4 Evo op het laagste podiumtrapje plaatsnemen.

Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
*** Dit weekend zal IMSA zijn debuut maken op het gloednieuwe circuit in het centrum van Detroit. Vorig jaar mocht de Michelin Pilot Challenge eens proeven van het stratencircuit, maar dit jaar trekken er 21 wagens uit zowel GTP als GTD Pro richitng de Motor City. De tien bolides in de topklasse blijven ongewijzigd, terwijl de GT-klasse naar elf opgetrokken wordt. Net zoals in Long Beach zet Vasser Sullivan een tweede Lexus in voor Frankie Montecalvo en Parker Thompson, terwijl Conquest Racing met een Ferrari 296 GT3 aan de start verschijnt voor Albert Costa en Daniel Serra.

De liveries voor Mercedes in de 24H Nürburgring
De liveries voor Mercedes in de 24H Nürburgring
*** Mercedes heeft de livery's van hun vier fabrieksgesteunde wagens van HRT en GetSpeed voorgesteld. Mercedes wil graag terug op het hoogste schavot staan sinds 2016, wat betekent dat zij de langste reeks zonder overwinning hebben bij de vier grote merken. Er wordt vooral gekeken naar Maro Engel, Jules Gounon en Fabian Schiller. Dat trio zal overigens met een speciale livrei van 130 jaar Mercedes-AMG Motorsport aan de start verschijnen. Natuurlijk vechten zij ook voor punten in de Intercontinental GT Challenge, en naast de vier bolides in Pro, zullen ook twee wagens in Pro-Am - HRT en Schnitzelalm Racing Team - punten kunnen scoren voor het kampioenschap.

Jake Dennis
Jake Dennis
*** Jake Dennis is terug fabriekspiloot bij BMW. De Brit was dit enkele jaren geleden al, toen hij zich aansloot bij Andretti in de Formule E. Het Amerikaanse team was dan fabrieksteam van het Beierse merk, waardoor hij ook geregeld in GT-wedstrijden aan de start kwam, zoals de 24 uur van de Nürburgring. Origineel leek hij verdwenen te zijn van het fabrieksrooster, maar hij staat er nu terug op. De huidige wereldkampioen Formule E staat aan de start in de 24 uur van Spa-Francorchamps en zal dit weekend aan de start verschijnen in het Italiaans GT-kampioenschap.

TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
*** Bij General Motors vordert men goed met de ontwikkeling van de Corvette Z06 GT3.R volgens Sportscar365. Binnenkort halen ze de mijlpaal van twintig wagens gebouwd, wat het minimumaantal is voor de FIA om deze bolide te homologeren. Volgens Christine Bagne, hoofd van het programma, zouden er ook nog een dozijn van deze wagens klaarstaan voor klanten volgend seizoen. De Amerikaanse constructeur mikt logischerwijs op Fanatec GT World Challenge Europe, maar ook de Intercontinental GT Challenge, de Asian Le Mans Series en European Le Mans Series staan op de lijst van interessante kampioenschappen. Wij kunnen alvast niet wachten om meer van deze bolides te bewonderen.

Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
*** Terwijl ze tevreden zijn bij General Motors, zijn ze bij Peugeot aan het morren. Sinds hun wederoptreden in het FIA WEC zijn de resultaten allesbehalve veelbelovend en dat is ook CEO Linda Jackson niet ontgaan. In een gesprek met Sportscar365 zei het hoofd van Peugeot dat er dringend resultaten moeten komen om dit project nog verder te blijven steunen. Een keuze die gemaakt wordt vanuit een business standpunt. Ondertussen is het hoofd bij Stellantis Motorsport Jean-Marc Finot wel hoopvol. In tegenstelling tot vorig jaar waren zij tijdens de kwalificaties in Spa tot op een seconde genaderd van de toptijd. Vorig jaar was het verschil nog 2,4 seconden.

Alpine Alpenglow
Alpine Alpenglow
*** Bij Toyota zijn ze dan weer blij. Niet noodzakelijk omwille van de resultaten, maar wel omdat de interesse in waterstof aangedreven wagens groeit. Terwijl zij als pioniers vorig jaar hun GR H2 Conceptwagen voorstelden in Le Mans, heeft Alpine ook kleur bekend met hun Alpenglow. Teamdirecteur bij Toyota Gazoo Racing Rob Leupen is blij met de interesse van het Franse merk om de waterstof aandrijving meer te promoten. Al blijft de Nederlander wel skeptisch over de tijdlijn vooraleer we deze soort wagens zullen zien racen tijdens de 24 uur van Le Mans. Normaal zou dit vanaf 2027 moeten zijn, alleen is Toyota nog steeds aan het wachten op de reglementen omtrent deze wagens. Het zal er dus om spannen of de deadline gehaald wordt.

Proton Competition - Ford Mustang GT3
Proton Competition - Ford Mustang GT3
*** Dan toch maakt Christian Ried geen wederoptreden in Le Mans. De Duitser stond aangegeven op de startlijst als één van de piloten van een Ford Mustang GT3, al gaf hijzelf aan dat hij zeker niet ging rijden. Dit werd nu officieel bevestigd, want het is John Hartshorne die naast Christopher Mies en Ben Tuck zal plaatsnemen. Overigens is de livery ook al bekend gemaakt, opvallend geel en zwart. Een pluspunt, gezien de drie Mustang's elk hun unieke kleur hebben.

*** Wie volgende week al in Le Mans is, zal al verwend worden met de parade in de stad. Net zoals vorig jaar zal deze doorgaan in het centrum van Le Mans en alle merken zijn zeker van de partij. Negen bolides uit Hypercar - met de BMW Art Car -, één LMP2 - de nu al befaamde AO Racing "Spike" - en zeven van de negen merken in LMGT3 zullen erbij zijn. Alleen Ferrari en Porsche gaven in LMGT3 verstek.

Patrick Dempsey
Patrick Dempsey
*** Tot slot heeft Patrick Dempsey de helm van de wilgen gehaald afgelopen weekend. De Amerikaanse acteur met een rijk verleden in Le Mans, kroop achter het stuurt van een Porsche Cayman GT4 RS Clubsport tijdens de Porsche Endurance Challenge North America met Wright Motorsports. Daar startte hij met nog een iemand die eigenlijk op pensioen is namelijk Patrick Long. Ze deden het overigens niet onaardig en eindigden als tweede in hun klasse.

Foto's: Thomas Smets - British GT - IMSA - Mercedes-AMG Motorsport - Formula E - Georges de Coster - Kurt Vanhoenacker - Niels Vaeck - Ford Performance



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in British GT Championship op dinsdag 28 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Donington Park en Detroit.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons