van der Horst

Alles over de Rallye de Wallonie

Freddy Loix-Cédric Miclotte - Ford Focus WRC
Freddy Loix-Cédric Miclotte - Ford Focus WRC
179 teams hebben zich ingeschreven voor de 30ste Rally van Wallonië en tijdens deze jubileumeditie krijgen we dit weekend ook de come-back van François Duval in een echte rally. Uiteraard droomt iedereen van een topduel met de leider in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap, maar Freddy Loix staat te popelen om eindelijk zijn naam bij te schrijven op het palmares van deze rally.
François Duval
François Duval
Zegt men niet dat men op zijn dertigste tot de jaren van verstand is gekomen ? Voor de rally van Wallonië kwam die ernst er alvast vroeger, anders had men wellicht enkele woelige jaren niet kunnen overbruggen en behoorde men nu niet al jaren tot één van de populairste manches van het Belgisch kampioenschap.
Waarvan zou een organisatie nog meer kunnen dromen om de mijlpaal van dertig edities te kunnen vieren dan met de terugkeer van François Duval. Hoewel hij zich uiteraard zal moeten aanpassen aan de Mini JWC WRC step2 van First Motorsport, die bovendien iets minder krachtig is dan de (2l.) Ford Focus WRC 2 van Freddy Loix, is met de piloot uit Culdes-Sarts (en zeker als het weer meezit) een mirakel nooit uitgesloten. Niemand is wellicht zijn stunt van 2009 vergeten, toen hij won met een “oude” Toyota Corolla WRC! In zijn jacht op de Belgische titel, telt Freddy Loix intussen al twee overwinningen : Haspengouw en TAC. Hij zou zich dus kunnen focussen op de best ereplaats, maar wie hem kent weet dat hij zich integendeel met volle overgave en tot het uiterste zal verdedigen, zeker nu hij voor het eerst dit seizoen een
prestigeduel kan uitvechten.

Ondanks de crisis, niet minder dan 8 WRC’s aan de start !

Zullen anderen in staat zijn stokken in die wielen te steken ? Waarom zouden Dennis Kuipers (Fiesta WRC) en Bob De Jong (Mitsubishi WRC05) dat niet kunnen, deze Nederlanders behoren toch tot de besten van hun land, of Stéphane Lhonnay (Skoda Octavia WRC) die alvast in Haspengouw zijn snelheid demonstreerde. Philippe Stéveny (Citroën C4 WRC) en David Bonjean (opnieuw aan het stuur van een Peugeot 307 WRC) zullen wellicht in de eerste plaats hun “sortie” van vorig jaar willen doen vergeten, terwijl Benoît Allart (Skoda Fabia WRC) en de Engelsman James Sparrow aan het stuur van de Subaru WRC die hier in 2000 won, respectievelijk hun wagen en het parkoers zullen ontdekken.

S2000 maar ook GT’s, M en N mikken op een ereplaats

Verschueren - VW Polo S2000
Verschueren - VW Polo S2000
Temeer omdat ze het ook reeds in Tielt deden, mogen we verwachten dat datzelfde S2000-trio zich ook nu tussen de WRC’s zal wringen, al blijft natuurlijk de vraag wie het deze keer het best zal doen, Melissa Debackere (Peugeot 207, winnaar in Tielt), Vincent Verschueren (VW Polo, S2000-winnaar in Haspengouw) of de Nederlander Herman Kobus (Ford Fiesta) ? Op een snel parkoers zoals in Namen kunnen evenwel ook de beste GT’s voor een verrassing zorgen. Zeker piloten van het kaliber van Tim Van Parijs (Porsche 996 GT3), Francis Lejeune (Porsche 997 GT3 RC), regerend kampioen Guino Kenis (BMW Z4M) en uiteraard Chris Van Woensel wiens BMW 130i over maar liefst 400 pk beschikt ! Patrick Snijers zal het zich alvast beklagen dat hij geen beschikbare Porsche 997 gevonden heeft.

Ook de beste Gr.N wagens slagen er hier elk jaar in om binnen de top-10 te eindigen en Kris Princen, Anthony Martin, Olivier Collard, regerend criterium kampioen Alain Renkin of Tuur Vanden Abeele (allen met een Mitsubishi Evo9 of 10) kunnen die traditie zeker verderzetten, al moeten we zeker ook de Gr.A-versies van Marc Streel en Raphaël Venant en de Subaru Sti van Laurent Léonard in het oog houden.
Klasse 6 (R2B) en de promotiecups !

Tom Van Rompuy - Ford Fiësta R2
Tom Van Rompuy - Ford Fiësta R2
Deze rally aan de Maas is ook weer de eerste manche van het jaar waar alle Belgische promotiecups aanwezig zijn. Terwijl in de Citroën Racing Trophy (voorbehouden voor de DS3 R3T) de strijd gaat tussen (Burton, Baugnet en Fumal) strijden verder ook nog enkele Clio’s R3 (Poot, Van Bellingen), de Peugeot 207 van Eric Haccourt en de originele Fiat 500 Abarth van Johnny Vanzeebroeck voor winst in de klasse 5. Wat een verschil evenwel met de klasse 6 die met maar liefst 35 deelnemers rijk bezet is en veel aandacht zal trekken. Quasi onmogelijk om de juiste tiercé te geven van de nieuwe Peugeot’s 208 (Ghislain de Mévius, Cédric De Cecco...), de altijd snelle C2 R2’s of Max (Polle Geusens, Nicolas Damsin, Quentin Collignon...), de Renault Twingo R2 van Jean-Louis Boesmans, de Skoda Fabia’s van Matthias Boon en Adrien Fernémont of de Ford Fiesta’s van Tom Van Rompuy, Timo Van der Marel, Hugo Arellano en Thibaut Radoux (en dan vernoemen we slechts de toppers van de 19 teams die deelnemen aan de Fiesta Sporting Trophy). En… niet vergeten dat velen onder hen ook nog stevig zullen strijden i.f.v. het junior-kampioenschap (jonger dan 24 jaar) waar ze het gezelschap krijgen van meerdere teams uit de klasse 9 (R1) zoals o.a. streekpiloot P-J. Kaufmann (Twingo). Al deze voortrekkers mogen zich wellicht ook opmaken voor stevig weerwerk van enkele wagens uit de klasse 12 (M13 en M15) in handen van bijvoorbeeld streekpiloot Frédéric Hébette (Citroën Saxo), die zijn twintigste deelname viert (!) Christophe Verstaen (Opel Astra), Guillaume Dilley en Peter Hopmans (aan het stuur van de twee officiële VW Polo GTI), zonder Kenneth Lottin en Etienne Monfort (twee schitterende Renault Clio’s RS met de look van een Super1600) te vergeten.

Historic, Droogmans met een Sierra Cosworth nu de Escort niet hersteld is?

Robert Droogmans - Ford Escort RS 1800
Robert Droogmans - Ford Escort RS 1800
Een andere categorie waarover wellicht veel zal gepraat worden is die van de historische wagens. De opmars van de oudjes is immers opmerkelijk en dat gegeven wordt nog versterkt door het nieuwe engagement in 2012 van een zekere Robert Droogmans. En…bovendien is vijfvoudig winnaar (tussen 1987 en 1993) Droogmans één van de favorieten. Toch is het nog niet zeker dat hij net zoals in Tielt met de Ford Escort Gr.4 rijdt, aangezien die mogelijk niet volledig hersteld geraakt. In extremis kiest Robert via de hulp van Dirk Vermeirsch wellicht (net zoals voor de show op vrijdagavond) voor een Sierra Cosworth, nl. de wagen waarmee Gunther Monnens hier vorig jaar reed. De bevestiging daarvan wordt met ongeduld verwacht. Ondanks het forfait van Yannick Bodson (de motor van de Escort Gr.4 van zijn copiloot brak tijdens een test begin deze week) hetgeen voor enige frustratie zorgde, zal er toch voldoende tegenstand op het appel zijn. Daarvoor zorgen de schitterende Porsches 911 van Deveux en Kerkhove (leider in de tusenstand) en vooral de Escorts van Gillot, Demortier of De Borman en… die andere referentie Didier Vanwijnsberghe. De rallyfans zijn alvast geïnspireerd om (niet te lang) te wachten op de passages van deze spectaculaire achtertrekkers !

Open strijd in het Criterium

Naast de 139 teams voor het BRC, zijn er ook nog 40 wagens ingeschreven voor het criterium. Dat peloton komt echter pas zondag in actie. Hoewel de kwantiteit daarvan iets minder is dan de vorige jaren, is er aan kwaliteit alvast niet ingeboet, want maar liefst een tiental piloten vertrekken met zegekansen. Zo hebben we in de klasse 3 de 4x4 turbo’s van (Fred Jamoulle, Xavier Lannoo of Stefaan T'Joens), de achtertrekkers van de klasse 12 (hoofdzakelijk de BMW M3’s van verschillende generaties) van Manu Bouts (E30), Franky Boulat (E36) of Grégory Sacré (E46) Maar… verder ook de Escort RS2000 van Jacky Hannon, de voortrekkers uit diezelfde klasse zoals de Peugeot 306 van Frédéric Deroubaix, de Renault’s Clio3 van Patrick Grignet en Vincent Verstraete) en enkele andere anderen zoals bijvoorbeeld de Citroën C2 R2 (klasse 6) van Stéphane Spiertz of de Renault Clio’s RS (klasse 8) van Bjorn Renier en Jimmy D'Hondt. Kortom de strijd om de zege zal hevig zijn !

Tien verschillende kp’s

Na de ingrijpende wijzigingen van vorig jaar, behoudt de rally van Wallonië t.o.v. 2012 vijf identieke klassementsproeven (Citadelle, Wartet, Vedrin, Bois-de-Villers en Crupet) terwijl de vijf andere kp’s een aanpassing kregen. Dat is zo voor de start van Gesves, de finish van Natoye en Arbre, maar de grootste wijziging komt er in Malonne. Verder is er ook een wijziging in de timing van de proeven : sommige kp’s van zaterdag verschuiven nu naar zondag en omgekeerd. Na de showkp vrijdagavond, werken de teams nog drie ronden van 5 kp’s af op zaterdag (start in Gesves om 08u56) terwijl er zondag nog 2 ronden van 4 proeven op het programma staan. Na de nationale deelnemers (start om 08u49 in Malonne) sluiten zondag trouwens ook de Criteriumteams aan.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op donderdag 25 april 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons