Alles over de Rallye de Wallonie
![Freddy Loix-Cédric Miclotte - Ford Focus WRC](https://www.autosport.be/i/200/upload/c831cbe6c8f8311cf2a2394a82b4165e3fab3b6e.jpg)
![François Duval](https://www.autosport.be/i/200/upload/04656c0ee41a079d1280a8a1ae4ad72fe320a6e1.jpg)
Waarvan zou een organisatie nog meer kunnen dromen om de mijlpaal van dertig edities te kunnen vieren dan met de terugkeer van François Duval. Hoewel hij zich uiteraard zal moeten aanpassen aan de Mini JWC WRC step2 van First Motorsport, die bovendien iets minder krachtig is dan de (2l.) Ford Focus WRC 2 van Freddy Loix, is met de piloot uit Culdes-Sarts (en zeker als het weer meezit) een mirakel nooit uitgesloten. Niemand is wellicht zijn stunt van 2009 vergeten, toen hij won met een “oude” Toyota Corolla WRC! In zijn jacht op de Belgische titel, telt Freddy Loix intussen al twee overwinningen : Haspengouw en TAC. Hij zou zich dus kunnen focussen op de best ereplaats, maar wie hem kent weet dat hij zich integendeel met volle overgave en tot het uiterste zal verdedigen, zeker nu hij voor het eerst dit seizoen een
prestigeduel kan uitvechten.
Ondanks de crisis, niet minder dan 8 WRC’s aan de start !
Zullen anderen in staat zijn stokken in die wielen te steken ? Waarom zouden Dennis Kuipers (Fiesta WRC) en Bob De Jong (Mitsubishi WRC05) dat niet kunnen, deze Nederlanders behoren toch tot de besten van hun land, of Stéphane Lhonnay (Skoda Octavia WRC) die alvast in Haspengouw zijn snelheid demonstreerde. Philippe Stéveny (Citroën C4 WRC) en David Bonjean (opnieuw aan het stuur van een Peugeot 307 WRC) zullen wellicht in de eerste plaats hun “sortie” van vorig jaar willen doen vergeten, terwijl Benoît Allart (Skoda Fabia WRC) en de Engelsman James Sparrow aan het stuur van de Subaru WRC die hier in 2000 won, respectievelijk hun wagen en het parkoers zullen ontdekken.
S2000 maar ook GT’s, M en N mikken op een ereplaats
![Verschueren - VW Polo S2000](https://www.autosport.be/i/200/upload/94c3f633c31db4e72db94bd84cd915cdda6ffb21.jpg)
Ook de beste Gr.N wagens slagen er hier elk jaar in om binnen de top-10 te eindigen en Kris Princen, Anthony Martin, Olivier Collard, regerend criterium kampioen Alain Renkin of Tuur Vanden Abeele (allen met een Mitsubishi Evo9 of 10) kunnen die traditie zeker verderzetten, al moeten we zeker ook de Gr.A-versies van Marc Streel en Raphaël Venant en de Subaru Sti van Laurent Léonard in het oog houden.
Klasse 6 (R2B) en de promotiecups !
![Tom Van Rompuy - Ford Fiësta R2](https://www.autosport.be/i/200/upload/c6b149b94d982b91967aba7d8e9be856162ea5e5.jpg)
Historic, Droogmans met een Sierra Cosworth nu de Escort niet hersteld is?
![Robert Droogmans - Ford Escort RS 1800](https://www.autosport.be/i/200/upload/f31aeca89619d5a2bc5223461a28e101c4571e6a.jpg)
Open strijd in het Criterium
Naast de 139 teams voor het BRC, zijn er ook nog 40 wagens ingeschreven voor het criterium. Dat peloton komt echter pas zondag in actie. Hoewel de kwantiteit daarvan iets minder is dan de vorige jaren, is er aan kwaliteit alvast niet ingeboet, want maar liefst een tiental piloten vertrekken met zegekansen. Zo hebben we in de klasse 3 de 4x4 turbo’s van (Fred Jamoulle, Xavier Lannoo of Stefaan T'Joens), de achtertrekkers van de klasse 12 (hoofdzakelijk de BMW M3’s van verschillende generaties) van Manu Bouts (E30), Franky Boulat (E36) of Grégory Sacré (E46) Maar… verder ook de Escort RS2000 van Jacky Hannon, de voortrekkers uit diezelfde klasse zoals de Peugeot 306 van Frédéric Deroubaix, de Renault’s Clio3 van Patrick Grignet en Vincent Verstraete) en enkele andere anderen zoals bijvoorbeeld de Citroën C2 R2 (klasse 6) van Stéphane Spiertz of de Renault Clio’s RS (klasse 8) van Bjorn Renier en Jimmy D'Hondt. Kortom de strijd om de zege zal hevig zijn !
Tien verschillende kp’s
Na de ingrijpende wijzigingen van vorig jaar, behoudt de rally van Wallonië t.o.v. 2012 vijf identieke klassementsproeven (Citadelle, Wartet, Vedrin, Bois-de-Villers en Crupet) terwijl de vijf andere kp’s een aanpassing kregen. Dat is zo voor de start van Gesves, de finish van Natoye en Arbre, maar de grootste wijziging komt er in Malonne. Verder is er ook een wijziging in de timing van de proeven : sommige kp’s van zaterdag verschuiven nu naar zondag en omgekeerd. Na de showkp vrijdagavond, werken de teams nog drie ronden van 5 kp’s af op zaterdag (start in Gesves om 08u56) terwijl er zondag nog 2 ronden van 4 proeven op het programma staan. Na de nationale deelnemers (start om 08u49 in Malonne) sluiten zondag trouwens ook de Criteriumteams aan.
Tweet