van der Horst

Rallye de Wallonie: "Een parcours op maat van de VW Polo GTI"

VW Polo GTI
VW Polo GTI
Na hun knappe prestatie in de TAC Rally, hopen Guillaume Dilley, Geoffrey Brion en de Polo GTI dit weekend te bevestigen in de ‘Rallye de Wallonie’, de derde manche van het Belgisch Kampioenschap Rally. Ook Peter Hopmans, vanaf nu genavigeerd door Nico Weyens, wil de kleuren van de Belgian VW Club meer dan waardig verdedigen tijdens de 30ste editie van deze Naamse klassieker.
  • Dreamdrive
Sinds hun uitstekende resultaat in de TAC Rally, waar ze 25ste eindigden en tijden lieten optekenen vergelijkbaar met de betere R2’s, kijken Guillaume Dilley en Geoffrey Brion vol ongeduld uit naar de Rally van Wallonië. “Ik heb het al vaker gezegd, dit parcours zou onze VW Polo GTI goed moeten liggen”, blikt Guillaume vooruit. “Het is een snelle rally met een opeenvolging van rechte stukken. Het vermogen en de kwaliteiten van het goede onderstel van onze Polo GTI zullen er zeker tot hun recht komen. In de TAC maakte ik een klik in mijn hoofd en ik denk dat ik de wagen nu goed in handen heb. Alleen jammer dat het weer er niet zo best uitziet... Ik hoop dat de wegen vooral droog blijven want het is in die omstandigheden dat we het best het potentieel van onze wagen kunnen laten zien.”
 
In tegenstelling tot Guillaume, die voor derde maal start met de Polo GTI, heeft Peter Hopmans nog wat extra kilometers nodig om zich helemaal op zijn gemak te voelen. “Vergeet niet dat ik voor de TAC Rally niet meer had gereden sinds 2009”, herhaalt de piloot van de Belgian VW Club zich. “Bovendien raakte een steen er een flexibele hechting van de rem, waardoor ik tijdens de eerste lus niet over behoorlijke remmen beschikte. Niet ideaal dus voor een come-back... Deze keer denk ik dat het anders zal lopen. Met Nico Weyens heb ik trouwens een nieuwe co-piloot. Hij is een collega en een vriend die reeds aktief is bij de Historics. We voelen elkaar goed aan en ik denk dat hij zich snel zal aanpassen aan de moderne rally’s. De verkenningen verliepen alvast prima en ik ben dan ook optimistisch. Het belangrijkst is uiteraard finishen maar in vergelijking met de TAC wil ik toch het tempo wat opdrijven.”
 
Alvorens richting Jambes te trekken voor deze belangrijke afspraak, checkten René Georges en heel RGMI nog eens alles in detail. “Na elke rally ontdekken we nog steeds puntjes die we kunnen verbeteren aan de wagen en hieraan blijven we werken zolang we dit nodig achten en de piloten ons feedback geven”, benadrukt de tuner uit Jalhay.
 
Ook Secretaris-Generaal van de Belgian VW Club Charles-Henri Bonnet kijkt vol vertrouwen uit naar dit weekend, maar blijft ook voorzichtig. “We hebben in Tielt bewezen dat we een belangrijke stap in de goede richting hebben gezet en dat het objectief dat we ons begin dit jaar hadden gesteld, namelijk concurreren met de duurdere wagens uit de R2-klasse, geen utopie was”, stelt hij. “Maar, met ruim 30 inschrijvingen in de klasse R2, waaronder heel wat nieuwkomers, wil ik mij vooraf niet aan een pronostiek wagen. We weten dat er zeker nog behoorlijk wat progressie mogelijk is, zowel wat betreft de wagen als de piloten en dat willen we zeker tonen tijdens de zes resterende wedstrijden. Ik heb alle vertrouwen in het team van René Georges en onze twee rijdersduo’s en hoop op een goede uitslag zondagavond.”
 
De 30ste editie van de ‘Wallonie’ is gespreid over drie dagen en is een van de langste rally’s van het seizoen. Op vrijdagavond staat de traditionele - en zeer populaire - showetappe op de Naamse Citadelle op het programma waarna op zaterdag drie lussen van vijf chronoritten en zondag twee lussen van vier chronoritten worden afgewerkt. In totaal werken de ploegen 222 km af tegen de chrono... Kortom we mogen spektakel verwachten in de regio rond Namen en zoals steeds zullen de afwezigen ongelijk hebben!



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op donderdag 25 april 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons