van der Horst

SRO Speedweek: 2 Seas Motorsport domineert - opnieuw een rode vlag na crash

2 Seas Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
2 Seas Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
De British GT heeft zijn manche in Spa-Francorchamps, in het kader van de SRO Speedweek, afgerond en het was de 2 Seas Motorsport Mercedes die van start tot finish de wedstrijd in handen had. Kevin Tse reed een solide stint, waardoor Maximilian Götz in een zetel zat om het werk af te maken. De Garage 59 McLaren van Adam Smalley en Shaun Balfe eindigde als tweede, terwijl Rob en Ricky Collard als derde over de meet kwamen in hun Barwell Motorsport Lamborghini. Wel lag de wedstrijd gedurende 45 minuten stil na een zware crash in de openingsfase van de race.
  • Powercars
J&S Racing - Audi R8 LMS Evo II
J&S Racing - Audi R8 LMS Evo II
In eender welke sessie die dit weekend verreden werd in Spa, was de rode vlag of de safety car bijna een garantie. Dat was niet anders in de wedstrijd van het British GT. Er waren al wat tikjes uitgedeeld bij het indraaien van La Source, maar iets verderop kreeg de Orange Racing by JMH McLaren een stevige tik, waardoor deze hard in de vangrail vloog tussen La Source en Eau Rouge. Het gevolg: een rode vlag en reparaties die 45 minuten zouden duren en drie GT3's die uit de race lagen, om nog maar te zwijgen van de blikschade die bijvoorbeeld de J&S Racing Audi opliep.

Garage 59 - McLaren 720S GT3 Evo
Garage 59 - McLaren 720S GT3 Evo
Om 14 uur werd de herstart gegeven en vanaf dat moment was het 2 Seas Motorsport al wat de klok sloeg. Kevin Tse moest vooral afrekenen met de Blackthorn Aston Martin van Giacomo Petrobelli, maar wist dit zonder problemen te doorstaan. Eens de man uit Hong Kong het stuur overgaf aan Maximilian Götz, leek het gat op de groene Aston Martin, nu met Jonny Adam achter het stuur, zelfs groter te worden. Uiteindelijk leken plaatsen één en twee vast te liggen, tot het noodlot toesloeg voor Adam: de wagen hield ermee op en hij moest parkeren bij Stavelot. Daardoor konden Adam Smalley en Shaun Balfe opschuiven naar plaats twee, voor vader en zoon Collard. Deze laatsten moesten nog even wachten, omdat de teammanager naar de race-directie moest voor een onregelmatigheid tijdens de pitstops, maar ze kwamen met een waarschuwing weg.

Century Motorsport - BMW M4 GT4
Century Motorsport - BMW M4 GT4
Bij de GT4's had de DTO Motorsport Ginetta het heft goed in handen, maar verloor dit weer na de pitstops aan de Century Motorsport BMW van Ian Gough en Tom Wrigley. Zij hielden zonder problemen stand en wonnen de race, voor de Forsetti Motorsport Aston Martin van Marc Warren en Will Orton. DTO Motorsport had nog de derde plaats op het oog, maar een drive-through penalty voor het overschrijden van de tracklimieten zorgde ervoor dat die droom in duigen viel. Hierdoor mocht de andere Forsetti Motorsport Aston Martin, die van Jamie Day en Mikey Porter, mee op het algemeen podium.

Foto's: Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in British GT Championship op zondag 23 juni 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting SRO Speedweek.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons