Vierde seizoen voor Philippe Huart in Ford Fiesta Sprint Cup
Zoals eerder werd gemeld, zal er op het vlak van de technische omkadering geheel anders worden gewerkt.
“Eddy De Backer is verantwoordelijk voor de auto’s van zoon Tomas en Walter Cleynhens en ik kan voortaan terugvallen op mijn vaste mecanicien Jan Boon die ondertussen al twee jaar aan mijn zijde stond en de Fiesta kent als zijn broekzak. Het is geenzins de bedoeling dat ieder in zijn hoekje gaat blijven. Indien nodig werken we samen, ook met de medewerkers van Ford Peerlings. Laat ons zeggen dat we er een meer familiaal gezelschap van willen maken, waarbij we voor hetzelfde doel gaan en dat is vooraan finishen.”
Vooraan meedraaien. Dat deed Philippe in het eerste jaar van de Fiesta Cup. Hij kwam toen uit in de EMG-Fiesta en zat later kampioen Herremans tot en met de voorlaatste confrontatie dicht op de hielen, maar in Spa zette een aanrijding en een haperende motor een vet kruis over de titelambities. Geholpen door een schitterende overwinning (en gestart vanop pole positon) op David De Saeger en Kenny Herremans tijdens het Spa TCR 500-weekend, maakte Philippe in zijn eerste jaar onder de vlag van Belgium Racing/Ford Peerlings nog een waterkans om de titel af te snoepen van rivalen De Saeger-Longin-Herremans. Uiteindelijk sleepte hij in het tumult van de laatste race en de laatste ronde – remember de aanrijding tussen Herremans en De Saeger! - een 2de plaats uit de brand, achter teammaat Dylan Derdaele. In de punten moest hij De Saeger, Herremans en Longin voorlaten. In 2020 kwam hij echter niet verder dan twee 4de plaatsen en nam in de eindstand vrede met een 7de plek.
Pakweg dertig jaar geleden profiteerde hij van de lancering van de Challenge 309 om in de Procar kennis te maken met de merkenracerij. Hij deelde er zo’n 309 met Claude Corthals, vader van, en in de 24 Uren van Spa hielp hij daarop het team van de Peugeot 309 aan de Beker van de Koning! Na het missen van een zitje in Formule Ford, zette hij zijn zinnen op de Renault Clio Cup, met deelnames in de Europa Cup tijdens de F1-weekends op Monaco, Donington en Barcelona. Nadien volgde de overstap naar de Mégane Trophy en tenslotte de MINI Challenge.
“Ik heb nadien in BTCS nog gereden met de Astra van MI en in 2013 was ik in een Porsche GT4 van Skylimit één van de smaakmakers in de BRCC Sprints. Zonder de mogelijkheid om nog in sprints aan te treden, verkoos ik mij toe te leggen op het runnen van Best Budget, de referentie voor tweedehands auto’s. Totdat ik via Walter Cleynhens, een strijdmakker in de tijd van de Renault-racerij, hoorde spreken over de Ford Fiesta Sprint Cup! En de omstandigheden maken dat ik dit jaar binnen Ford Peerlings teamvorm met terug-van-weggeweest Walter Cleynhens en er nog meer rekening zal mogen houden met de, zeg maar, veel jongere Tomas De Backer! Dat ietwat oudere rijders het mogen opnemen tegen jonge snaken, vind ik precies zo leuk aan het concept van de Ford Fiesta Sprint Cup!”
Met het ‘dream team’ Tomas De Backer-Walter Cleynhens-Philippe Huart beschikt Ford Peerlings alleszins over voldoende troeven om in het Ford Dealer Team Championship de opvolger te worden van uittredend kampioen FordStore Feyaerts!
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet