van der Horst

Wij probeerden de nieuwste Falken-band uit voor de weg én het circuit

Falken Azenis RS820
Falken Azenis RS820
Bandenfabrikant Falken is al jaren een van de partners van de 24 Uur van de Nürburgring en maakte van de gelegenheid gebruik om er hun nieuwste band, de Azenis RS820, aan de pers voor te stellen. Ook Autosport.be was op de afspraak.
Test Falken Azenis RS820
Test Falken Azenis RS820
Met het geluid van de GT3's, die de laatste trainingen afwerken op de Nordschleife, op de achtergrond werden wij verwacht in het zogenaamde 'Fahrersicherheitszentrum'. Eerst krijgen we wat algemene info over de Azenis RS820, de allereerste U-UHP-band van Falken, wat in vaktermen staat voor ultra-ultra high performance. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een hebbedingetje voor mensen die op de weg sportief willen rijden, en desgewenst ook met hetzelfde rubber eens een trackday willen meepikken.

Test Falken Azenis RS820
Test Falken Azenis RS820
Falken laat al 20 jaar lang één of twee wagens rijden in de etmaalrace op de Nürburgring, maar ook buiten Europa en vooral thuisland Japan is het merk bezig met autosportactiviteiten. De ingenieurs hebben al deze ervaring gebruikt in de ontwikkeling van deze nieuwe band. Het spreekt voor zich dat de Azenis RS820 dan ook het sportievere (en ook duurdere) segment in de autosector beoogt, Falken zelf noemt onder andere de Porsche 911, Audi R8, Aston Martin Vantage, BMW M5, Cupra Formentor en Mercedes-Benz AMG GT.

Test Falken Azenis RS820
Test Falken Azenis RS820
De productie is eind vorig jaar gestart en momenteel zijn er 38 maten verkrijgbaar, van 19 tot 21 inch. Wij mochten de Azenis RS820 uitproberen onder de Toyota Supra Turbo Sport (340pk) en de Porsche 718 Cayman GTS (400pk), zowel onder droge als natte omstandigheden. En het moet gezegd, we waren werkelijk onder de indruk van de excellente wegligging en fenomenale grip van deze band.

Foto's: Leda Paleari & Falken



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Varia op maandag 3 juni 2024.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons