van der Horst

75 jaar Abarth: een niet te missen tentoonstelling in Autoworld

75 jaar Abarth in Autoworld
75 jaar Abarth in Autoworld
Dit jaar blaast het “merk met de schorpioen als boegbeeld” 75 kaarsjes uit. In nauwe samenwerking met Guy Moerenhout, de bezieler van het “Abarth World Museum” in Lier, zet het nationale automuseum “Autoworld” te Brussel een indrukwekkende tentoonstelling op.
  • Dreamdrive
1949
Op de ruïnes van het ter ziele gegane Cisitalia startte Carlo Abarth in 1949 zijn eigen merk in een fabriekshal gelegen aan de rand van Turijn. Als embleem verkoos hij een schorpioen, het sterrenbeeld waaronder hij geboren werd. Onmiddellijk na de oprichting concentreerde Carlo zich, samen met zijn associer Armando Scagliari, zoon van gewezen Cisitalia piloot Giudo, op de bouw van de 204A. Deze kleine “barchetta” met een koetswerk uit aluminium was voorzien van een opgedreven 1100 cc Fiat motor. Hiermee zou het merk deelnemen aan de meest diverse autowedstrijden die na de oorlog als paddenstoelen uit de grond rezen. Op het einde van het eerste seizoen behaalde de nieuwe Abarth reeds 18 overwinningen! Zelfs de grote Tazio Nuvolari was regelmatig aan het stuur van de kleine bolide uit Turijn te vinden.

Elaborazione
75 jaar Abarth in Autoworld
75 jaar Abarth in Autoworld
In de loop der jaren stapelden de zeges van Abarth & Co zich op tot een indrukwekkende palmares. Daardoor kroonde het sportmerk uit Turijn zich als onbetwistbare koning van de kleine wagens. Parallel met zijn sportieve activiteiten biedt de Turijnse pk-tovenaar speciale kits aan om de motoren van de seriewagens uit het Fiat gamma op te kittelen. Een kwestie van Fiat standaard modellen o.a. 500, 600 als 1100 een extra duwtje in de rug te geven. Die kregen dan het ticket “Elaborazione Abarth” opgekleefd. Daarnaast ontfermde de Carlo zich over de productie van sportuitlaten. Aanvankelijk concentreerde het aanbod zich hoofdzakelijk op populaire wagens op de Italiaanse markt maar dat evolueerde snel tot een aanbod van “marmitte” voor alle mogelijke merken en modellen.

Snelheidsrecords
Abarth
Abarth
Tegelijk met de succesvolle raceactiviteiten concentreerde Abarth & Co zich op snelheidsrecords. Tal van mijlpalen werden daarbij scherper gesteld. Het was hoofdzakelijk Pininfarina die de zeer speciale vierwielers van een experimenteel aerodynamisch koetswerk voorzag. Niet minder dan 130 internationale records werden gevestigd, daarvan 5 wereldtitels.

Wereldkampioenschap.

Abarth Simca 1300
Abarth Simca 1300
Sinds het wereldkampioenschap der Merken, het FIA-WEC van toen heette, in 1962 uitgeschreven werd voor GTs waren de Italiaanse bolides met de scorpioen als embleem steeds vooraan te vinden in divisie I. Dat jaar scoorde Simca-Abarth 1300, aangedreven met een eigen ontwikkelde motor, al meteen goud. De volgende vijf jaar herhaalde de kleine Italiaanse GT zijn uitstekende prestatie. Ook in het EK Heuvelklim toonde Abarth zijn kunnen tegen de fabrieksteams van Ferrari, BMW en Porsche. Zowel in 1970 als 1971 rijfde Johannes Ortner de titel binnen voor het merk met schorpioen.

Toerwagens
75 jaar Abarth in Autoworld
75 jaar Abarth in Autoworld
Het ontstaan van de “Challenge Europeen” voor toerwagens, zoals het EK voor toerismewagens aanvankelijk heette, in 1963 was een kolfje naar de hand van de kleine, gevitamineerde bolides. De pittige 850 TC en 1000 TC, gederiveerd uit de klassieke Fiat 600, domineerde vele jaren de kleinste klasse en schopte het nog tot in 1970 tot Europees kampioen.


1971
Fiat 124 Spider Abarth
Fiat 124 Spider Abarth
Op 31 juli 1971 lijfde Fiat Abarth & Co volledig in. Sindsdien prijkte de naam Abarth als typebenaming op Fiat en Autobianchi modellen. Race activiteiten gingen door. Voor het seizoen 1972 transformeerde Abarth de 124 Spider in Gr. 4 uitvoering tot een geducht rallywapen. Formula Abarth, een instapklasse als concurrent van de Ford Ford, werd in het leven geroepen. Naar de jaren 80 toe spitste Abarth zich meer toe op het klaarstomen van Lancia’s voor rallytoepassingen en ook voor het WK Uithouding. De Lancia Rally “037”, de Beta Montecarlo Turbo Gr. 5 waren daar een mooi voorbeeld van net als de latere Delta Integrales…

Hergeboorte
Troféo Abarth
Troféo Abarth
Op het autosalon van 2007 kende Abarth zijn wedergeboorte als onafhankelijk merk. Gebaseerd op de Fiat 500 zagen vele varianten het levenslicht. Ook de Punto werd onder handen genomen en nam deel aan internationale rally’s. Het opzet kende een groot succes.

Guy Moerenhout
Zowel commercieel als in de autosport heeft Abarth inmiddels na 75 jaar zijn glorie volledig teruggevonden. Een indrukwekkend overzicht van dit succesvolle merk wordt, in samenwerking met Guy Moerenhout van het Abarth World Museum, rijk geillustreerd in Autoworld te Brussel.
 
 
Tekst: Alec Lavaerts
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 4 juli 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons