van der Horst

Andy “STP” Granatelli overleden

STP
STP
Al wie de autosport volgde in de jaren '60 en '70 van vorige eeuw is ongetwijfeld vertrouwd met de naam van Andy Granatelli. Als CEO van het oliebedrijf STP is zijn naam onmiskenbaar verbonden met de 500 Miles of Indianapolis en de NASCAR races in die periode. STP, het bedrijf van Granatelli was immers onder meer de sponsor van de winnende wagen van Mario Andretti bij de 500 Miles van 1969 alsook die van Nascar- legende Richard Petty. Granatelli stierf eerder deze week in California op de leeftijd van 90 jaar.
Na een mislukte poging om het te maken als racepiloot besloot Andy Granatelli het over een andere boeg te gooien en schafte zich de rechten aan op de Novi V8 motor. Pogingen om met de Novi-motor de 500 Miles of Indianapolis te winnen bleven vruchteloos en in 1967 liet Granatelli zijn oog vallen op de gasturbinemotor en sponsorde de radicaal nieuwe vierwiel aangedreven Paxton gasturbine van Parnelli Jones. Jones domineerde de race maar moest op drie ronden van het einde van de race opgeven en de overwinning ging naar A.J. Foyt.  Granatelli bleef in het turbine-verhaal geloven en vroeg Colin Chapman om een wagen te bouwen voor de editie van 1968. Het werd de revolutionaire Lotus 56 met zijn typische wigvorm. De rode STP-wagens waren dan ook de grote favorieten maar Lotus verloor twee van zijn rijders bij een dodelijk ongeval nog voor de race van start ging. Jim Clark verloor het leven bij een Formule 2-wedstrijd en Mike Spence liet het leven bij een crash met de Lotus 56. De drie wagens werden uiteindelijk bestuurd door Graham Hill, Art Pollard en Joe Leonard. Deze laatste pakte de pole en leidde de race tot op enkele ronden van het einde, toen de benzinepomp het begaf. Hill en Pollard hadden toen al de race moeten verlaten.

De organisatie USAC verbood daarop het gebruik van vierwielaandrijving en beperkte het gebruik van gasturbines drastisch. Granatelli kocht dan ook voor het seizoen 1969 een klassieke Hawk Ford en vertrouwde de wagen toe aan Mario Andretti. Andretti won de race en werd bij de viering hartelijk omhelsd door zijn overgelukkige werkgever. STP sponsorde het jaar daarop het Formule 1-seizoen van Andretti en Granatelli schafte zich een March 701 aan. Andretti zou een jaar later overstappen naar Ferrari, maar STP zou nog twee jaar lang de sponsor blijven van het officiële March Formule 1 team . In 1973 schonk Gordon Johncock Granatelli een tweede zege in Indianapolis toen hij de rode STP Eagle als eerste over de lijn bracht. Ook in 1982 won Johncock de fameuze 500 mijl-race, deze maal  in een door STP gesponsorde Wildcat Cosworth. In de States werd Andy Granatelli echter extreem populair als mecenas van Richard Petty, deze immens populaire NASCAR-rijder verdedigde heel zijn carrière de kleuren van STP . 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op dinsdag 31 december 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons