van der Horst

CER: Tänak snelste op shakedown, Neuville laat lopen

Ott Tänak - Hyundai i20 Rally1
Ott Tänak - Hyundai i20 Rally1
Ott Tänak heeft de snelste chrono gereden op de shakedown van de Central European Rally, de voorlaatste manche van het WRC. Thierry Neuville, die dit weekend wereldkampioen kan worden, hield het op één passage en een VIP-toertje.
Thierry Neuville (Hyundai) mag al het hele seizoen de spits afbijten als WK-leider en dat was vanmorgen in het Tsjechische Tocná niet anders. De Belg klokte meteen een oerdegelijke tijd waar de concurrentie zich de tanden op stuk beet. Niemand reed na één passage sneller over de 2 kilometer dan Neuville.

Omdat de shakedown weinig representatief was, hielden veel piloten het op één passage en een VIP-rondje, ook Neuville. Sébastien Ogier (Toyota) ging bij zijn tweede poging onder de tijd van de Belg, maar het verschil was miniem. De Fransman leek het te gaan halen, maar Ott Tänak (Hyundai) wipte er nog over. Ook Takamoto Katsuta (Toyota) kwam nog in de buurt, maar eindigde derde. De (enige) tijd van Neuvile was uiteindelijk zelfs goed voor een vierde plek.

"Het gevoel zit goed op dit moment. We hadden een goede voorbereiding met een dagje test en een kleine rally in Oostenrijk, vorige week. Het is goed terug te zijn op asfalt", aldus de Belg. Ter herinnering: Neuville moet vooral Tänak in de gaten houden en één puntje meer scoren dan de Est om kampioen te worden.

In Rally2 klokt Yohan Rossel de beste tijd. De Fransman moet winnen om zijn kansen op de titel gaaf te houden. Maxime Potty reed een degelijk chrono, netjes in een kleine pakketje deelnemers. Veel rijders verzaakten aan deze opdracht.

De rally start deze middag met een showproef en één volwaardige klassementsproef. Deze manche eindigt zondagmiddag, na achttien ritten tegen de klok.

Foto: FIA WRC


 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 17 oktober 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Central European Rally.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons