van der Horst

NASCAR Finals Zolder: GTE Racing Team sluit seizoen in het Belcar Endurance Championship af met een schitterende zege in de klasse TA

GTE Racing Team - Cupra TCR
GTE Racing Team - Cupra TCR
Het autosportseizoen in ons land loopt op zijn einde en afgelopen weekend was er een zeer mooie en druk bijgewoonde laatste meeting op Circuit Zolder, met de finale van het Belcar Endurance Championship, de laatste races van de Porsche Carrera Cup Benelux en het slot van de Europese NASCAR. Meer dan 10 000 toeschouwers zagen vader en zoon Gunther en Maxim Van Den Hove er naar een knappe zege in de klasse TA van het Belcar Endurance Championship rijden, waarmee ze meteen ook de eerste toerwagen in de uitslag waren. Voor het GTE Racing Team eindigt het seizoen 2024 echter nog niet. Het seizoen omvatte de Belcar Endurance Championship, maar ook de Belcar Skylimit Sprint Cup, met de jongste van de zonen, Manu Van Den Hove.
  • De Swert Opticiens
Vader en zoon die samen racen, het is geen uitzondering in het Belcar Endurance Championship, “maar het blijft altijd speciaal”, lacht vader Gunther Van Den Hove. Het Oost-Vlaamse duo reed op zaterdag al naar de tweede plaats op de startgrid in de klasse TA, “op amper twee tienden van de toch wel veel recentere Audi van de kersverse kampioenen. Onze Cupra is niet meer van dezelfde generatie en dan is de prestatie van Maxim echt wel knap”, vervolgt Gunther Van Den Hove. “Maxim reed met de Audi tijdens de 24 Hours of Zolder en hij kan de verschillen dus heel goed inschatten.
 
GTE Racing Team - Cupra TCR
GTE Racing Team - Cupra TCR
‘s Avonds laat merkte één van de vaste medewerkers echter op dat er koelvloeistof uit de Cupra lekte, een euvel dat als het onopgemerkt was gebleven, onvermijdelijk tot grote problemen had kunnen leiden. “Wat volgde was een huzarenstukje van onze technische crew”, vervolgt de talentvolle Maxim Van Den Hove. “Onze jongens hebben de Cupra uit elkaar gehaald en zijn vervolgens van Circuit Zolder naar het Nederlandse Dordrecht gereden, zo’n kleine 150 kilometer verder, om de nodige onderdelen op te halen, en vervolgens terug naar ons land te rijden om alles weer in elkaar te zetten. Het was al tegen drie uur ‘s nachts aan alvorens iedereen aan zijn nachtrust kon beginnen. Ik wil ook Ferry Monster Autosport bedanken voor de prima service!”
 
De start op zondag, met de nieuwe radiator, was voor vader Gunther en hij legde een prima stint af, ondanks het gebrek aan kilometers dit seizoen.
 
Tijdens een perfect getimede en uitgevoerde pitstop onder Full Course Yellow nam Maxim het stuur van onze Cupra weer over en de pitstop was zo goed dat Maxim tijdens de pitstop naar de leiding in de klasse opschoof, dus voor de kampioenen van VP-Racing”, aldus Gunther Van Den Hove, die het eerste deel van de race voor zijn rekening had genomen. “Wat volgde was een zeer snel en foutloos tweede deel van de race door Maxim, maar evengoed opnieuw een perfect uitgevoerde pitstop. Hiermee hadden we een kleine buffer op de jagende Audi en op de meet hield Maxim net anderhalve seconde over om zo het seizoen winnend af te sluiten.”
 
Podium TA klasse
Podium TA klasse
Het was nagelbijten tot het einde, want de Audi kwam nog gevaarlijk dichterbij”, lachte Maxim aan het podium in Zolder. “Uiteraard is dit een schitterend einde van het seizoen voor het team, zeker na het harde werk van de jongens afgelopen nacht! Ik wil dan ook iedereen bedanken voor de geleverde inspanningen, net als de partners van het team en iedereen die dit jaar het weer mogelijk heeft gemaakt dat we in goede omstandigheden konden racen. Wat we volgend jaar gaan doen, zullen we in de komende weken en maanden bekend maken, maar we willen absoluut blijven racen en waar we starten, willen we competitief zijn!
 
En nu zijn we eigenlijk nog van plan om met ons vier aan het stuur van de BMW uit de Belcar Skylimit Sprint Cup de Race Promotion Night (16 november) te rijden, zodat we al eens allemaal samen kunnen rijden: Wim Bradt, Maxim, Manu en ik”, sluit Gunther Van Den Hove af.

Persbericht GTE Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op donderdag 17 oktober 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons