van der Horst

Classic Spring Roads: Voorbeschouwing van de organisatoren

Voor de achtste keer al laat Willy Lux lente en regularity hand in hand gaan. Volgend weekend is er immers een nieuwe editie van de Patronale life Classic Spring Roads, en die staat in het teken van de nieuwigheden! Ook al blijft het evenement een van de populairste bij de liefhebbers van het genre, toch zal 2019 gemarkeerd worden door een belangrijke verandering want het hoofdkwartier voor de wedstrijd zal vanaf nu gevestigd zijn op de site van het gekende R hotel expériences, gevestigd aan de voet van de helling van ‘la Redoute’, langs de kant van Remouchamps! Het is vanuit deze toegangspoort tot de Ardennen dat de deelnemers zullen vertrekken om er op het einde van elke etappe terug te keren. Wat het parcours betreft, werd er niet geraakt aan een concept dat goed werkt. Robert Rorife heeft nog maar eens een parcours tevoorschijn getoverd dat kronkelt doorheen de Ardennen en de Eifel met een veelvoud aan regularity trajecten.
De editie 2018 van de Patronale life Classic Spring Roads werd gehouden over een enkele dag en vierde vorig jaar de terugkeer van de wedstrijd naar een datum in de lente. Willy Lux besloot om het plezier te verdubbelen en liet aan ieder de keuze tot een programma gespreid over één dag, of over twee dagen. Dat gaf aanleiding tot een rijkelijk gevulde deelnemerslijst van 75 wagens, een bewijs dat de formule  een stevige basis heeft en een bewijs van de aura die het evenement uitstraalt.

Het is duidelijk dat het parcours over één dag, de One Day, op het meeste bijval kon rekenen bij de specialisten van de Regularity. De drie categorieën, ‘Expert’, ‘Classic Plus’ en ‘Classic’, zijn volzet.

Bij de ‘Expert’ staan meerdere teams te dringen voor de zege, met onder de duo’s ronkende namen als Yves Deflandre-Yannick Albert (Porsche 911), Patrice Simon-Robert Vandevorst (Porsche 924 S), Lucien Letocart-Baptiste Gengoux (Opel Manta), Kurt Vanderspinnen-Bjorn Vanoverschelde (Ford Cortina GT), Jean-François Delincé-Claude Ninane (Ford Escort MK1), Didier Gathy-Florent Gathy (Porsche 911), Damien Chaballe-Freddy Moors (BMW 323i E21), Jacques Evrard-Christian Bernard (Porsche 911) en Olivier Maréchal-Thomas Collard (Peugeot 205 GTI). En dan mogen we nog de mooie Alfa Romeo 1750 GTV van Nederlanders Ruud Strooper-Ingeborg Guliker en de Opel GT van Frederik Vancraeynest-Guy Desmet niet vergeten.

In de ‘Classic Plus’ worden Yves Noelanders en Renaud Herman (Volvo PV544) uiteraard de referentie. Zij moeten echter uitkijken voor andere te duchten tandems zoals Alexandre Delhez-Eric Chapa (Ford Anglia), Johnny Delhez-Benoît Deflandre (Ford Escort MK1), Stéphane Blaise-Patrick Lienne (Porsche 911 SC), Eric Gengou-Maxime Gengou (Ford Sierra), Michel Hermans-Daniel Pigeolet (Alfa Romeo GT Junior), Georges Neuville - Jean-François Neuville (BMW 2002 Tii), Dominique Dufrasne-Jean-Yves Bozet (VW Golf), enz...

Wat de ‘Classic’ betreft, die zullen worden aangevoerd door de teams van Lamotte-Polet (Lancia Fulvia HF), Lohisse-Bestgen (MG B GT), Decremer-Van Camp (Porsche 911 SC), Kevers-Kevers (Porsche 911), Wuyts-Wuyts (MG B GTS), Lambion-Gengou (Simca 1000), Snyers-Dewandre (Simca 1100), Werrie-Peeters (Porsche 911), Dewandre-Dewandre (Talbot Sunbeam) en consoorten. Zoals men kan vaststellen geven de toppers van de Regularity present om zich ten volle kunnen uitleven van ’s ochtends tot ’s avonds op zaterdag…

Een kwaliteitsvol veld aan wagens is er ook in de formule ‘Two Days’, die eveneens in het algemeen klassement zullen voorkomen en een ‘Family’ rangschikking zullen krijgen voor de familieteams. Liefhebbers van mooie wagens zullen kunnen genieten van de passages van een Aston Martin DB2 (Schmitt-Chiapolino), een Volvo PV 444 (Martens-Dupont) en PV 544 (Mathoul-Van Damme), een Triumph TR3 A (Schreinemacher-Schreinemacher) en TR4 A IRS (Kegels-Kegels), een APAL Coupé (Van Remoortel-Nijs), een Porsche 356 B (De Cleene-Bragard de Naeyer), een Porsche 912 (Bouillon-Dhondt), een Volvo Amazon (De Paep-Belis), een Porsche 914/6 (Van Walle-Vis et Paisse-Schmidt), een bonte verzameling aan MG B (England-Rushforth, Proot-Proot, Ponet-Wyckmans, Beekens-Beekens en Barré-Barré), een Porsche 911 (Kauffman-Piret, De Vos-Laroye) en niet te vergeten: de racy SC RS versie van Johan Gitsels en Walter Op ‘T Roodt. 

Klokslag 10u00 zal op zaterdag 23 maart de karavaan zich in gang zetten voor de eerste etappe met een terugkeer naar Remouchamps die wordt voorzien omstreeks 18u45 voor de ‘Two Days’ en 21u15 voor de ‘One Day’. De adepten van de tweedaagse competitie vertrekken opnieuw op zondag 24 maart om 08u15, om definitief terug te keren deze keer om 13u30. Daarna volgt de traditionele brunch en de prijsuitreiking.

Persbericht Classic Spring Roads



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op donderdag 21 maart 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons