De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 1
![Start 2021 24 Heures du Mans](https://www.autosport.be/i/200/upload/e8bd426673bd56e692feba385dee43cd76af716c.jpg)
Acura: alleen IMSA of ook FIA WEC?
![Wayne Taylor Racing - Acura ARX-05 DPi](https://www.autosport.be/i/200/upload/a2683157622f8132a673a9c6484f959fb718c580.jpg)
Wat de wagen betreft zal het chassis gebouwd worden door Oreca. Niet de eerste samenwerking voor beide, want de huidige DPi werd ook gebouwd door het bedrijf van Hugues de Chaunac. Ondertussen bevestigde men wel al dat de nieuwe wagen, zoals verwacht, de ARX-06 zal heten. De wagen is in aanbouw, de teams zijn al gekozen, dan rest er nog - naast de piloten - een belangrijke vraag: wordt IMSA de enige strijdarena of verschijnt men ook op het hoofdtoneel, het FIA WEC.. IMSA is een zekerheid en ook Le Mans zal vermoedelijk op het programma staan, de droom ook van beide teams, maar verder dan dat is er nog niets bekend. Ook bij het moederbedrijf Honda blijft het stil, hoewel Acura de baan effent voor het Japanse merk om toe te treden in het FIA WEC. Of die stap gezet zal worden, dient afgewacht.
Alpine: economische factoren
![Alpine Elf Matmut - Alpine A480](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1143/98cc1996375e47a4da04c6824ab12a34dd040174.jpg)
Ook zij kiezen voor Oreca als basischassis en dat geeft dit bedrijf voldoende werk. Qua piloten is evenmin bekend of men doorgaat met het huidige trio of dat nieuwe piloten de plaats innemen. Qua kampioenschappen zal de focus volledig op het FIA WEC en Le Mans liggen, ook al omwille dat er geen enkel merk uit de groep in de Verenigde Staten present is, wat een vereiste is van IMSA, al sluit Rossi niets uit. Nu moet men wel twee jaar overbruggen vooraleer men echt kan werken met de wagen. Volgend seizoen staat de A480 opnieuw aan de start, maar voor 2023 is het koffiedik kijken. Probeert men nog een extra jaar de LMP1 aan de start te krijgen of wordt een stapje teruggezet naar LMP2 om dat te overbruggen? Het zijn dingen die hopelijk duidelijk zullen worden vanaf 2022.
Audi: klantenteams maar geen fabrieksteam?
![Audi LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/b34b1bff7a1328740cf1a15c5bdc532c3f75f707.jpg)
Ook voor het FIA WEC blijven er onzekerheden, maar als we mogen gokken op een kanshebber daar, dan heeft Team WRT wel een streepje voor. De troepen van Vincent Vosse behaalden voor hun eerste deelname aan de 24 uren van Le Mans de zege in de LMP2 klasse, wonnen ook de European Le Mans Series met een ronde op overschot en staken voordien al niet onder stoelen of banken dat hun LMP2-engagement niet het ultieme doel is. Dat en WRT's goede relatie met het merk zijn al zeker pluspunten. Qua piloten zijn Nico Müller en René Rast al bevestigd, al is hun vijver met piloten groot genoeg; dan denken wij onder meer ook aan Charles Weerts en Dries Vanthoor, die vooral hun snelheid en leeftijd als troef hebben. 2022 moet nog veel duidelijkheid scheppen wat bepaalde punten betreft, maar u kan er van op aan dat men er in 2023 zal staan, met een veertiende zege in Le Mans als doel.
Bentley: een vierde VAG-merk in de toekomst?
![Shaun Lynn - Bentley Speed 8 2003](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1142/2b44c705b8f791149fee93f9ace892071c89271a.jpg)
Hiermee hebben we de eerste vier merken onder de loupe genomen, morgen mag u de volgende vijf verwachten.
Foto's: Georges de Coster - IMSA - Racing International Photography - Audi Sport GmbH
Tweet