Dit is Belgisch: Minerva–tentoonstelling in Brusselse Autoworld (2-30/11)
![Minerva Expo November 2013](https://www.autosport.be/i/200/upload/203011682ce843a92d9e2438a2c51ac7f7c83d4b.jpg)
Minerva ging uiteraard met zijn tijd mee en stelde in 1903 een eerste kleine auto (voiturette) voor. Al snel zouden veel krachtiger modellen volgen. De geruisloze schuivenmotor (zonder kleppen) zou het handelsmerk worden. Sylvain De Jongh wou de meest comfortabele auto’s bouwen, waarvan geruisloosheid één van de parameters was.
Al in 1913 genoot Minerva van een internationale reputatie. Tijdens de oorlog lag de productie stil. Ondanks de verwoeste fabrieksgebouwen werd in 1919 de productie heropgestart. De auto’s, die in Antwerpen de fabriek verlieten, waren nog luxueuzer, nog mooier en groter. In 1922 stond Minerva aan de wereldtop en kon concurreren met Rolls-Royce, Isotta Fraschini, Hispano-Suiza of Duesenberg. In 1929 werd het meest luxueuze model, het type AL, op het autosalon van Parijs voorgesteld. Een enorme auto uitgerust met een achtcilinder in lijn (40 PK) en een cilinderinhoud van meer dan zes liter.
De financiële crisis in 1931 zou de onderneming de das omdoen. Een faling werd in 1934 uitgesproken. Wat er overbleef van Minerva werd overgenomen door Imperia, die nog enkel auto’s met de resterende onderdelen zou bouwen. In 1938 zou de laatste prestigieuse Minerva de fabriekspoort verlaten. Nadien werden er nog enkele vrachtwagens gebouwd, terwijl er na de tweede wereldoorlog terreinwagens van het merk Landrover onder de naam Minerva zouden geproduceerd worden.
![99e476b644846d1aba8332ecfa66d73d380847d3.jpg](https://www.autosport.be/i/200/upload/99e476b644846d1aba8332ecfa66d73d380847d3.jpg)
- een Minervette
- Minerva Type NN
- een vrachtwagen Minerva MLT
- een Minerva Type AK
- een Minerva Type AL
- een Minerva Type M4
- en de verschillende andere Minervamodellen die deel uitmaken van de permanente museumcollectie .
Autoworld press
Tweet