van der Horst

Lausitzring: Bart Mampaey (RBM): "Dik tevreden én ambitieus"

Bij de seizoensopener in Hockenheim vorige week kwam het Belgische Racing Bart Mampaey al onverhoopt sterk uit de hoek, afgelopen weekend schreef het team uit Mechelen een stukje DTM- en BMW-geschiedenis met een podiumplaats voor Braziliaan Augusto Farfus. Daags nadien waren de RBM-mensen in het vertrouwde atelier reeds druk met het strippen van beide wagens met het oog op de volgende manche binnen veertien dagen in Brands Hatch. We vroeger er Bart Mampaey hoe hij tegen het Lausitzring-weekend aankijkt.
“Ik denk dat het gewoonweg sensationeel is om in zo’n hoogstaand kampioenschap al meteen zo hoog te scoren. Dat brengt vanzelfsprekend een enorme voldoening met zich mee. En toch, enerzijds realiseer je je dat je een fantastisch resultaat neerzet, anderzijds blijf je ambitieus en besef je dat het eigenlijk heel weinig scheelde of we hadden nog beter gedaan. Farfus verloor bij de start een plaats maar mede dankzij twee perfect afgewerkte pitstops kon hij zijn derde plaats voor Jamie Green veilig stellen. In kwalificatie kwam hij amper 36/1000sten te kort om Bruno Spengler de pole te ontzeggen en die wist toch ook de aanvallen van Gary Paffett af te slaan en de zege te pakken…
 
Met Andy Priaulx hebben we dan weer geen al te best weekend neergezet. Mijns inziens lukte hij eigenlijk wel een goede kwalificatie; hij geraakte tot in Q2 en daarin kwam hij amper 8/100sten tekort om tot Q3 door te stoten. Op zich geen slecht resultaat maar het ligt op dit niveau zo dicht bij elkaar en als je in DTM op een 17de plaats van start moet vallen er geen punten te sprokkelen. Het is dan heel moeilijk om nog naar voren te komen en dan onderga je als het ware de wedstrijd. Vanwaar het verschil tussen beide rijders? Priaulx en Farfus hebben een verschillende rijstijl. Andy neigt meer naar een licht onderstuurde auto, Augusto verkiest een licht overstuurde wagen; zulks vertaalt zich in kleine verschillen in de setup maar zelf zo’n kleine details kunnen in deze serie een enorm verschil maken. Dat zie je trouwens ook bij de andere teams. Nu, het feit dat we met twee auto’s twee wedstrijden hebben kunnen uitrijden betekent dat we heel veel data hebben verzameld.
 
Hoed af ook voor Team Schnitzer dat dit weekend de aandacht kreeg dat het verdiende. Een mooi verhaal ook: een eerste zege met de enorm populaire Spengler nadat Roberto Ravaglia twintig jaar eerder de laatste BMW-zege voor Schnitzer en BMW liet noteren. Wij van onze kant zijn enorm gemotiveerd en blijven geconcentreerd, met de bedoeling het in de toekomst even goed te doen.”



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 7 mei 2012.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons