van der Horst

Dunlop presenteert futurologierapport over de toekomst van raceauto's en motorsport

Er is geen bandenmerk dat al langer betrokken is bij wedstrijdsporten dan Dunlop. Sinds John Boyd Dunlop 125 jaar geleden de luchtband uitvond, is het merk continu betrokken geweest bij de verbetering van de auto- en racetechnologie: schijfremmen, runflatbanden en drukwaarschuwingssystemen - het zijn allemaal baanbrekende uitvindingen van Dunlop en een blijvende erfenis van John Boyd Dunlop."
  • LTF
Vanwege die aanwezigheid in de voorhoede van innovatie liet het toonaangevende bandenmerk een futurologierapport samenstellen waarin gekeken wordt naar de toekomst van raceauto's. Het rapport besteedt specifiek aandacht aan hoe raceauto's er over 125 jaar uitzien. Het rapport werd geschreven door de bekende futuroloog Dr. Ian Pearson. De beweringen in het rapport zijn onthullend en opperen dat de toekomst van races veel groener en interactiever zal zijn.

Electromotoren en stuwraketten

Pearson stelt dat de raceauto's over een aantal jaren waarschijnlijk niet langer interne verbrandingsmotoren hebben, maar in plaats daarvan voorzien zijn van uiterst krachtige elektromotoren en lineaire-inductiestuwraketten met plasma. Deze stuwraketten bestoken een gas met elektronen, waardoor het plasma ontstaat. Supergeleidende spoelen kunnen vervolgens grote elektromagnetische velden opwekken om het plasma aan te drijven.
 
Pearson: "De bewegingswetten van Newton schrijven voor dat wanneer een stuwraket op de achterzijde van een auto op hoge snelheid een puls afvuurt, de auto een gelijke voorwaartse beweging krijgt. We hebben het hier niet over een onbeduidende techniek, en we moeten erg voorzichtig zijn over het vermogen en de richting van de stralen. Niettemin spreken we hier niet over 'platte"'sciencefiction. Het leger experimenteert al jaren met plasmageweren. Honderdvijfentwintig jaar ontwikkelingen biedt tijd en mogelijkheden genoeg om de technologie ook in raceauto's te implementeren."

Aerodynamica op commando

Extreem sterke chassismaterialen, zoals nanobuisjes van koolstof en grafeen, kunnen een hoge sterkte en enorme stevigheid bieden en tegelijkertijd een laag gewicht hebben. Daardoor blijven de auto's op de baan en wordt hun bestuurbaarheid verbeterd. Sommige materialen kunnen tijdens de race zelfs van vorm veranderen, waardoor de aerodynamica op commando kan veranderen.
 
Technici kunnen polymeergels gebruiken die net als spieren kunnen samentrekken. Bovendien is er het vormgeheugen waardoor legeringen hun oorspronkelijke, koudgesmede vorm kunnen 'onthouden', waarnaar ze kunnen terugkeren wanneer ze verwarmd worden. Toekomstige ontwikkelingen in de verschillende vakgebieden kunnen ertoe leiden dat componenten kunnen samentrekken en uitzetten. Technici kunnen deze materialen gebruiken om grotere vormveranderingen in onderdelen van de carrosserie op te nemen. "Daardoor kunnen vleugels hun profiel aanpassen en kunnen carrosserieonderdelen breder worden, zodat de wegligging in bochten wordt verbeterd of zodat het grondeffect en de lift op rechte stukken per situatie wordt aangepast," vertelt Dr. Pearson.

3D voor meer grip

De elektronisch te bedienen materialen kunnen volgens het rapport ook in racebanden worden verwerkt, waardoor variabele grip en betere slijtage-eigenschappen mogelijk zijn. Dankzij polymeergels kunnen korte en dikke componenten eenvoudig veranderen in een langere, dunnere variant. Wanneer tijdens het productieproces met behulp van de 3D-printtechniek miljoenen microscopische spikes worden gestapeld, komen bij slijtage van de banden nieuwe lagen aan het oppervlak. Deze kunnen dan op verzoek uitvouwen en samentrekken om grip te verhogen of weerstand te verminderen.
 
Pearson: „Denk aan een mini-Eiffeltoren: als de pijlers aan de onderzijde naar elkaar toe worden gevouwen, zal de toren in hoogte toenemen. Microstructuren zoals deze bieden op een schaal van microns tot millimeters een enorm potentieel voor variabele grip die bij hoge snelheid nauwkeurig gereguleerd kan worden."

Androïden ambiëren race-carrière

Het rapport voorspelt daarnaast dat mogelijk androïde coureurs hun intrede moeten doen. "Stelt u zich voor dat de auto's vijf keer sneller kunnen optrekken en afremmen dan de beste raceauto's die we nu kennen. De primaire belemmeringen zijn de reactietijden en fysieke beperkingen van personen. We zullen daarom ook races met androïden gaan zien," legt Pearson uit. "Androïden hebben een volledig emotioneel vermogen en een sterke wil om te winnen. Daarnaast hebben ze een superieure reactietijd en kracht, waardoor ze sneller kunnen handelen en opwindender wendingen op het circuit kunnen maken. Dat resulteert in nog meer spektakel."

Augemented reality

Volgens het rapport zal augmented reality (AR) in het komende decennium een belangrijke rol gaan spelen in het leven van elke dag. Er bestaan al videobrillen, zoals Google Glass, die computerbeelden over het gezichtsveld projecteren. Voor toekomstige toeschouwers van motorsporten zal dit betekenen dat twee verschillende personen, afhankelijk van hun persoonlijke voorkeur, verschillende sponsornamen op raceauto's kunnen zien.
 
Bovendien kunnen de individuele toeschouwers dankzij AR niet alleen raceauto's zien waarvan het uiterlijk verschilt, maar ook zelf deelnemen aan races. Als de technologie zou samensmelten met online computergames, kunnen toeschouwers virtueel naast echte coureurs en andere toeschouwers racen, waardoor de ervaring nóg persoonlijker en spectaculairder wordt.
 
"Sommige auto's kunnen gedeeltelijk worden bestuurd door teams van gamers, terwijl een automatische AI-coureur de andere deelnemers in het veld beschermt tegen ongelukken. Net zoals gamers strijden tegen auto's die door computers worden bestuurd, kunnen professionele, hi-tech versies van deze raceprogramma's échte auto's op de racebaan aansturen. De kunstmatige intelligentie kan ervoor zorgen dat de kans op ongevallen klein blijft, terwijl de gamers zelf verantwoordelijk zijn voor een deel van de beslissingen," vervolgt Pearson.

Active skin : beleef de race echt

In de komende decennia zal ook de 'active skin' worden ontwikkeld. Deze 'huid' bestaat uit elektronica die op de huid wordt geprint en die medische controles en andere toepassingen mogelijk maakt. De elektronica kan daarnaast ook worden gekoppeld aan de zenuwen van personen. Daardoor kunnen zintuiglijke signalen worden opgenomen en afgespeeld, waardoor toeschouwers de fysieke sensaties van de coureurs zelf kunnen meemaken.

Dunlop press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op dinsdag 6 mei 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons