van der Horst

FIA lanceert FIA ESV voor elektrische wagens

FIA ESV
FIA ESV
Dat de FIA nog steeds zich wil inzetten op groene energie in het racen, blijkt uit hun recentste bekendmaking. Het lanceert namelijk de Electric Sports Vehicles, kortweg de FIA ESV. Hiermee wil men een nieuw platform creëren voor elektrisch racen op nationaal en regionaal niveau. Daarvoor wil de FIA zelfs een knipoog geven naar het verleden, meer bepaald naar de tijden van de Groep N.
De wagens zelf zijn oftewel GT's oftewel vierdeurs sedans met achter- of vierwielaandrijving. Daarenboven moeten van deze wagen al minstens 300 exemplaren gebouwd zijn in de laatste twee jaar. De wagens zelf zullen een vermogen hebben van 300 Kw en het chassis zal maximum 1460 mm hoog zijn. De reden waarom we Groep N vermelden, is de bedoeling dat deze wagens ook op verschillende niveau's zullen kunnen racen. Daarmee wordt dan vooral gedoeld op circuit, maar ook hillclimbs of racen tegen de tijd. Om iedereen op gelijke voet te krijgen gaat men dan weer werken met de Performance Factor methodologie. U kan het bekijken als een soort balance of performance met de bedoeling om zoveel mogelijk verschillende wagens in een categorie onder te brengen, iets wat overigens al geïntroduceerd is in de hillclimb.

Met deze bekendmaking ziet het kampioenschap er wel anders uit dan het elektrisch GT-kampioenschap dat men twee jaar geleden voor ogen had. Dit kampioenschap had eigenlijk zelfs dit jaar moeten starten, maar ondanks interesse van verschillende constructeurs bleef het enorm stil hierrond. Al hopen sommigen wel dat bijvoorbeeld SRO deze reglementen zou overnemen. Zij hebben namelijk vorig jaar al de GTX World Tour voorgesteld tijdens de 24 uren van Spa, waar men van stad naar stad zal trekken om er verschillende vormen van racen af te werken. Iets waar Audi ook voor openstond toen Sportscar365 ermee sprak. De FIA hoopt dat met het nieuwe reglement men hetzelfde effect zal creëren als destijds met de GT3-categorie. Het valt dus af te wachten of de verschillende constructeurs interesse tonen alsook promotors, gezien dit jaar de FIA ETCR "tijdelijk" ten onder gegaan is.

Foto: FIA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op vrijdag 23 juni 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons