van der Horst

GM wil zoveel mogelijk beschadigde Corvette's herstellen

Grondverzakking Corvette Museum
Grondverzakking Corvette Museum
Na een grondverzakking eerder deze maand in het National Corvette Museum in Kentucky, raakte bekend dat er een aantal Corvette's met grote historische waarde beschadigd werden. Onder de acht beschadigde bolides bevinden zich onder andere de één miljoenste Corvette uit 1992 en de anderhalf miljoenste uit 2009, naast een ZR-1 Spyder uit '93 en een ZR-1 "Blue Devil" uit 2009 welke uitgeleend waren door Corvette zelf. GM wil nu dat zoveel mogelijk wagens hersteld worden en heeft daarom de auto's overgebracht naar een gespecialiseerde afdeling waar de restauratie in optimale omstandigheden kan plaatsvinden.
Grondverzakking Corvette Museum
Grondverzakking Corvette Museum
Niemand was in het museum op het moment van de verzakking, maar de uitbater noemde de schade aan de historische wagens "aanzienlijk". Het museum opende in 1994 en maakt zelf geen deel uit van GM, maar wordt gefinancieerd met donaties. Dat maakt dat het zelf moet zorgen voor de herstellingswerken aan de beschadigde wagens, maar nu springt dus ook GM ter hulp door de Mechanical Assembly-fabriek ter beschikking te stellen. De afdeling in Michigan is verantwoordelijk voor het onderhoud en de restauratie van historische bolides uit de GM-groep en is dus goed geplaatst om ook de beschadigde Corvette's onder handen te nemen.


Ed Welburn
Ed Welburn
De reden voor de hulp vanuit de General Motors-groep, is duidelijk volgens het management van de Amerikaanse constructeur. "De auto's in het National Corvette Museum behoren tot de belangrijkste in de geschiedenis van de auto", licht Mark Reuss (executive VP van General Motors Global Product Development) toe. "Er kan maar één 1-miljoenste gebouwde Corvette ooit zijn. Wij willen er zeker van zijn dat zoveel mogelijk auto's hersteld zullen worden zodat fans vanuit de hele wereld ervan kunnen genieten wanneer het museum de deuren weer opent", vult Ed Welburn aan. Deze laatste is in loondienst van GM sinds 1972 en overziet wereldwijd alle design centers, waar de Mechanical Assembly-fabriek onder valt. Om die reden staat hij als VP GM Global Design tevens aan het hoofd van de herstellingsoperatie. Onder Welburn's toeziende oog ontwikkelde GM in het verleden onder meer de elektrische Chevrolet Volt en sinds de jaren '70 doorzwom de zwarte Amerikaan uit Philadelphia vele waters bij GM.

Enkele beelden van de grondverzakking in het Corvette Museum



Foto's: GM



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op woensdag 19 februari 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons