van der Horst

Groene koorts voor verkiezing Clean Car & Truck of the year 2014

Chevrolet Volt - Clean Fleet Car of the Year 2013
Chevrolet Volt - Clean Fleet Car of the Year 2013
De ‘groene’ koorts laait weer hoog op bij de deelnemers aan de verkiezingen van de Clean Car, Clean Van en Clean Truck of the Year, die op 29 en 30 april gehouden worden in het kader van de Clean Week op Circuit Zolder. In totaal strijden 24 elektrische, hybride en thermisch aangedreven kandidaten om de felbegeerde titel in hun respectieve segment.
Circuit Zolder wil actief bijdragen aan een cleane wereld op wielen, zowel op als naast het raceasfalt. Een van de platformen die het daarvoor in het leven heeft geroepen, is de Clean Week. Dit ‘rijdende autosalon voor duurzame mobiliteitsmiddelen’ wordt intussen al voor de vierde keer georganiseerd, net als de verkiezing van de Clean Car of the Year, die steevast deel uitmaakt van de jaarlijkse ‘schone week’.

Geen wonder dus dat het aantal deelnemers jaar na jaar groeit, net als het prestige van de titel. Of liever: titels, want de kandidaten worden onderverdeeld in 3 vernieuwde categorieën , die garant moeten staan voor een objectieve evaluatie .

Sinds vorig jaar worden tijdens de Clean Week ook de Clean Van en Clean Truck of the Year verkozen. Daarmee wil de organisator enerzijds ecologische alternatieven en anderzijds brandstofbesparende technologieën onder de aandacht van de transportsector brengen.

Bij de bestelwagens, die vaak voor korte ritten en in de stad worden ingezet, winnen emissiearmere of zelfs - vrije motoren aan belangstelling omdat ze een realistisch en kostenbesparend alternatief vormen voor diesel. In het geval van zwaar wegvervoer blijft gasolie gezien de nodige reikwijdte dan wel koning , maar de deelnemers aan de Clean Truck of the Year bewijzen dat er heel wat vooruitgang werd geboekt op het vlak van rendement en uitstoot.

Clean Car: vernieuwde categorieën, gefinetunede regels

De verkiezing van de Clean Car of the Year is een initiatief dat in 2011 werd opgestart door het Belgische automa gazine AutoGids/Le Moniteur Automobile, de mobiliteitsclub VAB, de fleetuitgeverij Effective Media en Circuit Zolder. Gezien het steeds ruimere aanbod aan groene personenwagens en het groeiende aantal kandidaten wordt de verkiezing van de Clean Car of the Year dit jaar enigszins anders aangepakt.

“Net als vorig jaar zijn er 3 categorieën,” aldus juryvoorzitter Johan Demets (AutoGids), “maar die zijn anders opgevat, terwijl we ook de criteria hebben verduidelijkt en verfijnd, met als doel een objectiever oordeel te kunnen vellen. De jury is onderverdeeld in twee groepen, die elk de helft van de punten toekennen. Het voornamelijk academische jury comité beoordeelt de ‘Clean’ - criteria , zoals het energieverbruik, de emissie, de aandrijftechnologie, enzovoort. De jury van autojournalisten evalueert dan weer de ‘Car’ - aspecten : rijdt de auto aangenaam, is hij functioneel, presteert hij vlot, is hij dagelijks bruikbaar, enzovoort .”

De categorie Clean City Car is toegankelijk voor milieuvriendelijke auto’s van maximaal 4,5 meter lang die niet meer dan 100 g/km CO 2 - uitstoten en bedoeld zijn voor korte afstanden. Om daarentegen als Clean Road Car in aanmerking te komen, moet het v oertuig voornamelijk bestemd zijn voor langere ritten, plaats bieden aan minstens 4 personen en mag het m aximaal 130 g/km produceren.

Dezelfde limiet geldt voor de derde en laatste categorie, de Clean Performance Car, die daarenboven een minimumvermogen van 150 kW (204 pk) oplegt . Met deze laatste categorie wil de organisator onderstrepen dat groen niet haaks hoeft te staan op een gebrek aan power of rijplezier .

Clean Van & Clean Truck: innovatie troef

Bij de verkiezingen van de Clean Van en Clean Truck of the Year ligt de klemtoon vooral op het vernieuwende aspect van de kandidaten. “Bij de bestelwagens , die vele stop - and - go - bewegingen uitvoeren en waarbij de reikwijdte iets minder gewicht in de schaal legt, is er een mooie toekomst weggelegd voor de alternatieven op elektriciteit en op aardgas”, verklaarde juryvoorzitter Jan Voet (hoofdredacteur Transporama). “ Dankzij de geluids - en emissie arme of zelfs - vrije werking zijn deze bestelwagens geknipt voor distributiewerk in het stadscentrum en verdienen ze meer aandacht. Iets wat we hen met de verkiezingen tijdens de Clean Week willen schenken.”

Ook bij de zware vrachtwagens trekken bepaalde merken de ecologische kar, maar dan op het vlak van uitstoot - en verbruiksreductie . “Diesel blijft vooralsnog de enige brandstof die een voldoende groot rijbereik biedt, maar dankzij de vooruitgang die het laatste decennium geboekt werd, halen trekkers vandaag een veel hoger rendement en stoten ze stukken minder roet , NOx en CO 2 uit”, licht de juryvoorzitter toe.

De deelnemers aan de verkiezingen gaan elk op hun manier nog een stapje verder, door bijvoorbeeld bijzondere zorg te besteden aan hun stroomlijn. Er is ook een heuse pionier onder de kandidaten: een elektrische trekker, die met zijn instant koppel overweg kan met de zwaarste beladingen en lokaal niet de minste gram schadelijke stoffen uitstoot .

Circuit Zolder press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op woensdag 23 april 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons