GT3 schakelt versnelling hoger in 2015
De opvolger van de immens succesvolle Audi R8 LMS ultra werd in het voorjaar reeds al testend gesignaleerd. Vanzelfsprekend zal het merk met de vier ringen eerst de baanversie van de wagen lanceren, vooraleer het doek wordt gelicht van het competitiebeest. Naar verwachting zal de nieuwe R8 in 2015 al een of meerdere competitieoptredens maken in de tweede helft van het seizoen, vooraleer de wagen in 2016 op de markt komt.
Bij Nissan staat er geen nieuw model in de stijgers, maar eerder een uitgebreide upgrade. De 2015-versie van de Nissan GT-R Nismo GT3 maakte onlangs nog een publieke optreden tijdens een Super GT test op het circuit van Suzuka. De wagen vertoont uiterlijk alvast de nodige wijzigingen, al is het voorlopig nog onduidelijk op welke punten Godzilla onder handen werd genomen.
Mercedes stelt begin oktober op het autosalon van Parijs zijn nieuwe AMG GT voor, die in de voetsporen treedt van de inmiddels uit (serie)productie zijnde SLS. Ook hier ligt het in de lijn der verwachtingen dat een GT3-variant niet lang meer op zich laat wachten, al werd er vooralsnog geen raceversie op circuit gespot.
Lexus is vanzelfsprekend de grote nieuwkomer in 2015, naast Nissan is het de tweede Japanse constructeur die het veld vervoegt, waarbij men ook mogelijkheden ziet om de wagen in de populaire GT300-klasse van het Japanse Super GT kampioenschap in te zetten. Hoewel de Lexus RC F GT3 in Genève werd gelanceerd, was de bolide sindsdien niet meer te zien in Europa. De wagen wordt momenteel aan een uitgebreid testprogramma onderworpen op diverse Japanse circuits, vooraleer de eerste exemplaren in 2015 worden afgeleverd.
Lexus is vanzelfsprekend de grote nieuwkomer in 2015, naast Nissan is het de tweede Japanse constructeur die het veld vervoegt, waarbij men ook mogelijkheden ziet om de wagen in de populaire GT300-klasse van het Japanse Super GT kampioenschap in te zetten. Hoewel de Lexus RC F GT3 in Genève werd gelanceerd, was de bolide sindsdien niet meer te zien in Europa. De wagen wordt momenteel aan een uitgebreid testprogramma onderworpen op diverse Japanse circuits, vooraleer de eerste exemplaren in 2015 worden afgeleverd.
De laatste grote naam die het rijtje wel eens zou kunnen vervoegen is Cadillac. Het Amerikaanse merk is al enkele jaren actief in de Pirelli World Challenge met de CTS-V.R, waar men het inmiddels als vreemde eend in de bijt opneemt tegen een GT3 armada. Een vertegenwoordiger van het merk verklaarde onlangs aan Sportscar365 dat er een plaatsvervanger voor de CTS-V.R zit aan te komen, al wou men nog niet bevestigen volgens welk GT-reglement men deze zou ontwikkelen. De kans is echter reëel dat het een GT3 betreft.
McLaren heeft inmiddels de opvolger voor de niet onbesproken MP4-12C GT3 voorgesteld, de McLaren 650S GT3. Hoewel het een nieuwe homologatie betreft, kan men het eigenlijk een evolutie noemen, aangezien men de MP4-12C gewoon kan ombouwen. Het merendeel van de klantenteams heeft reeds aangegeven dit te zullen doen, en dus zal de 650S volgend seizoen al zeker ergens aan het werk te zien zijn.
Bij Lamborghini wordt het stilaan tijd dat de Gallardo GT3 wordt afgelost, de door Reiter Engineering ontwikkelde versies van de wagen waren er al vanaf het begin bij, maar de Duitse organisatie zal niet meer instaan voor de ontwikkeling van de Huracán GT3. Tot dusver bleef het opvallende stil rond de nieuwe stier uit Sant'Agata Bolognese en lijkt men zich bij Squadra Corse te focussen op de Super Trofeo variant van de Huracán. Hans Reiter geeft daarnaast de Gallardo FL2 GT3 nog niet op, en introduceert volgende seizoen nog een omvangrijke update.
McLaren heeft inmiddels de opvolger voor de niet onbesproken MP4-12C GT3 voorgesteld, de McLaren 650S GT3. Hoewel het een nieuwe homologatie betreft, kan men het eigenlijk een evolutie noemen, aangezien men de MP4-12C gewoon kan ombouwen. Het merendeel van de klantenteams heeft reeds aangegeven dit te zullen doen, en dus zal de 650S volgend seizoen al zeker ergens aan het werk te zien zijn.
Bij Lamborghini wordt het stilaan tijd dat de Gallardo GT3 wordt afgelost, de door Reiter Engineering ontwikkelde versies van de wagen waren er al vanaf het begin bij, maar de Duitse organisatie zal niet meer instaan voor de ontwikkeling van de Huracán GT3. Tot dusver bleef het opvallende stil rond de nieuwe stier uit Sant'Agata Bolognese en lijkt men zich bij Squadra Corse te focussen op de Super Trofeo variant van de Huracán. Hans Reiter geeft daarnaast de Gallardo FL2 GT3 nog niet op, en introduceert volgende seizoen nog een omvangrijke update.
Bij Porsche is GT3 nooit echt een prioriteit geweest en legt men zich meer toe op de Cup en RSR varianten van de 991. Hoewel men in eerste instantie niet van zin was om voor de inmiddels afgelaste GT-unificatie een nieuw model op de markt te brengen, ziet men zich in Weissach misschien nu wel genoodzaakt om een 991 GT3-R sneller dan voorzien te ontwikkelen. Afwachten of de Porsche teams in 2015-16 nog steeds met een oud model zullen rondrijden.
In het BMW-kamp blijft ook in 2015 de BMW Z4 GT3 het strijdwapen, het reglement staat een evolutie toe, dus mogen we er vanuit gaan dat de Beierse constructeurs wel iets nieuw zal te bieden hebben aan zijn klantenteams. Tegen 2016 lijkt er dan een plaatsvervanger te komen, waarbij de nieuwe M4 waarschijnlijk als uitgangspunt zal dienen.
Bij Callaway Competition werd onlangs de ontwikkeling van Corvette C7 GT3 weer hervat, nadat het project destijds werd stilgelegd in het vooruitzicht van een eengemaakt GT-gebeuren. Het eerste motorblok voor de nieuwe wagen is inmiddels in de werkplaats gearriveerd. Een bron dicht bij het team verklaarde dat de Corvette C7 GT3 zijn eerste testkilometers zal maken in 2015, vooraleer de strijd met de concurrentie aan te gaan in 2016.
Onlangs werden de eerste plannen omtrent een AC Cobra GT3/GTE project bekend gemaakt. Het Duitse AC Automotive GmbH onderzoekt de mogelijkheid tot een terugkeer naar de GT racerij via haar nieuwe race afdeling AC Cobra Motorsport. Naar eigen zeggen is men monteel in de laatste fase van het onderzoek met betrekking tot de homologatie en deelname aan GT3 en GTE kampioenschappen. De nieuwe AC Cobra MKVI racer is inmiddels al in ontwikkeling en de eerste aerodynamische testen zijn afgerond. De wagen zal voorzien worden van de laatste generatie GM V8 5.5 liter motor.
Tot slot beweegt er bij Alpina eveneens iets, de BMW tuner behaalde in het verleden successen met B6 GT3 en veroverde in 2011 de ADAC GT Masters titel. Er zou aan een nieuwe wagen worden gewerkt op basis van de nieuwe BMW 6 Series, al blijven de details daaromtrent voorlopig schaars.
Foto's: Martijn Wouters, Matteo Milani, McLaren, AMG, Lexus, Cadillac, LP Design, AC Cobra, Vincent Wouters & Callaway
Onlangs werden de eerste plannen omtrent een AC Cobra GT3/GTE project bekend gemaakt. Het Duitse AC Automotive GmbH onderzoekt de mogelijkheid tot een terugkeer naar de GT racerij via haar nieuwe race afdeling AC Cobra Motorsport. Naar eigen zeggen is men monteel in de laatste fase van het onderzoek met betrekking tot de homologatie en deelname aan GT3 en GTE kampioenschappen. De nieuwe AC Cobra MKVI racer is inmiddels al in ontwikkeling en de eerste aerodynamische testen zijn afgerond. De wagen zal voorzien worden van de laatste generatie GM V8 5.5 liter motor.
Tot slot beweegt er bij Alpina eveneens iets, de BMW tuner behaalde in het verleden successen met B6 GT3 en veroverde in 2011 de ADAC GT Masters titel. Er zou aan een nieuwe wagen worden gewerkt op basis van de nieuwe BMW 6 Series, al blijven de details daaromtrent voorlopig schaars.
Foto's: Martijn Wouters, Matteo Milani, McLaren, AMG, Lexus, Cadillac, LP Design, AC Cobra, Vincent Wouters & Callaway
Tweet