van der Horst

Indy 8H: 25 wagens en maar twee landgenoten aan de start

Charles Weerts - Dries Vanthoor
Charles Weerts - Dries Vanthoor
Dit weekend staat de finale van de Intercontinental GT Challenge op de planning, met 25 wagens aan de start voor de Indianapolis 8 Hour. Vooral Mercedes en BMW verschijnen sterk aan de start in Indiana, terwijl Porsche opvallend genoeg heeft besloten niet officieel deel te nemen. Dit betekent ook dat Laurens Vanthoor, een van de topbelgen, afwezig zal zijn. Slechts twee landgenoten zullen de Belgische eer verdedigen, maar opvallend genoeg is één van hen de grootste kanshebber op de titel.
Ayhancan Güven
Ayhancan Güven
Enkele weken geleden meldden we al dat Porsche niet van plan was om volledige Pro-bezettingen naar Indianapolis te sturen voor de finale van de Intercontinental GT Challenge (IGTC). Porsche’s motorsportbaas, Thomas Laudenbach, hield zich aan zijn woord, waardoor het merk niet vertegenwoordigd is in de Pro-klasse. Hierdoor worden BMW en Mercedes de grootste kanshebbers voor de constructeurstitel. In de strijd om de rijderskampioenschappen is Ayhancan Güven de enige Porsche-rijder die aanwezig is, maar hij zal deelnemen in de Pro-Am-klasse met GMG Racing, gezien Laurens Vanthoor ervoor koos zich te richten op de FIA WEC-finale. Ook Jan Heylen ontbreekt bij Wright Motorsports, ondanks zijn recente overwinning in de Battle of the Bricks. Hij wordt vervangen door Laurin Heinrich.

Daniel Harper, Max Hesse en Charles Weerts
Daniel Harper, Max Hesse en Charles Weerts
BMW rekent vooral op Team WRT, dat met twee wagens naar Indianapolis afreist. Eén daarvan is voor het vaste trio Dries Vanthoor, Charles Weerts en Sheldon van der Linde. Met de afwezigheid van Laurens Vanthoor en Ayhancan Güven die in Pro-Am uitkomt, is Charles Weerts de grootste kanshebber op de rijderstitel, mede dankzij zijn sterke prestaties op de Nürburgring en Spa. Zijn voornaamste concurrenten rijden in de zusterwagen: Max Hesse en Dan Harper. Dat jonge duo wordt bijgestaan door Augusto Farfus. Verder zullen ook Nick Yelloly en Connor De Phillippi in actie komen bij respectievelijk Flying Lizard Motorsports en Random Vandals Racing.

Alex Palou
Alex Palou
Mercedes komt met maar liefst zes wagens aan de start, verdeeld over de drie klassen. Een opvallende naam is IndyCar-kampioen Alex Palou, die voor Lone Star Racing het stuur deelt met Fabian Schiller en Luca Stolz. Uniek wel, gezien het al sinds zijn periode in Japan geleden is dat de Spanjaard nog achter het stuur zat van een GT-wagen. De reden voor zijn deelname zou liggen aan het feit dat hij vorig jaar al van de partij was om Daniel Juncadella te ondersteunen. GruppeM Racing zet een sterke line-up neer met Maro Engel, Jules Gounon en Mikael Grenier. Daarnaast zijn SunEnergy1 Racing en Triple Eight JMR favorieten om de Pro-Am-klasse te domineren.

DXDT Racing - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
DXDT Racing - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
Naast de IGTC-finale wordt er ook de Fanatec GT World Challenge America afgesloten. Hier zien we naast BMW en Mercedes ook Chevrolet, Ferrari en Acura aan de start. Voor Corvette en DXDT Racing, die acht overwinningen op rij hebben behaald dankzij Tommy Milner en Alec Udell, wordt dit een interessante test. Met de toevoeging van fabriekspiloot Alexander Sims zou een negende overwinning binnen bereik kunnen liggen, maar zelfs een algehele overwinning is mogelijk.

In tegenstelling tot eerdere jaren vindt de race niet op zondag plaats, maar op zaterdag. De vrije trainingen starten op donderdag, de kwalificaties zijn op vrijdag en de race begint zaterdagavond om 18:15 uur Belgische tijd. U kunt de race live volgen via het YouTube-kanaal van GT World.

Foto's: Georges de Coster - Niels Vaeck - Thomas Smets - IndyCar Series - Fanatec GT World Challenge America



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op dinsdag 1 oktober 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Indianapolis 8 Hour.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons