van der Horst

Haspengouw: Freddy Loix en Johan Gitsels winnen spannende editie

Loix-Gitsels - Škoda Fabia S2000
Loix-Gitsels - Škoda Fabia S2000
De Rally van Haspengouw kende een spannende ontknoping. Niet voor de overwinning, want het duo Loix-Gitsels hadden deze morgen reeds een kloof gemaakt die niemand meer kon dicht rijden. Hiermee volgt Freddy Loix zichzelf op als winnaar, vorig jaar met de Ford Focus WRC, terwijl hij deze rally reeds in 2005 op zijn palmares zette met een Peugeot 206 WRC
Kobus-De Wild - Ford Fiësta S2000
Kobus-De Wild - Ford Fiësta S2000
Na de eerste lus was de Nederlander Kobus in zijn Ford Fiësta S2000 blijkbaar de enige die ietwat het tempo van de Belgische Skoda Fabia S2000 kon volgen. Tot hij een halve minuut verloor door een oponthoud door de gestrande wagen van Debackere. Kobus kreeg een normtijd en speelde opnieuw mee voor het podium.



Princen-Kaspers - Subaru Impreza WRC
Princen-Kaspers - Subaru Impreza WRC
Na de eerste lus van vier KP’s stond Loix aan de leiding na een loepzuivere hattrick. En dat terwijl gedoodverfde favoriet Princen wat steken liet vallen op de vettige ondergrond. Het begon  met een verkeerde afstelling van de wagen die op een droge afstelling stond. Hierdoor maakte hij een spin en raakte nadien nog een paaltje. Nadien werd nog eens voor een verkeerde elektronische setting gekozen.

Vervolgens verging het Princen beter. Hij won de vierde en de vijfde KP, ging over Langenakens, Van Woensel en Bonjean en kon opnieuw oprukken naar de derde plaats. Van Woensel weerde zich als een duivel in een wijwatervat en won op zijn beurt zijn eerste KP en rond half koers had Kobus nog een voorsprong van 5,4 seconden op Princen die op zijn beurt 1,3 seconden voor had op Van Woensel. Langenakens had af te rekenen met een nukkig differentieel en ook Bonjean ging enkele malen in de fout en verloor tijd.

Van Woensel-Snaet  Subaru Impreza WRC
Van Woensel-Snaet Subaru Impreza WRC
Van Woensel zette op KP 8 nogmaals de snelste chrono op de tabellen en Princen liet tweemaal de motor afslaan in een haarspeldbocht. Daarenboven kreeg hij nog eens 30 strafseconden aan zijn broek wegens te laat aanmelden op KP8. Meteen keek hij aan tegen een achterstand van een minuut op Van Woensel die met Kobus in volle strijd was voor de tweede plaats met een verschil van 1,2 seconde na de achtste KP. Princen ging als een waanzinnige in de achtervolging, won nog eens drie KP’s en kon in de allerlaatste proef de Nederlander Kobus nog naar de vierde plaats verwijzen. Kobus moest van het gas met problemen aan de versnellingsbak. 

Princen-Kaspers - Subaru Impreza WRC
Princen-Kaspers - Subaru Impreza WRC
Princen eindigt uiteindelijk op 30,9 seconden van Van Woensel terwijl hij eerder 30 seconden straftijd kreeg. De eindsprint had zodoende nog spannender kunnen zijn.





Loix-Gitsels - Skoda Fabia S2000
Loix-Gitsels - Skoda Fabia S2000
Loix van zijn kant keek toe en zag dat het goed was. De regerende Belgische kampioen consolideerde en won uiteindelijk met 42 seconden op Van Woensel en 1min13 op Princen. Kobus werd dus vierde en tweede S2000 wagen. Jonas Langenakens werd in zijn achtertuin uiteindelijk knap vijfde in zijn Mitsubishi.



Ballegooijen-Findhammer - Mitsubishi Lancer Evo X
Ballegooijen-Findhammer - Mitsubishi Lancer Evo X
Op de zesde plaats vinden we verrassend de Nederlander Van Ballegooijen die met zijn Mitsubishi winnaar werd in Groep N nadat eerdere leiders De Ridder en Colsoul uit de wedstrijd verdwenen met motorproblemen. Vanzeebroeck werd in zijn Mitsubishi Lancer 7de en tweede in Groep N voor Demaerschalk in zijn Ford Fiësta R200 en een zeer knappe Deveux die zijn Ford Escort MK II op een negende plaats parkeerde en afgetekend won bij de Historics. Dilley sloot de top 10 af en was in zijn Citroën C2 de snelste in R2. Amper 30 van de 56 gestarte wagens bereikten het einde.

Guillaume Dilley - Citroën C2 R2 Max
Guillaume Dilley - Citroën C2 R2 Max
Guillaume Dilley won dus de strijd bij de Juniors. Hij realiseerde een puike prestatie door met een Citroën C2-R2 in de Top 10 te finishen van een Belgische rally. Zijn prestatie werd beloond met de Junior Award. Ondanks problemen met de koppeling voor de ene en enkele sorties voor de andere, beperkten Guillaume de Mevius en Antoine Tanghe de "schade" met hun Peugeots 208 R2. In de kleinste klasse RC5 ging de zege naar Vincent Hanocq, na een spannend duel met Nigel Casier.

De Rally van Haspengouw in beeld gebracht
Voornaamste uitvallers waren chronologisch ondermeer Serderdis in de Ford Fiësta R5, Cracco in de Peugeot 208 R2, Cherain (Mitsubishi Evo X), Snijers (BMW 130i), Debackere (Peugeot 207 S2000), Soenens (Subaru WRC), Colsoul (Mitsubishi Evo X), Verschueren (VW Polo S2000), Bonjean (Skoda Fabia WRC), … enz.



De Rally van Haspengouw in beeld gebracht
Er woedde ook een mooie strijd voor de ereplaatsen bij de Historics. We verloren vrij vroeg enkele tenoren zoals de Ford Sierra Cosworth van Vermeirsch, de Fords Escort van Lietaer, Bruneel en Vanwijnsberghe en de Porsche van Mylleville. Deveux was in zijn Ford Escort MK II outstanding, won en werd bovendien negende algemeen. Vandenberghe werd tweede op twee minuten, maar hield de Porsche van ex kampioen Janssens op ruime afstand. Deze was lang in gevecht voor de laagste podiumtrede met Tom van Rompuy tot deze laatste met nog twee KP’s te gaan moest afhaken met motorproblemen. Ook Tom Tytgat zag het einde niet met zijn spectaculaire Opel Transeurope.

Foto's: RIP Ferraro-Degryse & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op zaterdag 22 februari 2014.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons