van der Horst

M-Sport met Hirvonen, Evans en Kubica

Hirvonen met Ford in 2011
Hirvonen met Ford in 2011
Na Volkswagen, Citroën en Hyundai heeft nu ook M-Sport als laatste in het rijtje zijn rijders bekend gemaakt. Net voor de deadline inzake de inschrijving van de Rallye Monte Carlo kwam M-Sport van Malcolm Wilson na maanden van speculatie op de proppen met zijn definitieve trio. Eerder was Hirvonen al zeker van een zitje en nu komen daar ook Elfyn Evans en in laatste instantie Robert Kubica bij.
Er zullen dus drie Ford's Fiësta RS WRC aan de aftrap komen van het seizoen 2014 en alle zullen een volledig kampioenschap afwerken. Nadat Neuville en Östberg het Qatar M-Sport WRT verlieten en respectievelijk kozen voor Huyndai en Citroën bleef alleen nog Novikov over als officiële rijder. Maar over de Rus wordt momenteel met geen woord gerept. De volledige line up wordt dus gewijzigd met de komst van Hirvonen, Evans en Kubica als reguliere rijders.

Hirvonen in Ford outfit in 2011
Hirvonen in Ford outfit in 2011
“Het voelt als terug thuis komen”, vertelde Hirvonen die twee seizoen onderdak vond bij Citroën en nu terug gaat naar het merk waarmee hij naam maakte. De 33-jarige Fin was reeds in 2003 actief in het WK met een officiële Ford Focus WRC. Een seizoen later ging hij aan de slag naast Petter Solberg in een Subaru Impreza WRC. Via een beperkt programma in 2005 in een eigen Ford Focus WRC kwam hij terug in beeld. Vanaf 2006 was hij opnieuw officieel piloot bij Ford en pakte hij zijn eerste WRC zege in Australië. Aan de zijde van Grönholm werd hij tweemaal op rij derde in het WK. In 2008 kreeg hij landgenoot Latvala aan zijn zijde en werd hij tweede in het WK na Loeb. In 2009 kwam het opnieuw tot een duel met Loeb dat duurde tot en met de laatste manche maar hij werd andermaal tweede. 2010 was een seizoen om snel te vergeten met pech en zware sorties. Na twee zeges in 2011 met de nieuwe Ford Fiësta RS WRC eindigde de vliegende Fin voor de derde maal in zijn loopbaan als vicekampioen achter de Fransman Loeb. Een seizoen later vervoegde hij Loeb bij Citroën als vervanger van Ogier. Hij was echter de mindere van zijn nieuwe ploegmaat en weer eindigde hij op de tweede plaats in het kampioenschap. Ook in 2013 kon Hirvonen het niet waarmaken met de Citroën DS3 WRC en hij verhuist zodoende opnieuw naar Ford, de constructeur waar hij zich gezien zijn voorbije carrière best thuis voelt.

Elfyn Evans
Elfyn Evans
Met Elfyn Evans houdt M-Sport een product van eigen kweek binnen zijn rangen en koppelt naar eigen zeggen het talent van Evans aan de ervaring van Hirvonen. Reeds sinds 2006 is de man uit Wales actief in rally en werd hij Brits kampioen bij de junioren en pakte de titel in de Ford Fiësta Trophy. In 2012 wist hij de FIA WRC Academy achter zijn naam te schrijven en kwam vanaf 2013 onder contract bij M-Sport. In Sardinië, bij zijn doop in WRC, werd hij zesde algemeen als vervanger van Al-Attyah. Ook in Duitsland werd hij zesde algemeen, maar ditmaal in een nagelnieuwe Ford Fiësta R5.

Robert Kubica
Robert Kubica
Robert Kubica werd afgelopen seizoen kampioen in WRC2 met een Citroën DS3 en kreeg een testwedstrijd bij het Franse merk tijdens de seizoensafsluiter in Wales. Na twee sorties moest hij vroegtijdig de handdoek werpen. Hij werd door teambaas Matton niet weerhouden voor een zitje bij Citroën in 2014 en zodoende solliciteerde hij voor het laatste zitje bij Ford.




Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op vrijdag 13 december 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons