Hoofddesigner Steve Mattin over de wordingsgeschiedenis van de Lada Vesta WTCC
![Steve Mattin met Lada-rijders Rob Huff en James Thompson](https://www.autosport.be/i/200/upload/5cc54ea767637fa9d0eacb7f142f9d6d992143f3.jpg)
Van bij aanvang van het hele project dienden we niet alleen rekening te houden met de gebruikelijke beperkingen die gelden voor de straatversie maar bovendien ook met de WTCC-regelgeving. Constant werd er info en data uitgewisseld met de mensen van LADA Sport die konden bogen op hun ervaringen met de LADA Granta WTCC. Meer specifiek werd er bijzondere aandacht besteed aan de achterkant van de nieuwe wagen. Als gevolg daarvan zijn de verhoudingen van de nieuwe Vesta WTCC veel geschikter voor het racewerk dan deze van de Granta met zijn kortere wielbasis. De nieuwkomer is een ideaal compromis tussen alle beperkingen die hier een rol spelen. Wat hier in Moskou te zien is, is overigens niet de definitieve versie maar benadert die vrij dicht, we veroorloofden ons enkel een paar vrijheden op het vlak van de vormgeving.
We gaan vanaf nu van start met de implementatiefase waarbij door tests in de windtunnel, ontwikkeling en tests op de baan alles geoptimaliseerd wordt. Een nieuwe uitdaging, ook al omdat de start van het nieuwe seizoen er binnen zes maand alweer aan komt, maar we hebben er alle vertrouwen in.
Noteer dat, precies op de dag waarop Rob Huff in Argentinië voor een eerste podium zorgde, de laatste hand werd gelegd aan het nieuwe model. Wellicht toeval maar bij LADA zien we dit als een erg positief teken..."
Foto's: Hexathron Racing en FIA WTCC
Tweet