van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 25

NLS 3
NLS 3
We hebben weer een druk raceweekend achter de rug. IMSA heeft de derde manche van de IMSA Michelin Endurance Cup afgewerkt, GT Open kwam in Hongarije in actie, er werd de eerste NLS wedstrijd na de 24 uur van de Nürburgring gereden en de SRO Speedweek zette de toon voor de festiviteiten van de belangrijkste GT-wedstrijd van het jaar: de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Een centennium dat men in stijl naar voren wil brengen. Natuurlijk waren er ook een aantal nieuwtjes over de week die we u zeker niet willen onthouden.
Bryan Herta Autosport - Hyundai Elantra N TCR
Bryan Herta Autosport - Hyundai Elantra N TCR
*** In Watkins Glen kwam ook de Michelin Pilot Challenge in actie. Geen overwinning voor Dennis Dupont ditmaal, maar een derde plaats met Preston Brown in de Bryan Herta Autosport Hyundai TCR. Voor hen eindigde de Unitronic/JDC-Miller Motorsports Audi van Chris Miller en Mikey Taylor, die een vierde overwinning in vijf wedstrijden pakte, en Robert Wickens en Harry Gottsacker in de zuster Hyundai van Bryan Herta Autosport. Wel staan Dupont en Brown op de tweede plaats in de tussenstand en dat nog met vijf ronden te gaan. De algemene winst ging naar de Team TGM Aston Martin van Matt Plumb en Paul Holton

Falken Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Falken Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
*** Op de Nordschleife stond er geen maat op de Falken Motorsports Porsche, die al zijn vierde overwinning pakte op de Ring. Julien Andlauer en Sven Müller waren de piloten van dienst tijdens NLS 3 en reden maar liefst 22 van de 28 ronden op kop. Aan de meet hadden zij anderhalve minuut voorsprong op de Mercedes-AMG Team Landgraf bolide van Lucas Auer en Ralf Aron. Het werd overigens een Mercedes 2-3, gezien Team Advan x HRT met Hubert Haupt, Jusuf Owega en Arjun Maini als derde over de meet kwam.

Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Langs Belgische zijde won Mühlner Motorsport de Cup 2-klasse, met een tweede wagen in dezelfde klasse net naast het podium op plek vier en een derde bolide op de zevende plaats. KGL. AUTO-MOTO-CLUB ST. VITH met Jacques Derenne en Olivier Muytjens was de enige in SP4T met hun Porsche en dus ook winnaar daar. Marnix Hommerson kwam in actie in SP10 met de PROSport Racing Aston Martin GT4 en eindigde als achtste in de klasse. Maxime Dumarey en Simon Belcaen kwamen terug in actie met de PROSport Racing Aston Martin Vantage GT3, maar waren nog voor de eerste ronde afgewerkt was al uitgeschakeld.

Christopher Haase en Simon Reichert
Christopher Haase en Simon Reichert
*** Op de Hungaroring kwam de GT Open voor het eerst in actie sinds hun trip naar Spa-Francorchamps. Daar werd de eerste race gewonnen door Simon Reichert en Christopher Haase in de Eastalent Racing Audi. Dit vooral met dank aan de weersomstandigheden en het feit dat de top drie op het moment dat de regensluizen open gingen de nodige foutjes maakten. De Spirit of Race Ferrari van Nicola Marinangeli en Vincent Abril werd tweede, terwijl de Team Motopark Mercedes van Diego Menchaca en Marcos Siebert als derde over de meet bolde.

Oregon Team - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Oregon Team - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
De tweede wedstrijd werd dan weer gewonnen door Simon Connor Primm en Leonardo Pulcini in de Oregon Team Lamborghini. In tegenstelling tot de voorgaande race, was het hier spannend tot in de voorlaatste ronde alvorens de overwinning vast lag. De Car Collection Motorsport Porsche van Gustav Bergström en Nico Menzel eindigde als tweede, terwijl de top drie werd vervolledigd door de SPS automotive Mercedes van Mikaeel Pitamber en Dominik Baumann.

Alexander Sims en Pipo Derani
Alexander Sims en Pipo Derani
*** Het belangrijkste nieuwtje kwam misschien toch wel uit de Verenigde Staten. Daar maakte Pipo Derani bekend dat hij na dit seizoen Action Express Racing gaat verlaten. De Braziliaan kwam bij het team in 2019 en sindsdien won hij twee titels in een Cadillac, waaronder de allereerste GTP-titel vorig jaar. Waar Derani naartoe gaat is nog niet geweten. Het is wel de eerste significante wijziging bij de piloten voor volgend jaar.

António Félix da Costa, Will Stevens en Yifei Ye
António Félix da Costa, Will Stevens en Yifei Ye
*** Ondertussen ziet het er naar uit dat er nog meer verschuivingen zullen plaats vinden bij het Amerikaanse merk wat piloten betreft. In FIA WEC blijft Jota nog steeds op pole om de wagen(s) over te nemen van Chip Ganassi Racing. En gezien er twee zouden komen zal één ervan gewoon verder kunnen gaan met Alex Lynn en Earl Bamber, die nu in de blauwe Cadillac racen. De tweede zou dan weer door piloten van Jota zelf bestuurd worden volgens Sportscar365. Daar zou Will Stevens zonder problemen mee overgaan en is ook Callum Illott in beeld hiervoor. Een derde naam zou António Félix da Costa zijn, wat opvallend is. De Portugees is namelijk fabriekspiloot bij Porsche in Formule E en moest van het merk zelfs het WEC links laten liggen om zich volledig te concentreren op dat kampioenschap. Het gaat dus nog interessant worden bij het merk van General Motors.

Louis Delétraz en Robert Kubica
Louis Delétraz en Robert Kubica
*** GTP-piloten Renger van der Zande en Louis Déletraz zouden volgende maand in Canadian Tire Motorsport Park ook aan de start komen. Alleen niet respectievelijk in een Cadillac en een Acura, maar in een LMP2. Die zullen in Canada de topklasse vormen, in tegenstelling tot de vorige jaren. Déletraz zou instappen bij AO Racing en daarbij Paul-Loup Chatin vervangen, terwijl Van der Zande bij Tower Motorsports instapt. De reden hiervoor is dat tijdens dat weekend ook geracet wordt in het FIA WEC in Interlagos. Naast deze twee moeten ook nog Mikkel Jensen (TDS Racing) en Paul di Resta (United Autosports) vervangen worden.

Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
*** Lamborghini liet weten dat volgend jaar het wel eens moeilijk zou zijn om deel te nemen in zowel IMSA als het FIA WEC. Gezien de ACO liet weten dat men minstens twee wagens per merk aan de start moet brengen, is de kans er dat men in Sant'Agata Bolognese hun plannen moet wijzigen. Zij hadden immers een volledig programma in IMSA voor ogen voor 2025. De voornaamste reden dat het hoofd van motorsport Rouven Mohr en CEO Stephan Winkelmann aangaven, is dat het WEC nu duurder zal uitdraaien met twee wagens.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** Sinds vorig jaar doneert Porsche een bedrag per gereden ronde dat men afgelegd in de 24 Heures du Mans. Per ronde die de drie wagens van Porsche Penske Motorsport aflegden, werd er 750 Euro in de pot gelegd. Initieel waren er 833 ronden verreden, wat uitkomt op 624.750 Euro, maar dit bedrag werd prompt opgetrokken tot 911.000 Euro. Een passend bedrag. Twee Duitse organisaties kregen beiden 350.000 Euro, terwijl de rest van het geld naar de Ferry Porsche Foundation ging.

Start 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Abu Dhabi Race 2
Start 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Abu Dhabi Race 2
*** ACO is aan het overwegen om eventueel de Hypercar-klasse ook te introduceren in de Asian Le Mans Series. De laatste jaren is daar de hoofdklasse de LMP2, maar men wil hiermee ook de Aziatische automarkt activeren om in te stappen in de klasse. Overigens zou deze alleen voorbehouden worden aan klantenteams. Bij de constructeurs wordt dit met gemengde gevoelens onthaald. Porsche verklaarde aan Sportscar365 dat men er niet helemaal voor openstaat, tenzij andere merken mee op de kar springen. Zij zijn namelijk de enigen die klantenteams wagens bezorgen en willen niet een klasse met alleen maar Porsche 963's. BMW vindt het dan weer te vroeg om uit te breiden, terwijl Toyota compleet uit de lucht viel. In ieder geval houden we dit zeker in de gaten.

Zak Brown
Zak Brown
*** McLaren was al langer geïnteresseerd om eventueel in te stappen in de hoogste klasse met een LMDh, maar het bleef lang stil. Tijdens de 24 Heures du Mans werd er bekend gemaakt dat de homologatie van de huidige wagens van Hypercars en GTP verlengd werd tot 2029 en dat stelde McLaren Racing CEO Zak Brown gunstig gezind. De Amerikaan liet optekenen dat als McLaren de topklasse zou vervoegen, dit ten vroegste in 2027 zou zijn.

Start FIA GT World Cup in Macau
Start FIA GT World Cup in Macau
*** Sinds vorige week zijn de inschrijvingen voor de FIA GT World Cup in Macao open gegaan. Net zoals de andere jaren gaat de Cup weer verdeeld worden over een kwalificatierace van twaalf ronden, terwijl de hoofdrace zestien ronden omvat. Vorig jaar won Raffaele Marciello nog in zijn laatste race voor Mercedes-AMG, het valt dus af te wachten of hij zijn titel gaat verdedigen in de BMW M4 GT3.

Dries Vanthoor - Audi R8 LMS EvoII
Dries Vanthoor - Audi R8 LMS EvoII
*** Een maand voor Macao komen de GT's in actie in de FIA Motorsport Games en de reglementen voor beide klassen werden bekend gemaakt. De GT Cup zal net zoals twee jaar geleden voorbehouden zijn voor teams met twee piloten. De ene rijder moet brons geklasseerd zijn, terwijl de andere zilver. GT Sprint is dan weer open voor iedereen die minstens een International grade C licentie heeft. In de laatste editie kwam Dries Vanthoor nog in actie, toen voor het laatst met een Audi en eindigde hij als derde achter Matt Campbell en Mirko Bortolotti. In GT Cup was er geen Belgische equipe en die werd toen gewonnen door de Fransen Eric Debard en Simon Gachet.

Foto's: NLS - Bryan Herta Autosport - GT Open - Cadillac - Racing International Photography - Georges de Coster - Geert Franquet - Shameem Fahath - Thomas Smets



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons