van der Horst

Opnieuw GP van Antwerpen 60 jaar na datum

GranClassicGP Antwerpen
GranClassicGP Antwerpen
De “GP van Antwerpen”; voor sommigen lijkt het een droom, voor anderen is het een vage herinnering, maar voor velen kan dit in 2014 werkelijkheid worden. De eerste editie van de “Groote Prys van Antwerpen” vindt plaats op 22 mei 1938. De wedstrijd wordt verreden op een afgesloten snelheidsparcours van zes kilometer te Linkeroever, met paddock op de Groenplaats (!) ter hoogte van de Grand Bazar in de Antwerpse binnenstad.
  • Dreamdrive
De overwinning in deze eerste editie is weggelegd voor Fransman Robert Mazaud (Delahaye). De tweede editie wordt in 1939 gedomineerd door Alfa Romeo en de Italiaanse fabriekspiloot Giuseppe Farina, die de legendarische 4,5 liter 12 cilinder motor van het merk succesvol de allereerste maal de sporen geeft. Voor de ogen van het talrijk aanwezige Antwerpse publiek maakt Fransman Raymond Sommer het Alfa Romeo dubbelfeest compleet. De intrede van de Tweede Wereldoorlog maakt echter een einde aan de opkomende populariteit van de GP van Antwerpen. In 1954 wordt de derde en tot op heden laatste editie van de GP van Antwerpen verreden, ditmaal enkel voorbestemd voor Formule 3 wagens, en gewonnen door Borremans. Autosport in de stad Antwerpen lijkt vanaf dat moment verloren, maar niets is minder waar!

De “granclassicgp Antwerpen Memorial Staepelaere® 2014” zal op 18, 19 en 20 juli (75 jaar na Farina’s imposante overwinning nota bene) die vergane glorie van autosport in Antwerpen opnieuw doen herleven, met een uniek regelmatigheidsevenement doorheen en rond de Antwerpse koekenstad, verspreid over 2 dagen! Autosport.be had hiertoe een gesprek met organisator/wedstrijddirecteur Gert Staepelaere.

Wat omvat het concept van deze “granclassicgp Antwerpen 2014”?

GranClassicGP Antwerpen
GranClassicGP Antwerpen
"De bedoeling van onze organisatie is om autosport te combineren met een uitzonderlijke locatie, en dit door middel van een evenement dat zowel voor deelnemer als publiek uniek en ontspannend dient te zijn. Met andere woorden terugkeren naar de glorietijd van de autosport in België waar zowel de puurheid van de sport tijdens de wedstrijd, als de collegialiteit en ontspannen sfeer naast de competitie hoog in het vaandel wordt gedragen, en dit met optimale toegankelijkheid voor het grote publiek...autosport opnieuw als een groot familiaal evenement! De nadruk voor de deelnemers tijdens de wedstrijd ligt hierbij op regelmatigheid, en de winnaar zal dan ook het team blijken dat zowel de rijvaardigheid als de navigatietechnieken over de verschillende proeven weet te beheersen".



Hoe ziet het programma er dan juist uit?

"Op vrijdag staat de gebruikelijke administratieve en technische controle voor de deelnemers op het menu en koppelen we dit aan de opening van ons “1938” clubhuis, een Sushi ’n Gin experience, veiling van een unieke wagen voor het goede doel, en openingsavond op een geheime locatie".

GranClassicGP Antwerpen
GranClassicGP Antwerpen
"Zaterdagochtend gaan de deelnemers dan echt van start op de Grote Markt voor de Memorial Staepelaere® (de blijvende hommage aan mijn overleden vader Gilbert), een regelmatigheidsrally van 300km volledig volgens de navigatiesystemen van vroeger, met geheime tijdscontroles. Het traject zal langs verschillende pittoreske en uitdagende wegen verlopen, met middagstop op een unieke locatie. Deze hou ik nog even geheim, maar zal bij het grote publiek herinnerd worden uit een bepaalde televisiereeks. De aankomst is ’s avonds opnieuw voorzien op de Grote Markt te Antwerpen. Vervolgens zullen de deelnemers zich per klasse naar hun respectievelijk gesloten wagenpark begeven op verschillende plaatsen in de historische binnenstad (Groenplaats, Grote Markt, Steenplein), zodat het publiek tijdens de avond kan genieten van dit openluchtmuseum. De deelnemers zullen tenslotte van een uitgebreid diner kunnen genieten".

"Zondag staat dan de kers op de taart op het programma met de Groote Prys Antwerpen. Hierbij dienen de deelnemers op een uniek afgesloten parcours van drie kilometer rond het MAS op het Eilandje in de binnenstad 5 x 5 ronden af te leggen tegen bepaalde gemiddelde snelheden, opnieuw met geheime tijdcontroles uiteraard. Deze proef zal zowel voor piloot als copiloot het uiterste van hun kunnen vergen voor een succesvolle voltooiing. Ook de startwijze zal hierbij terugkeren naar de vergane glorietijden zoals het behoort. Op zondagavond staat voor de deelnemers de afsluitende prijsuitreiking en podiumceremonie gepland in ons “1938” clubhuis".

Gezien de omvang hiervan lijkt ons dit een zeer ambitieus programma?

GranClassicGP Antwerpen
GranClassicGP Antwerpen
"Misschien wel, maar als je iets unieks wil realiseren, iets waar er “in ’t stad” al jaren wordt van gedroomd en over gesproken wordt, maar tot nu toe nog geen realisatie kende, dan moet je dit ook ambitieus durven aanpakken. Als je weet dat het Antwerpse gemeentebestuur over de ganse lijn zijn goedkeuring en medewerking aan dit project verleent, en dit evenement ook volledig kadert in een cultureel en familiaal gebeuren, de vooroorlogse nostalgie van Autosport in Antwerpen eert en reeds verschillende internationale deelnemers op de lijst heeft staan, dan denk ik dat we op de ideale lijn rijden momenteel".

Als zoon van rallylegende Gilbert Staepelaere is een eerbetoon aan hem iets wat U jaarlijks met hart en ziel probeert te realiseren, vanwaar de keuze van Memorial Staepelaere® voor dit evenement?

"De uniekheid van het evenement! Mijn vader is altijd een fiere Antwerpenaar geweest. Hij is hier opgegroeid, heeft hier altijd geleefd en was ook een boegbeeld voor de Antwerpse autosport in zijn tijd. Nationale Autoclub Excelsior was zijn favoriete autosportclub en op en top Antwerps sinds 1961. Bovendien kende hij Antwerpen ook van binnen en van buiten (letterlijk). Gezien de unieke opzet en context van het evenement, en proeven op locaties waar je als Antwerps piloot van droomt, heb ik dan ook niet lang getwijfeld om de Memorial Staepelaere® dit jaar aan dit evenement toe te kennen".

Zullen de deelnemers en toeschouwers ook bepaalde elementen van Gilbert mogen herkennen dan?

"Zeker en vast! Achter de schermen is er momenteel veel aan de gang, waarvoor het momenteel nog te vroeg is om openbaar gemaakt te worden. Maar ik kan wel vertellen dat zowel voor de deelnemers (het roadbook bijvoorbeeld in authentieke retro stijl) als voor het publiek enkele verrassingen in de maak zijn. Zo zal de befaamde Kinley Ford Escort MK2 rallywagen waarmee mijn vader reed op zondag actief ten tonele verschijnen, als ook gekende namen uit de geschiedenis van de Belgische Autosport".

Hoe lopen de inschrijvingen tot hiertoe?

"Een exact getal kan ik momenteel nog niet bekend maken, maar momenteel loopt alles volgens plan. Zo hebben er zich al verschillende internationale deelnemers aangemeld, zoals enkele wagens uit de befaamde Mille Miglia alsook de prachtige Porsche 718 RSK van onze hoofdsponsor State of Art. Maar ook enkele gekende namen uit de Belgische oldtimerwereld en verschillende deelnemers uit de Memorial Staepelaere van de afgelopen jaren hebben reeds ingeschreven. Iedereen is overigens welkom voor deelname volgens de voorwaarden beschreven in het reglement dat kan terug gevonden worden op onze website (www.granclassicgp.com). We wensen er alvast met z'n allen een groot feest in Antwerpen van te maken"!



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Varia op vrijdag 7 maart 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons