van der Horst

Rallye Monte Carlo Historique: Winst voor José Lareppe - Dirk Van Rompuy mist nipt het podium

Lareppe-David - Opel Kadett C GT/E
Lareppe-David - Opel Kadett C GT/E
De loodzware Rallye Monte Carlo Historique is achter de rug en het Waalse duo José Lareppe/Lieven David boekte zijn derde zege in de Opel Kadett GT/E na eerdere overwinningen in 2010 en 2012. Hij volgt hierbij de Monegask Brianti op de vorige editie won in een Renault Alpine A110. Met drie overwinningen is Lareppe de onbetwiste recordhouder.
  • Skylimit Events
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - opel Ascona i2000
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - opel Ascona i2000
Niemand, buiten Lareppe, wist de Monte Carlo Historique reeds meer dan eenmaal te winnen en met drie zeges zal hij dus niet onmiddellijk worden bijgebeend. Ook voor Opel een goede zaak, want met drie zeges komt het Duitse merk op gelijke hoogte van Mercedes en is het één zege verwijderd van Porsche, dat recordhouder is in deze klassieker. Van Rompuy/Vanoverschelde en Horgnies/Hayez maakten het Belgisch feest compleet met respectievelijk een zesde en tiende plaats.

Ruben Maes-Filip Deplancke - Porsche 914/6
Ruben Maes-Filip Deplancke - Porsche 914/6
Ook de andere Belgen deden het voortreffelijk met overwinningen en podiumplaatsen tijdens de 14 KP’s voor José Lareppe, Dominique Holvoet, Dirk Van Rompuy, Ruben Maes, Jean-Pierre Mondron en Raymond Horgnies. De prijs van de strijdlust is ongetwijfeld voor Ruben Maes en Filip Deplancke en er is zelfs een vliegtuig aan te pas gekomen om een defecte alternator en bekabeling over te vliegen. Een onwaarschijnlijk verhaal van doorzettingsvermogen, maar daar komen we later op terug.

Over de voorbereiding, dag 1 en dag 2 hadden we het reeds eerder en tijdens de slotdag is er nog zwaar gevochten binnen de top 10. Na de eerste KP van deze slotdag pakte Lareppe de leiding en gaf deze niet meer uit handen.

Van Rompuy Racing
Van Rompuy Racing
Dirk Van Rompuy, bijgestaan door Jens Vanoverschelde, verloor op onverklaarbare wijze extra seconden en moesten vol in de aanval tijdens de nacht van de lange messen over de ijspiste bovenop de Col de Turini. De Antwerpenaar maakte in de eindfase nog vier plaatsen goed en zette onder meer de Porsches van favorieten Babini en Johannessen opzij. Het Opel-duo eindigde knap zesde, maar los van de onverklaarbare verloren tijd had een podiumplaats er in gezeten. Al bij al toch zeer tevreden gezichten in het kamp van VR Racing, dat vorig jaar nog de tiende plaats pakte.

Dominique Holvoet-Bjorn Vanoverschelde - Toyota Celica GT
Dominique Holvoet-Bjorn Vanoverschelde - Toyota Celica GT
Nog Belgen binnen de top 10 waren onder meer Joseph Lambert met een vierde plaats als co van de Fransman Durand en de Porsche 911 van het duo Horgnies/Hayez die de top 10 afsluit. Dominique Holvoet en co Bjorn Vanoverschelde verloren ook tijd op een onverklaarbare wijze en werden na hun vierde plaats vorig jaar ditmaal vijftiende.


De Cremer-Van Bourgonie - Opel Ascona 400
De Cremer-Van Bourgonie - Opel Ascona 400
Michel Decremer en Eric Van Bourgonie werden 27ste in hun Opel Ascona 400, Jean-Pierre Mondron en Eric Werner 32ste met de Porsche 911, Jean-Paul Vilain 151ste met de Fiat X1/9. In totaal reden 257 wagens de wedstrijd uit en moesten er 44 vroegtijdig aan de kant. De Franse sterrijder Ragnotti zal zich ongetwijfeld geamuseerd hebben in de sneeuw in de officiële R8 Gordini, maar tegen de echte specialisten is geen kruid gewassen voor een dichte ereplaats. De Fransman eindigde anoniem 93ste op meer dan een uur van winnaar Lareppe

Foto's: Eddy Coppée



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Rally Internationaal op woensdag 29 januari 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons