van der Horst

Red Bull X2014 onthuld

Red Bull X2014
Red Bull X2014
Adrian Newey ontwierp in het verleden de Red Bull X1 (ook wel Red Bull X2010 gedoopt), een fictief prototype waarbij de geniale ontwerper carte blanche kreeg om de snelste wagen te bouwen ter wereld, zonder daarbij te moeten werken binnen de beperkingen van reglementen. De bolide dook op in Gran Turismo 5 en iets later kwam ook de opvolger, de Red Bull X2011, uit, wederom getekend door de CTO van Red Bull. Met de komst van Gran Turismo 6 voor de deur, laat Newey opnieuw zijn magie zien en werd de Red Bull X2014 voorgesteld; een bolide gebaseerd op zijn voorgangers de X2010 en X2011 en welke in Gran Turismo 6 beschikbaar zal zijn in drie varianten.
  • LTF
Red Bull X2010
Red Bull X2010
De X2010 was een geesteskind van Polyphony Digital en Red Bull CTO Adrian Newey. Het ontwerp van de bolide zou deze eenzitter toelaten om meer dan 450 km/u te rijden dankzij een 3 liter V6 turbo en is daarmee veruit superieur ten opzichte van neem nu een F1-bolide. De update van deze krachtpatser, X2011 gedoopt, bracht een nog hogere topsnelheid naar het strijdtoneel, naast visuele aspecten zoals een grotere achtervleugel, andere uitlaten en licht gewijzigde bodywerk onderdelen. Opvallend op de bolide overigens, was een ventilator, zoals bij de Brabham BT46B F1-bolide, om het prototype beter op de baan te houden.

Red Bull X2014
Red Bull X2014
Veel details omtrent de X2014 zijn nog niet bekend, al vallen op de render bij deze tekst vooral nieuwe aerodynamische elementen op. Wat wel geweten is, zijn de namen van de drie edities van de bolide die beschikbaar zullen zijn: de X2014/F (fan car), de X2014/S (de standaard wagen) en de X2014/J (Junior wagen).

Foto's: Marnik Mouchaers & Polyphony



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op dinsdag 3 december 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons