van der Horst

Roar before the Rolex 24: Porsche en Cadillac openen het snelst in de eerste twee trainingen

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Het IMSA seizoen is in Daytona officieel van start gegaan met de eerste dag van de Roar before the Rolex 24 en het was de Porsche van Porsche Penske Motorsport en de Cadillac van Action Express Racing die de snelste tijden realiseerden. Nick Tandy - teamgenoot van Laurens Vanthoor - zette de besttijd op de tabellen in de eerste sessie, terwijl Pipo Derani een zelfde eer te beurt viel in de tweede. Overigens waren de Belgen zeer goed op dreef in zowel GTP als in GTD tijdens deze twee trainingen .
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
In de eerste training zette Tandy al vroeg de toon en het was pas tegen het einde van de sessie dat hij bedreigd werd door Augusto Farfus, Maxime Martin's teamgenoot in de #25 BMW M Team RLL. De Braziliaan deed 0.035" minder goed dan de Brit. Beiden bleven de #24 BMW M Team RLL van Nick Yelloly, de bolide met Dries Vanthoor, voor. Maar het was uiteindelijk Derani die met de Action Express Racing Cadillac de snelste tijd van de dag reed met een 1:35.217 in de tweede training. Ook nu klokte de BMW #25, ditmaal bestuurd door Connor de Phillippi, als tweede af, weliswaar op ca. vier tienden terwijl Laurens Vanthoor de derde tijd neerzette met de Porsche van Penske Motorsport. Ondertussen moesten de Acura's van Wayne Taylor Racing with Andretti  ondergaan, al kwamen zij in de namiddag beter voor de dag. Ook de klantenteams van Porsche, waaronder de Proton Competition Porsche van Alessio Picariello, hebben nog wat werk voor de boeg. Zij klokten telkens als negende en tiende af.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
In GTD zette de Acura van Gradient Racing de toon zette in de voormiddag, met dank aan Katherine Legge. Zij was zelfs sneller dan de beste GTD Pro, de Iron Lynx Lamborghini #60 van Matteo Cressoni. Ook de derde tijd algemeen was weggelegd voor een GTD, namelijk de AWA Racing Corvette met Nicolas Varrone. Vanaf daar volgden drie wagens die uitkwamen in GTD Pro, met de Iron Lynx Lamborghini #19 met Andrea Caldarelli, de Risi Competizione Ferrari met Daniel Serra en de Ford Mustang met Frédéric Vervisch. Na de middag prijkte Ford bovenaan de tabellen, ditmaal met Christopher Mies achter het stuur. De Duitser verteerde de overstap van Audi naar het Amerikaanse merk goed en bleef de beste GTD voor, de Wright Motorsports Porsche van Jan Heylen; die had in de voormiddag de vijfde tijd gerealiseerd. De wagen van Vervisch was in de namiddag zesde snelste in de klasse, ditmaal dankzij Dirk Müller. Ook de Iron Dames waren er actief. Sarah Bovy en co eindigden respectievelijk veertiende en negende in GTD.

Tot slot zetten de Oreca's van United Autosports en Era Motorsports  telkens de besttijd op de tabellen in de LMP2-klasse. Overigens werd de rode vlag driemaal boven gehaald, verdeeld over de twee sessies, weliswaar telkens voor niet te zware incidenten. Vandaag staan er drie vrije trainingen van in totaal vier uur op het programma, waarvan de laatste twee uur 's avonds worden afgewerkt.

Foto's: Porsche AG - BMW M Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zaterdag 20 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Roar before the Rolex 24.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons