van der Horst

SRO herschikt klassenstructuur voor de start van het Fanatec GT Europe-seizoen

Fanatec GT World Challenge
Fanatec GT World Challenge
In Monza gaat op 21 april het Fanatec GT Europe-seizoen van start met een drie uur durende Endurance Cup-race. De aftrap van het bekende schema van tien meetings, met de CrowdStrike 24 Hours of Spa (29 juni - 2 juli) als blikvanger. Record-grids voor zowel de Ardennenklassieker als de Fanatec GT Sprint Cup naast het gebruikelijk sterk deelnemersveld in Endurance, beloven andermaal een fantastisch seizoen. Ook dit jaar noteren we wijzigingen aan het sportreglement, met een herziene klassenstructuur, een nieuwe 'wave-by' procedure, een gereduceerde maximale rijtijd in Spa alsook een gewijzigde rode vlag-procedure.
  • Powercars
De gewijzigde klassenstructuur moet er voor zorgen dat de klassennamen meer beantwoorden aan de rijders line-ups, wat ook de fans ten goede komt. Er zijn vijf klassen bij Fanatec GT Endurance Cup-evenementen: Pro, Gold Cup, Silver Cup, Bronze Cup en Pro-Am. In de Fanatec GT Sprint Cup zullen alle vijf meetings de Pro-, Gold Cup- en Silver Cup-klassen bevatten, terwijl de deelnemers aan de Bronze Cup present tekenen in Misano, Hockenheim en Valencia.

De Pro-klasse blijft ongewijzigd, zonder beperkingen voor de rijders line-up (in Spa is een Pro-crew beperkt tot drie piloten) die enkel strijden voor het algemeen klassement.

Iron Dames - Ferrari 488 GT3
Iron Dames - Ferrari 488 GT3
Hoewel de benaming Gold Cup vorig jaar al werd gebruikt, is dit in feite een nieuwe categorie. De maximale line-up in Endurance is Goud-Goud-Zilver en Goud-Goud-Goud-Zilver tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa. In Sprint moeten ploegen bestaan ​​uit één goud en één zilver. De klasse werd in het leven geroepen gezien het aantal Silver-rijders dat onlangs is geüpgraded naar Gold. Met crews die voornamelijk bestaan ​​uit rijders die een professionele carrière beogen, mag worden verwacht dat de best presterende teams zich vooraan in de debatten zullen mengen of zelfs een regelrechte podiumplaats beogen.

De Silver Cup blijft ongewijzigd voor 2023. Of het nu gaat om sprint of endurance, de line-ups moeten volledig zijn samengesteld ​​uit rijders met een Silver-ranking. 

AF Corse - Ferrari 488 GT3
AF Corse - Ferrari 488 GT3
De Bronze Cup wordt de grootste klasse in de Fanatec GT Endurance Cup en tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Hoewel de naam eerder werd gebruikt voor volledig bronzen bezettingen, is dit in feite de Gold Cup-categorie van vorig jaar. Een maximale line-up van Platinum-Silver-Bronze wordt aanvaard in Endurance, terwijl een extra Silver kan worden toegevoegd in Spa. In Sprint is de maximale line-up Platinum-Bronze.

Naast het uit de kluiten gewassen Endurance-veld nemen 10 extra teams deel aan de Fanatec GT Sprint Cup, waarvan het seizoen over drie meetings wordt verreden. Een automatische uitnodiging voor de 24 uur van Le Mans 2024 wil de deelnemers aan de Bronze Cup extra motiveren.

Pro-Am blijft ook ongewijzigd hoewel de klasse enkel zal rijden tijdens Endurance-evenementen. Net als vorig jaar is er een maximale line-up van Platinum-Bronze-Bronze, in Spa kan er nog een extra Platinum bij.

Safety Car 2022 TotalEnergies 24 Hours of Spa
Safety Car 2022 TotalEnergies 24 Hours of Spa
Niet onbelangrijk is de nieuwe wave-by procedure voor de Fanatec GT Endurance Cup. Tijdens een safety car-periode mogen alle auto's die hun klasseleider in de rij voor zijn, inhalen en achteraan het veld aansluiten, waardoor ze in feite een ronde cadeau krijgen. De regel wordt enkel in Endurance toegepast en treedt in werking nadat de Full Course Yellow-fase is beëindigd. Dit zou vooral tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa belangrijk kunnen zijn, waar het verliezen van een ronde een potentiële winnaar kan elimineren.

De maximale rijtijd tijdens de 24U wordt van 14u teruggebracht naar 11u, om Spa in lijn te brengen met andere rondes van de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli. Een minimale rijtijd van twee uur wordt ingesteld wanneer het reglement geen bovengrens stipuleert.

De rode vlag-procedures worden geharmoniseerd voor alle Fanatec GT World-meetings. Zo zullen deelnemers aan de 24U bij een rode vlag niet meer naar de pits terugkeren. Ten slotte kunnen teams die auto's onder verschillende licenties runnen nu als één enkele entiteit worden beschouwd wat hun pitmanagement betreft, waardoor ze tankinstallaties kunnen delen.

Foto: SRO Motorsports Group - Arne Simons - Niels Vaeck - Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in GT World Challenge Europe op dinsdag 11 april 2023.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons