van der Horst

Stellantis brengt Lancia terug naar rallysport

Lancia Ypsilon Rally4
Lancia Ypsilon Rally4
Lancia maakt een langverhoopte comeback naar de rallysport. Dat heeft de groep Stellantis maandag bekend gemaakt. Het merk zal van de Ypsilon een Rally4-versie maken en vervoegt daarmee binnen de groep de Opel Corsa en Peugeot 208 Rally4-wagens.
  • De Swert Opticiens
Tom Boonen - Lancia Delta HF Integrale
Tom Boonen - Lancia Delta HF Integrale
Het nieuws van de terugkeer van Lancia zat vervat in een lange aankonding waarbij Stellantis onder meer een elektrische versie van de Ypsilon HF voorstelt en een HF-versie van andere modellen aankondigt.

Maar voor de rallyfans is vooral de terugkeer van het iconische Lancia naar de sport het grootste nieuws en het doet nu al dromen. Stellantis zweept die droom zelf nog fors op door bij de lancering de Ypsilon te tonen in de historische Martini-kleuren. Lancia is nog altijd het meest succesvolle merk in de rallysport met talloze merken- en rijderstitels.

De nieuwe Ypsilon HF zal aangedreven worden door een 1.2 turbomotor met drie cilinders, goed voor 212 PK. Op de Lancia zal een al even historisch logo pronken, dat van de Lancia Corse HF. Voorlopig is er geen sprake van een Rally1- of Rally2-versie, maar Lancia spreekt van een tienjarenstrategie, dus misschien mogen de supporters blijven dromen. Al jaren circuleren er conceptbeelden van een WRC-versie, maar een terugkeer in de koninginneklasse blijft voorlopig een luchtkasteel.

Lancia 037
Lancia 037
Nog voor er sprake was van een rijderskampioenschap reeg Lancia al de titels aaneen. Het was Sandro Munari die met de Stratos het palmares opende in 1977. Later volgden nog titels met de Lancia 037 Group B en de Delta, met een gigantische succesreeks tussen 1987 en 1992 waarbij Lancia zes opeenvolgende merkentitels behaalde. De Fin Juha Kankkunen bezorgde in 1991 het merk de laatste rijderstitel.

Foto: Stellantis, Costa Brava Rally, BRC

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Rally op dinsdag 28 mei 2024.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons