van der Horst

Syntix WEK Zandvoort: Mission accomplished voor NSC Motorsports

Podium slotwedstrijd Syntix WEK
Podium slotwedstrijd Syntix WEK
De opdracht is volbracht en het beoogde resultaat is bereikt voor NSC Motorsports dat afgelopen weekend zijn Lamborghini Gallardo GT3 liet debuteren tijdens de slotwedstrijd van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap, een wedstrijd over vier uren. Het NSC Motorsports van Thierry Verstraete was vrijdag en zaterdag afgezakt naar het Nederlandse Zandvoort voor de ‘Final 4 Zandvoort’ met als hoofddoel een definitieve roll out van de Lamborghini Gallardo GT3, een generale repetitie en een ideale racesimulatie voor het nagelnieuwe team rond NSC Motorsports.
NSC Motorsports - Lamborghini Gallardo GT3
NSC Motorsports - Lamborghini Gallardo GT3
Zoals reeds gemeld in de preview van NSC Motorsports was deze uitstap richting Zandvoort vooral bedoeld om het team te roderen richting de endurance wedstrijden van de BRCC (Belgian Racing Cars Championship) en ook om teameigenaar Thierry Verstraete de kans te geven om Zandvoort te ontdekken en meer ervaring op te doen in de snelle Italiaanse bolide.

Thierry Verstraete profiteerde van de vrije trainingen op vrijdag om samen met kompanen Nick Catsburg en Pieter Dubois de duinenomloop onder de knie te krijgen en uiteraard ook om veel data te verzamelen gezien de BRCC ook een uitstap richting Zandvoort op zijn kalender heeft staan. En het feit dat er zowel in droge als in natte weersomstandigheden werd getraind, was inzake het verzamelen van data reeds een schot in de roos.

Pieter Dubois-Thierry Verstraete-Nick Catsburg
Pieter Dubois-Thierry Verstraete-Nick Catsburg
“Het werd een droomscenario”, aldus een duidelijk tevreden Thierry Verstraete na de wedstrijd. “Het team draait als een Zwitserse klok en de samenwerking met de vaste kern van NSC Motorsports, de ingenieur en meccano van Reiter Engineering en teambaas Pieter Dubois was ronduit schitterend. Ik kon me ten volle concentreren op mijn leerproces en had geen verdere beslommeringen. We werden tweede en zodoende is het eerste podium van het seizoen een feit”.

Nick parkeerde de Lamborghini op de pole en logischerwijs nam hij dan ook de start van de race over vier uren. De bedoeling was dat NSC Motorsports het bij drie pitstops zou houden met achtereenvolgens Catsburg, Verstraete, Dubois en nogmaals Verstraete achter het stuur. De Lamborghini lag van bij de start mooi aan de leiding en het was pas op 17 minuten van de geblokte vlag dat Thierry Verstraete de eerste plaats uit handen moest geven aan de Renault Mégane Silhouette van de latere winnaars.

NSC Motorsports - Lamborghini Gallardo GT3
NSC Motorsports - Lamborghini Gallardo GT3
Thierry Verstraete: “Het strategisch plan was zo opgezet dat ik twee stints van een uur zou rijden, gezien Nick en Pieter over veel meer ervaring beschikken en het circuit kennen als hun broekzak. We hadden kunnen winnen, maar we moesten een vierde pitstop inlassen omdat een steen tussen de remklauw en het wiel voor wat schade zorgde. We moesten ook twee minuten komen uitzweten in de pitlane omdat we iets te vroeg de baan opgingen na een pitstop. En gezien Nick en Pieter sneller zijn dan mezelf, hadden we ook nog de strategie kunnen aanpassen inzake de laatste stint, maar dat was niet de opzet van deze deelname. Vooral ikzelf moet nog veel bijschaven en dat kreeg prioriteit. Dit is pas mijn tweede seizoen in een wagen op circuit na mijn carrière in motorraces en het blijft wennen en aanpassen. Ik heb opnieuw gigantisch veel bijgeleerd en ik weet nu wat het is om met een snelle wagen en in druk verkeer de tragere deelnemers op een veilige manier te dubbelen. Vorig seizoen met de Porsche in de Klasse GT Cup van de BRCC was dit enigszins anders. Het blijft crescendo gaan en er volgen uiteraard nog trainingsessies alvorens we in de BRCC opnieuw voor de leeuwen worden gegooid”. 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 10 maart 2014.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons