van der Horst

Toyota frist GT86 op

Toyota GT86 2017
Toyota GT86 2017
Toyota zal volgende week op het Autosalon in New York een opgefriste versie van de Toyota GT86 voorstellen. De wagen kent dus zijn wereldpremière op Amerikaanse bodem en zal in de herfst ook naar België komen. Voor de Amerikanen gaat het overigens wennen zijn, want de Toyota zal vanaf het nieuwe model niet langer door het leven gaan als Scion FR-S, maar wel als Toyota 86, net als in veel Aziatische landen en zelfs Zuid-Afrika en Zuid-Amerika.
  • De Swert Opticiens
Toyota GT86 2017
Toyota GT86 2017
Nieuw voor het model 2017, zijn hertekende koplampen (LED's), een nieuwe bumper en een groter radiator rooster welke de bolide iets sportiever doen ogen. Ook de velgen kregen een opfrisbeurt en hebben nu gedraaide spaken. Vanbinnen hebben de ingenieurs de sportwagen eveneens onder handen genomen waarbij de zetels in leder en Alcantara verkrijgbaar zijn. Op vlak van motorisatie zweren de Japanners nog steeds bij de 2 liter boxermotor die 200 paarden stalt. De ophanging en de schokdempers zijn wel aangepast, wat het rijgedrag ten goede moet komen.

#202 Toyota GT86 Cup Muytjens/Brody/Barbaro/Dujardyn
#202 Toyota GT86 Cup Muytjens/Brody/Barbaro/Dujardyn
Van de Toyota GT86 bestaan ook twee raceversies, met name de GT86 CS-R3, voor Rally en de GT86 CS-Cup welke vaak ingezet wordt op wedstrijden op de Nürburgring, bijvoorbeeld in de VLN. De GT86 CS-R3 was de eerste achterwielaangedreven R3-bolide die een FIA-homologatie kreeg in een startveld dat tot dan gedomineerd werd door voortrekkers. De bolide werd evenwel fel geplaagd door problemen in de homologatieperiode en het debuut moest uiteindelijk uitgesteld worden.

Foto's: Toyota & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op vrijdag 18 maart 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons