Le Castellet: Wie houdt José Maria Lopez en Citroën van derde titel op rij?
![Citroën C-Elysée WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/4d4845ef05b33ae3e89cb9d999919c699838de81.jpg)
![José Maria Lopez - Yves Matton - Yvan Muller](https://www.autosport.be/i/200/upload/3819cfe9e31dc2cd823aca3bfe2816398bb4cbff.jpg)
Dat Citroën eens te meer een referentierol krijgt toebedeeld, zal wel niemand verbazen; de Fransen lukten de voorbije twee jaar dan ook 92% van de poles en namen 81% aan overwinningen voor hun rekening. Zo we echter José Maria Lopez mogen geloven, wacht de Citroën-falanx dit jaar alvast een moeilijke seizoenstart. Zowel de beide officiële C-Elysées als de drie Sébastien Loeb Racing-exemplaren bemand door Mehdi Bennani, Tom Chilton en Grégoire Demoustier krijgen immers zowel in Frankrijk als op de Slovakiaring 80kg ballast mee aan boord, daar waar de concurrentie ballastvrij van start gaat. Dat het maximale succesballast van 60 naar 80 kg werd opgetrokken opdat ook de overige merken eindelijk een aandeel in de titelstrijd zouden hebben, zegt al veel, zoniet alles. Wat er ook van zij, het is geen geschenk, terwijl ook het nieuwe format, met de omgekeerde startgrid (top 10) voor race 1 (ipv. voor race 2 zoals tot dusver het geval was), de teams ongetwijfeld tot nieuwe stategieën noopt.
Daar tegenover staat dat de C-Elysées het op Circuit Paul Ricard Citroën erg naar hun zin hebben, getuige de vier overwinningen die het Franse merk er de voorbije twee jaar boekte. En hoewel niet meer dan een collectieve test, trokken de met een aerodynamisch hertekende neuspartij uitgeruste C-Elysées in Vallelunga in zeven van de acht collectieve testsessies toch maar weer het laken naar zich toe.
![Honda Civic WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/30ef4268ae4846df925b443a17b3be49fcd4316f.jpg)
![Norbert Michelisz - Castrol Honda World Touring Car Team](https://www.autosport.be/i/200/upload/0cb62a92a814203d54856b93caadb544002a1795.jpg)
![Rob Huff - Norbert Michelisz - Tiago Monteiro](https://www.autosport.be/i/200/upload/aab64b8e96c65044ea8bdf9bc175ce25032e265f.jpg)
![Nick Catsburg - Lada Sport Rosneft](https://www.autosport.be/i/200/upload/10ba68ffedcd151f63399c7d726ab3b8e601c451.jpg)
![Hugo Valente - Lada Sport Rosneft](https://www.autosport.be/i/200/upload/eea5d69260f96136dfd519d9c3e6f339980c8263.jpg)
![Thed Björk - Volvo S60 Polestar TC1](https://www.autosport.be/i/200/upload/718fe9fa414e10a8b2a217818d0fe6f42edafe32.jpg)
![Thed Björk & Fredrik Ekblom](https://www.autosport.be/i/200/upload/5c2c085d62f98c992b41c79fccfe48976ff2b2a9.jpg)
"Tijdens de collectieve test in Vallelunga lieten we veelbelovende prestaties optekenen, maar zowel Thed als ikzelf zijn reeds te lang op dit niveau actief om niet te beseffen dat het nog veel te vroeg is om reeds conclusies te trekken", aldus Frederik Ekblom. Rijders en team ontdekken dit jaar weliswaar de omlopen, maar hun open aanpak waarbij zij elkaar meer als vrienden dan als teamgenoten of rivalen zien, garandeert dan weer een optimale samenwerking.
![René Münnich - Chevrolet Cruze RML](https://www.autosport.be/i/200/upload/0e3336d9a27d04bb5c408531c2f602d755889266.jpg)
Het Zweede NIKA Racing zorgde deze week dan weer voor een verrassing door het vooropgestelde programma met de Honda Civic te schrappen en uit te pakken met een Chevrolet Cruze. Het team meldde dat de Chevrolet-switch reeds in de pijplijn zat voor 2017, maar dat deze plannen als gevolg van een 'zeer aantrekkelijk voorstel' met een jaar werd vervroegd. Rijder met dienst hier is de jonge Zweed John Bryant-Meisner, al komt die door de late wissel pas op de Slovakiaring in actie.
![Tom Coronel - ROAL Motorsport](https://www.autosport.be/i/200/upload/444d540eb460a1e6795525b8d9a5f43bb0803a86.jpg)
Foto's: Citroën Racing, Honda Pro Racing/David Noels, Lada Sport Rosneft, Polestar, FIA WTCC & Hans van Onsem
Tweet