24H Le Mans: 24 Uur van Le Mans 1961: Olivier Gendebien voor de derde maal
![Gendebien aan het stuur van de winnende Ferrari](https://www.autosport.be/i/200/upload/ee833e5f2880feb63bcfacac5827c278ce27d823.jpg)
L’écureuil des Ardennes
Aanvankelijk startte Olivier Gendebien zijn carrière als rallyrijder. Hij bleek een echt natuurtalent en veroverde in 1955 de Belgische titel in deze discipline. Van ’56 tem ’60 werd hij “Champion de Belgique” in de autosportdiscipline. Al snel vergrootte de Brusselse stuurvirtuoos zijn actieterrein en nam deel aan belangrijke internationale wedstrijden. In aanwezigheid van de “crème de la crème” blonk hij uit als een zeer snelle, constante rijder met een ongelofelijk gevoel voor techniek. Toenmalige collega-piloten, velen uit F1-kringen, vertelden dat racewagens die Olivier piloteerde na de wedstrijd nog beter reden dan ervoor! Een eigenschap die van Gendebien de absolute ster maakte in het lange afstandsracen. Samen met Phil Hill vormde de “écureuil des Ardennes” zoals de grote Enzo Ferrari hem noemde het onklopbare duo. Zo kreeg de Brusselaar in 1957 van Ferrari “slechts” een 250 GT toegeschoven voor zijn deelname aan de Mille Miglia. Een kwestie van de andere piloten ook een kans te gunnen om de wedstrijd te winnen, aldus Enzo! Gendebien eindigde derde in het algemene klassement, na 2 sportwagens van de Scuderia Ferrari… In 1961 schitterde hij meer dan ooit in het WK der Merken door te zegevieren in de 12 uur van Sebring en de Targa Florio!Mooi startveld
![Willy Mairesse in zijn 250 TRI/61](https://www.autosport.be/i/200/upload/805553f205c8423c7ea9d0f0fc73654558f3a808.jpg)
![De Rodriguez broers in actie met de 250 TRI-61](https://www.autosport.be/i/200/upload/fde3ae090194de46de7dfb642967d7a22b70dc21.jpg)
Dat Maserati een behoorlijke bedreiging kon vormen voor Maranello bleek op de “Ring” waar de Tipo 61 van Camoradi met de bloemen ging lopen. 4 exemplaren stonden aan de start. Briggs Cunningham himself verscheen aan boord van een Tipo 61 die hij deelde met William Kimberly. Zijn team trad ook aan met 2 Tipo 63's met V12 motor voor de tandems Walt Hansgen-Bruce McLaren en Dick Thomson-Augie Pabst. De Scuderia Serenissima bezorgde Scarfiotti-Vaccarella de derde Tipo 63. Porsche verscheen officieel met een drietal 718 RS 61 coupés en een 356 Carrera Abarth. Zowel fabrieksteams van AC, Sumbeam-Talbot, Triumph, Lotus, Deutsch-Bonnet, Austin-Healey als Abarth gaven vorm aan het GT-startveld.
Wedstrijd
![Een mooie start voor Gendebien](https://www.autosport.be/i/200/upload/53de5fa0a95346771cc66b53a29ec90f22925cdf.jpg)
Na de heethoofden volgde Scarfiotti met de eerste Maserati. Hij ging teamgenoot Trintignant vooraf, die een 250 GT Berlinetta piloteerde. Bij de Esses wisten beide Aston Martin DBR1/300 hun koppositie te behouden. Ginther schoof inmiddels al door naar de derde stek, gevolgd door Kergeun, Moss, Gendebien, Bianchi en Scarfiotti. De Ferrari’s gingen vol in de aanval. Na de eerste ronde verschalkten ze de Britse bolides. Ginther leidde, voor Gendebien. Clark had alle moeite om de Ferrari van Moss af te houden. Ook de Cunningham-Maserati van Hansgen bleek het goede ritme gevonden te hebben. De Amerikaan legde beslag op een vijfde plaats, voor de Aston van Salvadori die blijkbaar moeite had met al dat Italiaans geweld. Toch was het Pedro Rodriguez die de show stal. Hij ging er echt van door als een bezetene met zijn NART Ferrari, op zoek naar de kop... De Mexicaan reed de eerste ronde in twaalfde stelling en nam na slechts 6 ronden de leiding in handen!
Daarop ontstond een duel met Gendebien die iedereen in extase zou brengen. Ginther besliste om beide kemphanen te laten gaan en hield contact in derde stelling. Na 2 uur wedstrijd bereikte het Ferrari-duel zijn hoogtepunt. Pedro verhoogde het tempo. Gendebien reageerde prompt. Hansgen, in vierde stelling, verloor kostbare tijd door Parkes te ontwijken die een foutje maakte. Stirling Moss was inmiddels in een felle strijd verwikkeld met beide Astons. De Ferrari 250 GT Berlinetta toonde zich bijna even snel dan de Britse sportwagens. Om 17h28 dook Pedro Rodriguez als eerste de pits in. Daardoor vertoefde Gendebien opnieuw aan de leiding, al was het maar gedurende 1 ronde, want ook de Ferrari van Olivier kwam binnen voor een tankbeurt. Ritchie Ginther bleef nog flink doorgaan. De kleine 246 SP bleek beduidend minder dorstig en maalde zo heel wat extra kilometers af. Hij legde automatisch beslag op de eerste positie, gevolgd door Ricardo Rodriguez. Pas om 18h05 zocht de Amerikaan met zijn “kleine 246S” de pits op. Walt Hansgen liet zich verrassen zich Tertre Rouge. De enige Maserati die het helse tempo van de Ferrari’s kon volgen raakte daarop onherroepelijk beschadigd en was gedoemd de strijd te staken! Inmiddels begon het licht te regenen. De Ferrari’s lieten zich niet van de wijs brengen en bleven voortdenderen op het Circuit de la Sarthe.
![Pabst-Thompson in hun Maserati Tipo 63](https://www.autosport.be/i/200/upload/b52d65629f8fd4eda1896921208273622c2ce88f.jpg)
![De Ferrari-trein die de concurrentie verpletterde](https://www.autosport.be/i/200/upload/85f0b537b8aad245f12f81f986c42a983f44d580.jpg)
![Podium 1961 24 Heures du Mans](https://www.autosport.be/i/200/upload/b3f192f964876ac3d1c6e2170cff947a9c55996b.jpg)
Tekst: Alec Lavaerts - Foto's: Ferrari, Archief Sport Moteur & Archivo Maserati
Tweet